Sarah Palin visar hur budskap förstärks vid tal

2010-04-16

I dagens SvD har vi ett fint exempel på hur en skicklig folktalare kan förstärka sin "räckvidd" och "kraft" när denne talar till folksamlingar med ganska enkla metoder.

Hedonimeter för att skatta påverkan

Detta kommer givetvis ner till din röst och själva budskapet men också ordvalet. Jag menar dock att många fler faktorer har betydelse och de hör till vad som ännu sällan används i Sverige även om det förändrats sista halvåret.

I Hedonimeter dokumenterar jag dem fritt så att även miljö- och demokratiorganisationer och liknande kan få dom förutsättningar som idag väldigt få har och som kommer fortsätta att vara så därför att dokumentation av denna påverkan är dyr och problematik.

Rörande dessa har jag redan dokumenterat många öppet i Hedonimeter när det rör påverkan i ögonblicket snarare än hur riktad information rör sig mellan personer och påverkar föreställningar.

Traditionellt sker sådant via lång erfarenhet och ytliga subjektiva bedömningar av vad som påverkade t.ex. en valrörelse utan möjlighet att verifiera det objektivt. Idag finns andra möjligheter dels genom att följa hur aktivitet i hjärnan påverkas av informationen via EEG och fMRI, och antingen som jag försöker översätta det först till generella avgränsade faktorer eller genom att testa en samlad produkt eller reklamfilm och försöka korrigera ev. problem (t.ex. aktivitet associerad till att du är uttråkad eller rent av irriterad).

Lika viktigt tror jag utifrån en sådan grund att skapa modeller som klarar statistisk hypotesprövning och uppföljning därför därigenom blir det mycket enklare att bedöma samverkan av faktorerna och hur de verkar i större populationer. Hur långt man kan nå via EEG och fMRI är trots allt väldigt begränsat därför att utrustningen är väldigt dyr och särskilt gäller det fMRI som är mer intressant åtminstone där jag är därför att den kan se vissa saker EEG inte klarar.

Att förklara Sarah Palin med Hedonimeter

Situationen vi ser i SvD där hon ska tala till folk är relativ enkel. Ett fåtal faktorer har stor betydelse och vi kan förenklat dela in dem utifrån:

1. Faktorer som hjälper dig att titta på Sarah Palin utan att lika lätt bli distraherad.

2. Faktorer som gör att du lättare ser värdet i hennes budskap och tolkar det positivt.

3. Faktorer som stimulerar aktivitet i hjärnan som får dig att mer troligt tänka efter runt budskapet och därmed lättare minns det.

Här har vi den mycket välgjorda bilden från dagens SvD:

Motivet är inte sämre gjort än något jag själv hade klarat. Möjligen undantaget att jag kanske hade lagt till två till viktiga faktorer men en är inte dokumenterad än i Hedonimeter och den andra är jag inte 100% säker skulle ge värde här eftersom den ändå kommuniceras kontinuerligt nära associerat till Sarah Palin. Just här kan man också tänka sig att den stör möjligheten att hålla uppmärksamheten på henne.

I bilden har vi följande kraftigt verkande faktorer:

1. Hon är klädd kraftigt i rött på ovandelen av kroppen. Det gör det lättare att fästa uppmärksamheten på henne och det associerar också för en kvinna en aning till det romantiska vilket inte är till nackdel med männen i publiken. Detta har diskuterats i följande fallstudie:

Fallstudier: Kvinna i rött

Notera också att skärningen på jackan förstärker effekten av rött.

2. Att ha kjolen i blått är perfekt. Det balanserar rött på jackan så att det röda inte känns överdrivet och icke-professionellt. Samtidigt är det en färg associerad till USA och republikanska partiet. Vidare som jag pekat på kan det i det lilla stimulera kreativitet och det indikerar möjligheter. Läs mer i:

Fallstudier: Färger | Pryltrend

3. Notera att färgen på hennes mapp är i rött. Det kan föra hjälpa till att flytta uppmärksamheten till hennes budskap därför att det blir mycket tydligt när hon ska börja tala. Hon kan lyfta upp och visa mappen medan hon öppnar den.

4. Vi har också den amerikanska flaggan vilken särskilt i USA men också många andra yngre länder eller länder som är eller nyligen varit i krig alltid är starkt. Dessutom associerar det elegant Sarah Palin till vad flaggan står för därför att hon är klädd i samma färg.

5. I bakgrunden har vi mycket elegant gjort en stor karta. Det hör till vad jag kallar navigation och mappa, och jag menar att vi här har ett antal mycket starka faktorer. Dessa är föga kända och ännu dåligt studerade i neurovetenskapen med vi har fått ett par studier och fler kommer. Området berörs bland annat i följande inlägg:

Navigation och mappa i hjärnan | Hedonimeter
Navigation | Pryltrend

6. Färgerna på kartan är utmärkt gjorda. Vägen d.v.s. navigation är förstärkt men är inte övertydlig. Därmed stimulerar det bättre just den utökad aktivitet vi söker.

7. Vidare är färgerna på kartan ljusa vilket gör att det lättare känns positivt och stör heller inte Sarah Palins förutsättning att synas bra. Läs mer i:

Färger behöver ljus för att inte vara otäcka | Pryltrend

8. Kartans färger tar vidare en stor andel gult, rosa, ljusblått och ljusgrönt. Det understödjer ett lite gulligt intryck. För republikanska partiet är det starkt därför att de lättare än demokraterna kan uppfattas lite "otäcka". Dessutom är det färger som oftast uppfattas lite gay och de vinner på att göra det lika mycket till deras färger. Läs mer i:

Färger behöver ljus för att inte vara otäcka | Pryltrend
Därför associeras “serotonin” till “gult”

9. Notera slutligen själva formen och färgen på scenen. Den är gjord för att förstärka det lätt gulliga från åtta men utan att varken störa kartan eller Sarah Palin i visuell perception. De hade kunnat göra samma sak med gult men brunt räcker bra och lite mörkare brunt gör att det stör utan tvärtom gör det lättare att både se kartan och Sarah Palin.

Teddybjörnar är alldeles gula och bruna | Pryltrend

10. Att efter användning av många inspirerande faktorer sätta ett tydligt mål är alltid bra. Det har vi också på kartan där målet för turen är Washington D.C. och givetvis handlar det om att återskapa inspirationen partiet förlorade i presidentvalet.

11. Punkt tio är viktig att fullt förstå för att tolka övrigt rätt. Kortsiktigt för Tea Party-rörelsen är målet nu inte att vinna något val. Det handlar om att republikanska partiet blev närmast deprimerat efter presidentvalet. Förlusten var mycket större än valet. Folk även på hög nivå lämnade dom, partiet gick en aning åt det extrema m.m. Man tappade helt enkelt framtidstro och kraft.

Att göra en stor sak där det direkt i person är väldigt och kan vara väldigt starkt. Sarah Palin är utmärkt för det därför att hon känns igen från presidentvalet som hon ju faktiskt var med att förlora (ändå var hon bara vicepresident kandidat så det var inte en för stor förlust). Men hon har inte givit upp utan syns ute bland folket och talar för vad hon tror på. Det är starkt.

12. Slutligen notera hur glad Sarah Palin är. Det är inte till nackdel utan stimulerar viss glädje hos mottagaren (om man inte lider av depression). Därmed upplevs hennes budskap lättare positivt med framtidstro. Läs mer i:

Ansiktsuttryck | Nyfiken vital

Ytterligare förstärkning

Förstärkning behöver inte stanna vid vad som diskuterats rörande det visuella. Även musik är kraftfullt och jag menar att ingenting kommunicerar känslor lika starkt som musik. Det var ju från musik jag skapade mycket av den grundläggande modellen till Hedonimeter. Bra artiklar rörande den underliggande modellen är:

Problemet med överdriven aktivitet i hjärnan vid hög IQ
UCLA har visat att spegelneuroner finns och att de även ligger i minne och inte “bara” motoriskt cortex

Diskussioner kring musik finns det otaliga inlägg om på Pryltrend. Bäst letar man i:

Musik - Artiklar

Även ordval, särskilda ord o.s.v. hör till vad som går att användas till kraftig förstärkning. Detta har jag ännu mindre diskuterat öppet men hör till det första jag följde vilket ju är naturligt för mig som kommersiell skribent sedan 11 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar