Här har vi Long Way To Go med Gwen Stefani:
Den var väldigt passande nu därför att lyriken passar väl in i Pryltrends nuvarande gemensamma tema på inläggen Värdet av kulturell blandning. Fint uttryckt t.ex. i följande vers:
"Beauty is beauty, whether it's black or white
Yellow or green baby, you know what I mean
What if Picasso only used one color
There shouldn't be a rule, how to choose your lover"
Jag menar ju att det är generellt och inte alls som ofta mer kontroversiellt eller oftare positivt uppmärksammat kring relationer. Tvärtom menar jag att all kulturell blandning kan till ge stort värde genom att föra in nya intryck. Det värdet kommer grovt uppdelat från:
1. Nya metoder och kunskap. Det inkluderar vad som kan uppstå när kunskap från båda kulturerna blandas.
2. En allmän stimuleras på kreativitet och aktivitet i hjärnan hos personer där mer händer. Nya intryck stimulerar hjärnan och den skapar allmänt mer aktivt.
En annan effekt av två är att det leder till icke-konstruktiva föreställningar eller reaktioner som främlingsfientlighet. Det är upplever jag när man tittar i bak i nutidshistoria en omställningsprocess och den tycks för mig inte uteslutande allmän utan mer kulturellt eller kanske associerad till utseende. Vi oroar oss för alla möjligheter kulturer vi är ovana med tills vi vant oss en bit i vilket fall vi istället lika irrationellt kan oroa oss för någon annan.
Även om främlingsfientlighet kan orsaka en del problem initialt är det en kostnad som är värd att ta därför att värdet i övrigt är mycket större. Det handlar både om att få vi får mer billigare och att större risker och problem förebyggs (t.ex. krig och terrorism).
Den japanska skönheten
På samma tema har vi här japanska kvinnor - ett av de länder i världens om har dom vackraste kvinnorna - i kimono:
Japan är ett fint exempel både på värdena och riskerna kulturella möten innebär. Landet hade knappt haft någon kontakt med andra länder alls innan 1900-talet när det plötsligt börjar gå in i snabb industrialisering. Det orsakade problem och i alla fall ledande personer hamnade i vanföreställningen att de behövde ha direkt kontroll över stora områden och naturresurser.
Vid främlingsfientlighet upplevs den egna kulturen irrationellt hotad. I det andra fallet upplevs kulturer geografiskt längre bort relevanta på ett sätt att ett behov att ta sig dit och ta kontroll över dem uppstår.
Efter andra världskrigets slut kan vi se värdet åt andra hållet. Mixen mellan den amerikanska och delar av den japanska kulturen gav upphov till en av världens mest dynamiska ekonomier. En stor mängd av världens viktigaste influenser kommer idag just från Japan även om vi sällan tänker på det. Det handlar om massor rörande allt från kosmetika, kläder till elektronik, film och dataspel.
Det är två vägar sådana möten kan gå - Himmel eller helvete. Optimalt vill man hamna direkt i himmel utan varken främlingsfientlighet vid inflyttning eller en känsla av att man behöver ta kontroll över andra kulturer. Vissa problem kommer givetvis alltid uppstå men det är så att det tycks för mig numera att det problemen minskar. En orsak kanske är en mycket större förståelse både av möjligheter och risker från historien och större kunskap om hjärnans funktion.
Även kan internet spela in genom att det både ger kunskap och intryck från olika kulturer samtidigt som det kan upplevas tämligen tryggt jämfört med en direkt upplevelse av en kultur som flyttar in i huset bredvid i någon otäckt inskränkt småort bland de nedavlade och egentligen väldigt farliga norrlänningarna - kända för att utpressa dom civiliserade och hederliga delarna av Sverige på pengar samtidigt som de förstör naturen genom att gräva gruvhål, fiska ut haven, hugga ner alla träd och skjuta gulliga vargar. Lömskt folk norrlänningarna men då framgår norrlänningarna dåligt på nätet eftersom de är nästan världsunikt dåliga på att ta till sig ny teknik eller troligare att de allmänt har svårt att lära sig saker mer komplicerade än att kräva mer pengar från dom genetiskt sunda delarna av Sverige.
Kommersiella värden av kulturell blandning
Förutom politiska möjligheter och risker är självklart de värden som indikeras vad många företag söker. Sällan är kulturell blandning vad man explicit söker för att skapa det men jag tror att det har stort värde i sig självt. Några undantag finns och dom hör till vad som är världens mest framgångsrika företag. Ett exempel är McDonalds som jag sett gillar att använda likartade idéer. För dom har jag ju konstaterat ett flertal andra gånger att vissa koncept i Hedonimeter sedan många år används av dom och det är ovanligt för mer än enstaka saker. En sådan skrev jag om i:
McDonalds demonstrerar effektiv reklam
Smaskiga men onödigt dyra drycker med positiva stereotyper
Ett till företag jag sett använder många koncept är Coca Cola (drycken ägs nog inte av dom - se diskussion sist). Ett exempel är texten på flaskan för deras nya Vitamin water (åtminstone den smaksatt med drakfrukt). De associerar - och helt öppet uttryckt där de förklarar att de gör det vilket inte tar ner effekten eftersom det är välkänt att folk inte erkänner påverkan av stereotyper - en positiv stereotyp till drake som koncept och förstärker ordet bl.a. via understrykning och tjockstil. Den delen är elegant gjord och Coca Cola är en få idag som gör detta.
Däremot är texten i övrigt dåligt skriven men det kan vara medvetet därför att man är onödigt rädd för att kunderna ska reagera irrationellt på den positiva stereotypen och sättet den kommuniceras. Det kanske är klokt men texten hade ändå kunnat gjorts bättre.
Nu insåg jag att det är möjligt att jag tog fel kring att det är Coca Cola som äger konceptet. Däremot görs det åtminstone i Sverige av dom och tekniken att blanda i en mindre mängd fruktjuice i mineralvatten är samma som de använt i Bonaqua sedan länge. Jag antog därför att de helt enkelt börjat tillsätta vitaminer också tillsammans med nya juicesmaker. Hemsidan jag hittade för Vitamin water var:
Och den finns inte med i Coca Colas lista över varumärken:
När det gäller smak gillar jag bättre Bonaqua och särskilt den med päronsmak men båda är verkligen smaskigt egna. Den typ av näringsämnen Vitamin Water innehåller får jag dessutom i mig massor av och de gör varken till eller från. Positivt både med Bonaqua och Vitamin Water förutom smaken är att de har det jag verkligen gillar hos fruktjuicer men inte är så pass sura att jag normalt inte kan dricka dem p.g.a. risk att de stör ut läkemedel jag äter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar