SvD och Youtube visar Indisk kultur

2010-03-14

Av och till kan jag uppleva att jag korta perioder blir pessimistisk över världens utveckling särskilt sista sex månaderna. Det trots att jag annars tydligt ser att världen är i en starkt positiv utveckling. Allt fler företag, organisationer och universitet prioriterar allt mer åtgärder för en bättre värld och en viktig skillnad mot förr på sätt som troligare praktisk kan göra nytta. Det gäller inte minst Google där är Youtube särskilt är värd att lyfta fram.

Värdet av möten mellan olika kulturer

Ett av flera värden jag tror sociala media allmänt kan ge är att möjliggöra ökad kontakt mellan kulturer. Det kommer på sikt minska fundamentalism liksom allmänt konflikter mellan nationer och geografiska områden därför att irrationell oro över vad du inte känner minskar samt mer konkret är det politiskt svårare att angripa något där många medborgare har vänner eller övertyga dem om att det är vettigt att begå terrordåd mot dem.

Ökad kontakt mellan kulturer gör också att vi lär oss nya saker. Det kan möjliggöra bättre lösningar på gamla problem eller att helt nya lösningar skapas. Stimulansen främmande kultur tillför aktiverar vår hjärna och det kan underlätta neurogenesis d.v.s. tillväxt av hjärnan och det gör oss alla lite intelligentare.

Indisk kultur på Youtube och SvD

Nyligen tog jag upp indisk kultur i två inlägg på Pryltrend:

Ökat kulturellt utbyte med Indien ger Indisk spets (3/11/2010)
Skapa en bättre värld med rätt mat (3/12/2010)

Foto: Nimrod Bar Licens: CC by-sa 2.0
I The North Block, i New Delhi, finns regeringens viktigaste kontor.

Det gör mig alltid på gott humör när jag ser att andra sajter lyfter fram olika kulturer. Jag såg t.ex. att Youtube-bloggen också gjort det för den indiska kulturen med en sporthändelse:

"When the first ball of this year’s Indian Premier League cricket season is bowled, fans across the planet will have a front row seat in the world’s biggest online sports stadium. Tonight the Deccan Chargers and Kolkata Knight Riders will face off in Mumbai at 8 p.m. IST, and the YouTube global community will be able to tune in to the IPL’s YouTube Channel (www.youtube.com/ipl) for streaming and on-demand access to witness the start of what promises to be one of the most widely-distributed sporting events in history."

Från: Indian Premier League bowls wicked googly* to the world on YouTube (FRIDAY, MARCH 12, 2010)

Svenska Dagbladet har också ett stort bildtema (värt att uppleva) med oerhört färgglada bilder från Indien:

Holi, färgernas fest, i Indien (11 mars 2010)

Jag är trygg i att detta med allt liknande alla andra gör skapar ett gott samhällsvärde även om det för många som möter dessa artiklar och inlägg handlar det bara av att snabbt möta bilder och rubrik utan närmare intresse. Längre fram och över tiden när det upprepas ger det när möjlighet kommer en bättre chans till att upprätta en personlig kontakt på sociala medier eller i andra situationer med någon från annan kultur därför att ett kontext och minne av kulturens positiva sidor finns. Därefter växer värdena snabbare både för personerna och liksom andra personer som de i sin tur möjliggör kontakt till.

Kostnaden för att göra liknande saker regelbundet - särskilt för bloggare - är låg samtidigt som ett för världen högt värde skapas.

Mer spännande hos Youtube och SvD

Youtube är ett socialt media med viktiga värden eftersom bilder och filmklipp från hela värden samlas. De har också sin satsning:

citizentube.com

Citizentube.com är tror jag på väg att bli ett betydelsefullt verktyg för världen.

SvD är en tidning som givetvis kontinuerligt lyfter fram andra kulturer. Deras nyheter och artiklar om Indien hittas via sökfunktionen:

Indien - Sök | SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar