Sofistikerad kulinarisk hyllning av italien på 2 min

2010-03-26

Jag är skicklig på all matlagning och en av många talanger jag har är att kunna ta även det lätt vulgära eller osmakliga för att likt en alkemist transformera det till superb perfektion.

Här har vi ett vackert exempel där jag som utmaning köpt en ugnspizza. En ugnspizza är en pizza bakad med fel oljor, för lite oljor, andra tillsatser i degen (för en fin svensk pizza) än normalt och som inte jäser. Degen kan likna vad du får i ganska många pizzerior och upplever jag allt oftare.

Istället för att servera hela pizzan tar jag en del och kombinerar den med en vacker färdig grönsallad i många färger. Dessutom några bönor, kikärter, en aning mozzarella (pizzan var salami), körsbärstomater men vad som helst går fint. Detta ger dig en bättre andel vitaminer, mineraler och antioxidanter samtidigt som fiber kommer.

Lika viktigt går det visuella intrycket från osmakligt vulgärt till vacker njutning...

Den större osten som syns är en billig dansk blåmögelost en aning liknande ett flertal mer franska ostar fast också med lite italiensk i sig. De danska blåmögelostarna tycker jag håller väldigt hög kvalitet relativt vad de kostar.

Äpplet är ett smaskigt kinesiskt äpple i perfekt balans mellan det söta och syrligt jämnt presenterat över fruktköttet. Klotet är härligt jämnt. Det har mer av japansk zen men fångar det vackraste från en trevlig kultur - Flera tusen år formade till det perfekta äpplet.

Fler härliga smaskiga upplevelser:

Fallstudier: Kost
Nyttiga recept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar