Lady Gaga - Poker Face

2010-04-12

Här har vi nu Lady Gaga med Poker Face. Lady Gaga blev ju snabbt populär och det kanske inte är förvånande där dagens kultur är. Vi har en mer ovanlig paketering både av musik och henne själv, och det kan vara gynnsamt. Samtidigt upplever jag att musiken håller förhållandevis hög kvalitet och den är dessutom ovanligt jämn.

Dessutom har vi i musiken faktiskt också menar jag drag lätt motsvarande vad hon paketerat den mot d.v.s. vad ibland refererar till det blå ("crazy"). Vad som avses förklaras ganska bra i följande artikel rörande "association":

Problemet med överdriven aktivitet i hjärnan vid hög IQ | Pryltrend

Därmed inte sagt att den är jämförbar i storlek med några av de överdrivna tillstånden som diskuterades utifrån modellen i Hedonimeter men i det lilla lånar den drag av det.

Rörande "blått" blev hennes musik som det slumpade sig inspiration till en förståelse av hur en bit av modellen till Hedonimeter kunde göras just avseende det. Musik har dock hela vägen för mig varit en enkel väg till förståelse av "känslor" och ännu mer känslor i språk. Aktuell forskning bekräftar också allt mer att musik är ytterst grundläggande rörande just känslor i kommunikation och fångar vad vi har i övriga språk vi använder. Betänk här att det är naturligt med musik att sjunga, röra kroppen och tala.

Boys Boys Boys fångar det menar jag nu i de två fall jag hört både i lyrik och musik, och dessutom har vi nog drag av det i hennes "dans" i musikvideon även om jag inte trovärdigt kan bedöma det.

Nu har jag inte lyssnat flera gånger på Poker Face än men jag tror ändå att Boys Boys Boys där jag såg det också är ett bättre exempel och åtminstone pekar jag ut några av egenskaper rörande lyriken:

Navigation och mappa i hjärnan | Hedonimeter

Dock åtminstone i musiken märks "blått" även här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar