Google firar Pi-dagen

2010-03-14

Här kan vi ser hur Google firar en högtidsdag jag inte visste fanns - Pi-dagen:

Avseende mer tydligt verkande faktorer är allt jag tror jag vad som övergripande faller under mappa respektive minnen av undervisning i geometri memoria liksom övriga situationer där personen upprepade gånger genom livet mött π d.v.s. repeto. Mappa stimulerar aktivitet i hjärnan och det förstärker vad som är associerat till memoria liksom vad som allmänt plockats upp också memoria (men fler faktorer) i repeto.

För de flesta ger det säkert en associerar mellan Google och det vetenskapligt nördiga. Jag är böjd att hålla med om det och kan tycka att π är en av de idag tråkigare konstanterna. Gyllene snittet är ett exempel på en konstant jag tror hade intresserat många fler:

1. Den är känd sedan länge precis som π.

2. Har spännande tillämpningar inom konst och kultur.

3. Är viktig i naturen.

4. Ny kunskap om samband i vår värld där den är viktig finns i aktuell forskning.

Det är heller inte en konstant folk har en massa tråkiga associationer till från skolundervisningen. Vi kan dessutom se att mycket roligare bilder finns jämfört med cirklar, sfärer och cylindrar:

Annars är ju bilden på ett lömskt sätt ganska "fyndig":

1. För G beräknas arean d.v.s. två rumsdimensioner inom geometri.

2. För O har vi en del av cosinus eller sinus plottad med i X-led 2π vilket också är omkretsen av en cirkel. Beroende på tillämpning kan vi också se det som tiden. Här förutom inom geometri är vi också i vågrörelselära.

3. För g har vi först en approximationsmetod för π visad. Under har vi volymen för ett klot angiven.

4. Därefter l visas en cylinder för vars volym det går att härleda volymen för klot från. Volymen för ett klot går ju också att härleda genom att summera oändligt många smådelar och approximationsmetoden vi har för g är kanske ett sätt att illustrera det på om man gör det lite annorlunda.

5. För e har vi först en cirkel och omkretsen för den uttryckt. Dessutom finns en borttaget cirkelsegment i en omslutande cirkel. Här har vi också viss symmetri mot i bakgrunden skuggad e som om vi drar ett streck följande dess mot cirkeln inre sida hamnar på den yttre cirkeln. Gör vi samma sak med samma vinkel för cirkelsegmentet hamnar vi i den inre cirkelns mitt.

Figurer stör mig eftersom jag hade tänkt mig att det skulle gå och göra något mer med det saknade cirkelsegmentet om man kunde anta andra saker rörande de båda cirklarna från approximationsmetoden. Det är dock gissar jag som jag först tolkade det även om jag inte har något jag kan tillräckligt bra att följa upp det via (d.v.s. trovärdigt göra annat än använda ögonmått):

Radien för den yttre hexagonen är den samma som för den yttre cirkeln på e. Den inre delvis felaktiga cirkel som ritats för den övre delen av g är troligen tänkt att samma radie som den inre cirkeln på e. Längden på cirkelsegmentet motsvarar differensen mellan den yttre och den inre cirkeln.

Hade det funnits en skala för cylindern relativt någon av cirklarna eller sfären för radien hade man kunnat tänkt sig en massa annat också. Just det är väl vad som egentligen stör mig mest med det här.

Sammanfattningsvis en av de sämsta doodles jag drabbats av: en tråkig väldigt nördig konstant, ingen skala på cylindern, slarvigt gjorda cirklar m.fl. allvarliga problem. Hade man nöjt sig med att bara uppleva den hade den säkert varit mer nöjsam. Nu när den var slarvigt ritad var den bara irriterande.

På sätt och vis känns det lite som att ett övergrepp begåtts mot mig. Jag hade förväntad mig mer och känner mig lurad. I någon mening tror jag figuren var till för att få oss vanliga surfare att känna oss små medan det stärker Googles egna självförtroende. Det är ett diskret förtryck av oss med sund inställning till matematik. Jag känner mig allvarligt oroad över vad detta indikerar om samhället och utvecklingen internet är på väg mot:

En flummig pseudo-matematisk värld fylld av onödigt nördiga konstanter som väcker otäcka minnen från matematik undervisningen med bedrägligt slarvigt ritade figurer.

Jag kan inte annat än hoppas att någon som hållit dom matematiska formlerna mer aktuella ska hitta flera riktigt allvarliga fel att peka ut... Något riktigt stort att sätta dom på plats med. Att cylindern t.ex. inte är en cylinder utan egentligen något annat (det är kanske inte troligt men något jämförbart).

Ska man ändå försöka tolka in något positivt lärde jag mig en funktion i Gimp och ett par i Google Docs jag inte kunde innan. Det i försök att hitta ett sätt att rita ett rakt streck mellan två punkt i bilden. Jag kan tråkigt nog inte påstå att jag klarade av det (men jag har egentligen ännu inte helt köpt själva konceptet med grafiska gränssnitt än).

Relaterat på Pryltrend:

Fallstudier: Google Doodle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar