Analys av Vitaminwater rörande påverkan från form, stereotyper, smak, färg m.m.

2010-04-06

I ett tidigare inlägg pekade jag kort på att vitaminwater använde positiva stereotyper för åtminstone en av smakerna som jag köpt. Jag köpte en till flaska av den för en noggrannare analys.

Innan vi går in på analysen vill jag säga att jag här till skillnad från vanligen explicit anger faktorerna. Orsaken är att vad som analyseras normalt inte är lika genomtänkt skickligt gjort. Det innebar att många faktorer är mer komplexa att diskutera än normalt rör bl.a. samspel mellan hippocampus och inte bara arbetsminne vilket berörs här utan även andra viktiga funktionsområden i hjärnan som jag ännu inte har diskuterat annat än ytligt några gånger.

Vidare rör det vissa faktorer som jag tillsvidare valt att inte föra in i Hedonimeter öppet läsbara än.

Rörande båda saker gäller att jag föredrar att första gången diskutera dem praktiskt när det gäller värdet av kulturella impulser därför att det är så mycket trevligare och mer värdefullt. Det gör det lättare att motivera till det ganska omfattande arbete som krävs rörande den teoretiska genomgången av hjärnans funktion som för så pass komplexa faktorer är nödvändigt på ett helt annat sätt än övriga (inklusive mappa som inte direkt heller är trivial).

Ändå av samma anledning kan dock denna analys om än väldigt smalt gjord vara intressantare än de som jag normalt väljer att göra.

Färg och ljus

Tidigare har jag pekat på att färger med ljus är det till fördel. De syns bättre och upplevs renare. Det är tror jag ganska generellt för allt rörande det fysiska rummet där hot kan uppfattas och det kan nog spilla över till vad vi äter när det gäller nya produkter även om verkan nog är liten.

Viktigare för den här typen av paketeringar syns produkterna bättre både i butik och reklam. För just den här smaken är det kombinerat med färgen rött vilket jag flera gånger argumenterat är till fördel i dessa situationer.

I urval:

Färger behöver ljus för att inte vara otäcka
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Fallstudier: Kvinna i rött

Kanske viktigare verkar färgen rött förstärka flera av övriga faktorer som diskuteras.

Positiva stereotyper på flaskan

Stereotyper har påverkan på hjärnans funktion och däribland arbetsminne. Exakt vilka och hur mycket som har mätbar verkan är ännu begränsat dokumenterat även om neuromarketing lär förändra det radikalt och snabbt.

Metoder för positiva stereotyper på flaskan i urval:

"men den psykologiska effekten av att dricka nått som innehåller c- och b-vitaminer och ordet drake ska inte underskattas."

Det kan de ha helt rätt i och att peka på det minskar effekten av stereotyper - tvärtom pekar forskningen på att folk förnekar påverkan trots för dem helt entydiga mätresultat. De kan rent av sitta och argumentera för att det inte haft någon påverkan på dem.

Just detta är vad som är så lustigt med dem och min personliga erfarenhet är att för positiva stereotyper är det till fördel att peka ut dem som positivt påverkande och gärna använda vad som mindre troligt kan uppfattas ha påverkan - gärna just som är lätt löjligt.

Jämför gärna med prestigetunga belöningar som fungerar via en annan mekanism och det är den påverkan man här vill slippa. Det är upplevelsen av den (och jämförbart) som folk relaterar till när de försöker avgöra om något kan påverka dem. Emellertid ligger mycket påverkan utanför den känslomässiga upplevelsen även om vi faktiskt är medvetna om dem (viss övning och man kan lätt detektera påverkan) och stereotyper hör dit.

På flaskan har vi givetvis också namnet där förstärkning mot annan påverkan och direkt via stereotyper sker:

power - c
drakfrukt (c + b)

För power och drakfrukt rörande associationen till kraft. Vi kan också se det som att man hjälper till att se till att drakfrukt associeras korrekt som tänkt - Kraft. Vi har vidare:

1. - c skapar en känsla av att kombinationen är genomtänkt i en serie just för att skapa konkret effekt och (c + b) bidrar också till detta.

2. Vi har associationen till vitaminer som förutom ett också kommer associera till inlärt rörande deras "effekt" (ligger på nivån stärkande för de flesta snarare än någon kunskap hur de verkar eller ens är). Även om denna börjar bli utnött gäller att det är inarbetad medan drakfrukt istället ger det nya.

Smaken optimerad för belöning

Ett till viktigt område är smaken. Jag upplever att den smakar som saft och drycken känns billig. Det kan vara att aromen är dåligt anpassad för Sverige. Förutom det är den ganska tydligt söt i smaken och det kommer ha en förstärkande effekt.

Särskilt tillsammans med vitaminerna och mineralerna om du är trött, lätt uttorkad och kanske inte ätit på ett tag.

Text ovanför innehållsförteckning

När det gäller vad som går att göra bättre är det givetvis klokt att placera "power -c" texten ovanför innehållsförteckningen och övriga grafer. Dessa förstärker dess påverkan.

Att innehållsförteckningen är vit för fiber och nedåt där vitaminerna står är självklart också bra för det givet att det ovanför inte förstärker. Ändå kan jag fråga mig om inte text borde ha större kontrast.

Faktorer detta rör i Hedonimeter handlar om sådana som kan tänkas öka aktivitet något i arbetsminne samt också visst mappa d.v.s. vi har påverkan på hippocampus tillsammans med prefrontal cortex. Även om effekten är låg så att den är svår att känna får det betydelse tillsammans med övriga åtgärder om än diskret. Just denna kombinerade visuella typ hör förövrigt vad jag bedömer är mest kraftfullt för varje typ av förpackning där kunden medan varan är ny troligt läser på förpackningen.

Flaskans form

Flaskans form är intressant. Det samma gäller att etiketten är utformad för att inte ha en tydlig fram och baksida. Just detta område har jag inte diskuterat tidigare men positiv påverkan handlar troligen för den typ vitaminwater använder att objektet ska rymmas i handen och fritt kunna hållas jämförbart med något du kan kasta eller använda som ett av våra grundläggande verktyg.

Vidare uppfyller en annan subtyp kanske viktigare och det är att den är enkel och praktisk att bära med sig. Det är basalt för vad man vill förstärka med positiva stereotyper eftersom problem flaskor och allt annat kan medföra inte sällan kan skapa motsatt reaktion.

I princip ska du aldrig kunna göra fel med flaskan samtidigt som du uppfattar att den förstärker andras visuella intryck av dig.

Ej kolsyrad

Att drycken ej är kolsyrad kan mycket väl vara till både för- och nackdel. Nackdelen är att kolsyrade drycker känns mer i munnen och det kan allmänt förstärka upplevelsen av smaken därför att det ökar aktiviteten i nervsystemet som hanterar övrig smak.

Samtidigt är kolsyrade drycker vanligast för denna typ av drycker. Att avvika kan vara till fördel. Jag tvivlar dock på att fördelen kommer väga över i Sverige. Det kan bero på i vilken utsträckning som den större diametern på hålet förstärker. Denna har ökats upp vilket konkret kommer förstärka smakupplevelsen därför att initialt i första klunken träffas mer i munnen snabbare och det ger kvardröjande påverkan.

Dessutom tror jag ej formellt undersökt kan det innebära att man har tungan annorlunda. Det kan tyckas flummigt men vi har flera stora kulturer där man utnyttjar detta just för en stärkande effekt. Något förvånande var den konkret märkbar när jag prövade det jämfört med tungomålstalande (men utan ljud). Kanske är det något med muskler eller smaksinnet som påverkas ovanligt vilket ger extra stimulans. En väldigt diskret, ovanlig och speciell känsla som jag tror just verkar förstärkande (glöm inte att människan är fylld av väldigt löjliga och irrationella funktioner).

Förstärkning grupperad

Vi kan konstatera enligt tidigare att förstärkning sker via:

1. Positiva stereotyper via huvudsakligen text.

2. Färg och ljus.

3. Grafer och siffror.

4. "Medaljer".

5. Smak.

Allt ovan rör ökad aktivitet i arbetsminne men diskret utan att det stör. För en grundläggande diskussion om detta läser man hellre artikeln jag skrev om träning av hjärnan för högre intelligens eftersom den förklarar ungefär vad det handlar om:

Högre intelligens i 12 steg
(Läs särskilt Avsnittet om negativa stereotyper där också länkar till forskningsstudier rörande påverkan på arbetsminne finns.)

Vi har också mappa och navigation som verkar. Tillsammans med det även liten text, avsaknad av stora bokstäver m.m. som hjälper till att fästa uppmärksamhet på de egentliga förstärkande faktorerna. Läs där till exempel följande jag skrev:

Navigation och mappa i hjärnan

Har det här effekt?

Jag tror säkert att det samlat har effekt och en ganska god sådan. Däremot menar jag att det hade kunnat gjorts mycket bättre.

Emellertid kommer vi nu några år se ett antal relativt tidigare effektiva produkter som ändå är ganska klumpigt gjorda. Paketeringen hos dessa kommer som här lätt ge en känsla av att olika komponenter "klistrats" samman med sämre helhet. Förr hade vi mer fri design där värdering av påverkan var sämre genomtänkt. Om några år får vi troligt båda sakerna och det kommer kännas mycket mer tilltalande än allt tidigare.

Många möjliga komponenter används inte alls eller dåligt. Innan vi gör en bedömning av produktens framtid kan vi se över vad som saknas för en bättre paketering. Det har jag gjort väldigt ofullständigt givet att jag inte rör faktorer som jag valt att ännu inte diskutera här eller i Hedonimeter.

En viktig faktor med större påverkan är vad jag brukar kalla "medaljer" men det räcker där tror jag med formen och viss information snarare än något som faktiskt indikerar en certifiering eller liknande. Vad vi har där hör till vad folk vant sig vid och stängt av för sedan många år (t.ex. pant). Det har uppfattar jag att man försökt kompensera för via samspel mellan siffror och visuella former men jag tror inte att det gör mer än att sätta blicken på mappa-förstärkningen via tabellen till de positiva stereotyper som ska associeras mellan namn, vitaminer, drakfrukt och sedan vidare till drake på annan plats.

Ett begränsat smakfullt konstverk inspirerat av rätt kultur med drakar hade här kunnat ge denna effekt samt mycket mer via både den kulturella och visuella stimulansen (mappa-förstärkning igen). Jag hade prövat med kinesisk drake givet att den viktiga marknaden är Europa och USA och jag tror att den kulturella skillnaden ökar effekten. Det är samma påverkan som användningen av en exotisk frukt ger. Däremot ska denna inte vara särskilt visuellt tydlig och jag lutar faktiskt åt att färgerna de använde för siffror, bakgrund respektive visuell form för vad de prövat med istället är lämpliga givet färgerna i övrigt på förpackningen.

Kanske kan man få in ett barn och en leende kvinna i mindre storlek under draken i medaljen också? Givet att något labyrint-liknande för draken kan stimulera mappa-förstärkning och vi dessutom får fångad uppmärksamhet kan det ändå verka. Alternativt kan man ha en egen symbol likande vad Starbucks använder.

Rörande färgerna tror jag svart, vitbakgrund, gråa nyanser m.m. är föga optimalt. Dock kan gälla att tydligare färg kan störa den övergripande färgen. Stereotyperna i texten borde dock lyftas fram bättre. Jag hade skurit ner texten och ökat font på löptexten. De har istället snarast gjort den diskret och även valt bort stora bokstäver. Det är en välkänd teknik för att få folk att koncentrera sig på något vilket gör det lättare för stereotyperna att påverka. Optimalt är nästan att du har svårt att läsa.

Men jag tror att andra förstärkande faktorer försvagas och jag bedömer att dom är mer potenta. Exakt hur man ska göra det har jag egentligen inget svar på. Svårigheten är ju just att färg och form heller inte får brytas. En idé kunde dock vara att trycka namnen en gång till på insidan eller baksidan av etiketten där den är synlig när man tittar nära eller lyfter flaskan för att dricka. Då kan man trycka upp storlek, färg, ljus o.s.v. för det. Det ger ju förövrigt en elegant uppföljande push.

Mappa menar jag också är underutnyttjad och min övertygelse är att mappa har stor potential genom att skapa associationer, allmänt ökad aktivitet m.m. som också kan ha betydande värde. Detta ligger utanför vad jag räknar in i kulturell association även om både det och mappa rör hippocampus. Det är dock dåligt utnyttjat på flaskan och det gäller allmänt. Just denna verkan är inte vad som ännu används riktat utan är mer påverkan när jag sett kommer från något ej rörande detta genomtänkt. Denna diskussion om en forskningsstudie ger en antydan om ungefär vad det handlar om:

Prediktion vad du tänker med fMRI för hippocampus

Sammantaget tror jag vitaminwater har förutsättning att sälja bra men de borde ha kolsyrat den, kanske även haft ett diskretare sötningsmedel men med samma påverkan på dopamin-nivåerna samt dragit upp den stimulerande visuella effekten från flaskan ytterligare men självklart utan att öka på i perception irriterande faktorer. Viktigast är emellertid en tydlig en medalj-liknande struktur som också fångar mappa och kulturella influenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar