Laid Back - Sunshine Reggae

2010-04-17

Laid Back med Sunshine Reggae. Någon tvekan om att Reggae ofta ligger tungt i vad jag i fallstudierna över musik valt att kalla gul musik utifrån gruppens emotionella påverkan. Läsvärt där är inte minst:

Fallstudier: Gul musik

Jag har också diskret pekat på att det finns vissa likheter i hur påverkan visar sig och färgen gult. Något av det har diskuterats i:

Därför associeras “serotonin” till “gult”

Ofta på Youtube har jag dessutom märkt att "gul musik" ofta illustreras med gula filmklipp eller gula stillbilder efter varandra. Då avser jag både avseende "gula" i färgen och/eller mer gula i allmänare mening (gulligt avkopplande). Det har vi ett exempel på här för Sunshine Reggae.

Till och med lyriken är riktigt "gul" d.v.s. har de emotionella komponenter som i påverkan ligger ganska nära gul musik och "gula bilder" (vad jag mer allmänt brukar kalla gulligt men att korrekt sätta termer för sådant här är svårt):

Gimme gimme,
gimme just a little smile, that's all I ask of you.
Gimme gimme, gimme just a little smile,
we got a message for you.
Sunshine, sunshine reggae,
don't worry, don't hurry, take it easy!
Sunshine, sunshine reggae,
let the good vibes get a lot stronger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar