Härligt kryddig och nyttig amerikansk mat

2010-03-27

Amerikansk matkultur är liksom övrig kultur en blandning av flera äldre. Fördelningen skiljer sig från regionerna och i vissa delar mer än andra har egna traditioner utvecklats. I Kalifornien äter man gärna färsk frukt av alla möjliga sorter och det kommer sig säkert av att man haft och har stora fruktodlingar. I den gamla franska kolonin i Louisiana utvecklades creole som en blandning av fransk, spansk och afrikansk matlagning. Dessa och andra matkulturer är nu spridda över USA och världen i övrigt.

I dagens matlagning gör vi en hyllning till de kryddigare delarna av det amerikanska köket men mer i traditionens substans även det längre fram utvecklade tar jag in nu matkultur i idéerna. I bilden har vi ingredienserna jag köpt:

De "färdigkryddade" kycklingvingarna är inspirerade av USA. Att krydda kyckling för att grilla eller fritera är vad amerikanerna gör i diverse matkulturer i dom södra delarna. En möjlig orsak är att man hade ganska mycket kyckling på gårdarna för daglig äggproduktion - ägg är väldigt kostnadseffektivt för att tillföra D-vitamin, proteiner, kalcium m.m. - till de många slavar man hade. En del höns blir naturligtvis med tiden för gamla och slaktades.

Majskolvarna är också kost av associerar till USA. En förpackning små majskolvar köptes dessutom. Kycklingkolvar och grillad kyckling äts ofta tillsammans båda grillade. Troligen därför att majs och kyckling fanns i stor mängd på samma bondgårdar.

För att ta traditionen att skapa smaskigare mat via kulturell blandning köpte jag också galangal från det thailändska köket. Galangal är härligt het lik ingefära och den är precis som ingefära lätt stimulerande. Dessutom har vi en härlig gul spansk peppar. Spansk peppar förekommer i många traditioner men här kommer jag tillaga den i Sydamerikansk tradition - försiktigt kokt med andra vegetabilia till för kroopen härligt uppfriskande mix. Alternativt mixar jag den kall med röd lök och grönsallad. Det bestämmer jag mig för i köket när jag känt den första doften av kycklingen.

Vi har dessutom en blandning av groddar gjorda av rädis- och alfa alfa frön.

En ovanligt trevlig tomatjuice från Kiviks musteri men den är nästan slut.

Till en lättare tidig middag grillar jag just nu kycklingvingarna i ugnen. De fick ligga ganska länge på 150 grader - betänk att vingarna var frysta när de gick i ugnen - men nu tar jag upp temperaturen till 225. Efter kanske 10 minuter låter jag dem gå upp till full temperatur nära de glöggade järnen med ett ständigt öga på utvecklingen så att de når aromen av härligt tillfredsställande perfektion. Till denna avstår jag från de stora majskolvarna och håller allt färskt utan kokning, stekning eller grillning.

Vi kan se att det blir en härligt gul måltid fylld med härligt kraftigt kryddig mat:

Mumsigt härliga kycklingvingar:

Vad jag åt i går:

Sofistikerad kulinarisk hyllning av italien på 2 min

Mer om nyttig kost:

Nyttig kost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar