Sommarsval ostaka med saftig apelsin och kryddigt härlig brun senap

2010-05-25

Att ta ett klassiskt svenskt recept - i sitt område - nära perfektion högre upp är vad även en kökets mästare kan bäva inför men inte jag. Modigt fylld av dådlust vågade jag ge mig in utmaningen och med ett fåtal minimala penseldrag ta receptet från perfektion till ett smakfullt bombardemang av kulturella bilder av svensk bondetradition, vackra kvinnors massage, skönheten hos tidlöst konst - allt samtidigt väckt av ögonblickets smak på tungan.

Tillsammans med en stor kopp caffè latte mustigt kryddad blir du stark av min ostkaka. Det är vad du äter innan du erövrar länder, upptäcker en ny kontinent, lägrar en vacker kvinna eller navigerar en stor segelbåt i en storm endast med hjälp av din sextant. Min ostkaka är en ostkaka för män.

Här liksom alltid när det gäller matlagningen bakbinder jag mig själv för att ta ännu alls ska vara en utmaning. Hela matlagningen får maximalt ta två minuter. Om du själv misslyckas med detta för samma recept och det tar någon minut extra ska du inte känna dig olycklig - du liksom mer eller mindre alla andra är helt enkelt inte lika duktiga som jag är - det är vad jag sedan många år förstått är normalt

En kryddstark renande svalka med både tradition och framtid

Här önskade jag vad som svalkar i solen - både därför att det är trevligt somrigt och då min kryddning ibland är så potent att det utan vad som alkemistiskt balanserar kan få länder att falla och stjärnor att födas.

Ostkaka är en fin utgångspunkt till det svalkande. För att klara två minuters valet utgick jag från en färdig ostkaka från kyldisken. Den hette Frödinge och finns i närmare normal fetma i ostkaka samt en mager. För bättre hälsa väljer man bäst den magra därför att fetterna i mejeriprodukter är väldigt onyttiga. Istället kommer vi tillföra riktigt nyttiga extra fetter med senapens dominanta efectos especiales.

Färska saftiga frukter adderar smak, doft, färg och svalka. Själv för ögonblicket har jag valt att begränsa mig till att endast arbeta med persiska apelsiner. Allmänt rekommenderar jag dock en mix av olika citrusfrukter, vindruvor, litchi, kanske en aning krossad granatäpple och möjligen en aning av syrliga snarare än röda äpplen.

För att tillföra nyttiga fetter, balansera den mättande smaken av ostkakan och stödja matsmältningen, liksom ge ett välbehövligt brännande djupt till de lite ytligare kvinnliga frukterna väljer jag att arbeta med bruna senapsfrön. Ta ordentligt - många matskedar av - hela som du i kraftfull dominans strör ovanpå ostkakan du vänder med dess vita stjärt uppåt medan du krossar andra och peta ner mellan bitarna eller rent av in i dem.

Klar serverar du ostkakan i den temperatur du fick hem dem - sval men ej fryst - tillsammans med de härliga frukterna och den mustigt fina aromen av bruna senapsfrön.

Fler recept från överlägsen nyskapande matlagning:

Fallstudier: Kost
Nyttiga recept
Fallstudier: Kost kombinerat

Recept speglande hur riktiga man - upptäcktsresande, kartografer m.m. - lagar riktig mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar