Google Fiber är produkt med potential

2010-03-16

Google har byggt och fortsätter att bygga ett antal tjänster och produkter som "förbrukar" en hel del bandband. För många av dom för att de inte ska upplevas långsamma eller störa andra delar av internet är det nödvändigt att hyra, köpa eller bygga egna snabba förbindelser. Situationen för en aktör som Google liknar den som gäller för hostingleverantörer.

En till sida av det här är ju dock att en ganska stor del av informationen skickas från egna servrar till klienter (servrar hos andra respektive webbläsare). Det möjliggör en hel del optimeringar bl.a. genom att spara kopior av filmklipp m.m. längre ut på nätet, och lokalisera datacenters på olika ställen i världen.

Även om optimeringarna minskar total förbrukning av bandbredd kräver det geografiskt spridda bredbandsförbindelser och i förlängningen troligen allt fler man själv kontrollerar. Fler lokaliserade datacenters, moln m.m. behöver bäst garanterad bandbredd mellan sig.

Den utvecklingen möjliggör i sin tur en till optimering. Skapar du bredbandsförbindelser du själv kontrollerar mellan två geografiska punkter behöver du bäst för dom har tillämpningarna redundans d.v.s. för det kritiska överskottskapacitet. Den utveckling saker har tagit särskilt för Google är också att behovet snabbt växt. Bygger man nya nät är det därför relativt kostnaden troligen klokt att bygga extra mycket. Frågan är vad den bandbredden ska användas till innan den behövs för servrar? En användning som möjliggör en annan optimering är att använda din för internetleverans till klienter. Genom att data från serverparkerna ändå till stor del ska till klienterna är det i sig en logisk optimering.

Vi har ett nytt projekt från Google som jag inte tror är exakt detta men kanske på sikt ger möjlighet till det:

Google Fiber for Communities

Mer här intressant med tjänsten är att den är trevligt exempel på hur bra illustrationer kan göras:

Att klara det för ett växande antal produkter och tjänster är självklart också en utmaning. Vad som känns igen från tidigare symboler för tidigare produkter och tjänster ger värde. Samtidigt har det värde när de kan skilja ut sig särskilt just när det uppfattas nytt (d.v.s. när det kommer eller användaren först möter konceptet): Du kan lättare komma ihåg det, förstå hur det är separerat från annat och vad det gör.

En sak Google gör är att återanvända samma färger i ungefär samma antal. Vissa skillnader kan finnas som att enskilda färger ibland är uteslutna. För Google Fiber har vi dock alla färgerna med vilket utmärkt passar med att det är infrastruktur till Google själva.

Det avviker ibland för produkter och tjänster. Det gäller ofta som köpts upp även om det kan skilja sig mellan gränssnitt där senare kan finnas. Ibland en del egna utvecklade också (oftare för sådant som Orkut tror jag där medarbetare gjort något de själva kommit på men som ingår i det större konceptet) vilket troligen blivit lite vanligare och gissningsvis fortsatt om antalet nödvändiga loggor fortsätter att växa. Ändå känns färgerna fortfarande ofta igen.

De undviker ofta också skarpa hörn och figurerna är allmänt mjuka i formerna. En del andra likheter går också igen men antalet har växt så mycket att dom nu sedan ett tag passerat punkten där jag klarar att hålla reda på det i huvudet liksom att jag kan märka att jag glömt t.ex. enskilda uppköp de gjort. Någon gång snart borde jag strukturera upp Google i bredd om det ska gå att korrekt följa dem fortsättningsvis alternativt låta det relativt smalna av mer eller följa dem uteslutande implicit från allmän rapportering av andra.

Jag märkte det förövrigt också för Marratech som jag missat att Google köpt och rent av att jag dåligt kommer ihåg Marratech i övrigt. Åtminstone rörande vilka jag har arbetat med som kan ha arbetat på den. Sören Olausson såg jag när jag sökte på dem men det bör ha varit fler där och också på företag efter tror jag? Eller om det var integrationsprojekt? Inte särskilt intressant kanske men lite lustigt.

Det är egentligen ganska lustigt också att de köpte Marratech givet att de senare gjorde det här köpet:

SIP-teknik köpt av Google

Fast det är svårt att veta vilka tekniska implementationer och funktioner som behöver kompletteras tekniskt eller av orsaker orsakade av licensiering eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar