Riskaka med svarta senapsfrön, svartpeppar och kaviar med sallad

2010-05-13

Nu när jag åter återvänder in bland mästaren M. C. Escher kraftfulla verk i M. C. Escher - The Graphic Work inser jag att för detta krävs något kraftigt kryddigt. För att kanske i det minimala föra mig närmare detta storslagna genis excellens så att min upplevelse inte likt en blind endast är visuellt mörker.

Mitt tidigare koncept var givetvis i grunden korrekt men den starka inspirativa smaken måste lyftas upp likt hur människan samlade sig till den kraftansträngning som krävdes när vi nådde månen. Jag strör kaviaren med grovmalen svartpeppar och rikligt med svarta senapsfrön.

Detta är en kryddning för konstens modiga navigatörer som med riskakan likt en sextant ger sig i kast med mänsklighetens största genier där det svårast att hitta fram till sanningens kärna, skönhetens mitt och förståelse av strömmar djupt ner i becksvart hav långt under vattenytan i skräckens djup.

För dig som endast i boken önskas bli navigerad snarare än att verkligen vidröras av M. C. Escher överlägsenhet kan istället någon av kostens trivialiteter vara bättre - en påse chips, färdigköpt risgrynsgröt eller sönder kokta potatisar. Om så är du varken värdig att uppleva Eschers överlägsna konst och ännu mindre kostens geni som här för dig tillåter dig få en skymt av enkla måltider ändå så tillfredsställande i smak att du själv inte är i närheten av att kunna prestera sådant.

Det är den djupt kraftfulla kryddning vi - Mänsklighetens största navigatörer - med rak rygg går den sista metern för att sprida ljus i outforskade områden oavsett om det är Nilens källor, att nå Sydpoolen eller att hitta vardagens skönhet och kanske hittar kunskapen avgörande för den totala världens framtid.

Relaterat:

Fallstudier: Kost
Nyttig kost
Fallstudier: Kost kombinerat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar