Reklamfolk är bra folk

2010-04-20

Jag har pekat flera gånger på att jag tror att en större andel av de egenskaper jag preliminärt ofta refererar som "gula" kan ha positiv effekt på samhället. Att sätta bra namn på dessa egenskaper är svårt därför att känslomässig påverkan respektive vad det vid aktiva val indikerar rörande känslomässigt tillstånd är dåligt dokumenterat i publicerad forskning.

Det handlar dock om vad vi kan se är associerat till gulligt, snällt, avkoppling och det är oftare förekommande i situationer där romantiska relationer mellan människor är fallet eller troliga (dock kan det romantiska också gå kraftigt åt andra håll - gult är mer närhet).

För en trevligare värld

Även en begränsad ökning kan tänkas ge viss positiv påverkan på samhället. Rörande sådant ska man ha klart för sig att även en liten ökning i rätt kanaler kan ha stor påverkan över tiden:

1. Förutom direkt påverkan handlar det nämligen också om att visa en acceptans för det där denna idag ofta är lägre än för bl.a. motivation (t.ex. tjäna pengar snarare än snällhet).

2. Vidare innebär en liten ökning också indirekt troligen en förbättring om jag har rätt i konkret effekt eftersom det i sin tur leder till ökad snällhet och mindre våld.

Reklam för en bättre värld

Där kan jag till min glädje konstatera att reklamfilmer just nu blir allt gulare. Det gäller också även jämfört med den här tiden förra året (jag kan konstatera från förra året att en viss typ tycks komma med solen).

Just inom reklamfilmer är det ytterst värdefullt därför att:

1. Det är komprimerad riktad information och därför väldigt tillgänglig.

2. Paketeringen är ofta väldigt "kompetent effektivt".

3. De ses av många personer.

4. Reklamfilmer är väldigt enkla att tillämpa gul information i: leenden, kärlek, sol, mjuka värden, ljusa färger, närhet o.s.v.

5. Det kan vilket är viktigt förstärkas via gul musik. Se:

Musik som är gul
Gul musik II

Rätt använt ökar förståelsen av att produkten är trevlig

Förvisso har jag diskret lobbat lite för konceptet och pekat på värden men egentligen inte särskilt mycket. Reklam och marknadsföring är dock områden som givet mängden uppfattad magi, och inte sällan ganska stor budget, gärna följer vad som sker och testar saker och ting. Dessutom upplever jag att reklambranschen har ganska många "gula personer" vilket jag ju också kunde konstatera rörande reggae-folk (men det varierar kraftigt där andra poler också är vanliga och inte minst motivation).

Min bedömning är också att för ett flertal produkter kommer det öka försäljningen:

1. Många produkter vinner på att kännas gula därför att det motverkar bl.a. negativa stereotyper annars associerade med dem.

2. Naturligt gula produkter vinner alltid tror jag på att framställas som gula.

Tar vi som ett exempel kondomer framställs de ofta osmakligt hygieniskt och lite äckliga. Deras huvudsakliga motivering är ju trots allt att du och andra kan sprida äckliga sjukdomar. Det är ett typiskt exempel på produkter som istället ska paketeras väldigt gult gulligt.

Ett till exempel är självklart reklam och marknadsföring i sig. En reklamfilm associerad med trevliga gula värden som dessutom säljer känns trevligare och det överförs givetvis på berörda delar av reklambranschen.

Relaterat

Följande fallstudier kan vara särskilt intressanta just för reklamfolk.

Dessa illustrerar alla "gula" egenskaper (en samlad diskussion lär komma) även om andra egenskaper också kan beröras i respektive studie (t.ex. rörande "kvinna i rött"). Särskilt den om stämningshöjande bilder och gulliga djur bör dock ge viss inspiration.

Fallstudie: Stämningshöjande bilder
Fallstudier: Kvinna i rött
Fallstudier: Gulliga djur
Musik som är gul
Gul musik II

Följande är mer allmänt intressanta:

Fallstudier: Vitaminwater
Fallstudier: Reklamfilmer
Fallstudier: Logga och varumärke
Fallstudier: Paris Hilton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar