Marschmusik från Amerikanska inbördeskriget - New York Volunteer

2010-06-01

Jag tror säkert att musikintresserade kan få nöje av massor av marschmusik de upplever som känslomässigt talande producerat vid olika tidpunkter i historien men själv har jag svårt att hitta vad jag tycker är riktigt välgjorda prestationer för god känslomässig påverkan. Rörande sådant gäller ju att ju mer du lyssnar på ett område och ännu mer om du själv spelar musiken blir påverkan större även om stycket egentligen är svagt.

Båda de två tidigare exemplen - Dixie War Song och Bonnie Blue Flag - är vad jag gärna kallar upp-marsch musik för att skapa motivation i massorna så att de samlas och "inte stannar hemma på gården" utan modigt tar ner geväret, hämtar hästen och rider iväg för att kriga mot några andra som säkert just då hör liknande men inte exakt samma musik.

New York Volunteer är ett till exempel på samma sak och skrevs säkert just för att skapa den effekten (sedan är den sämre gjord men de två tidigare exemplen skiljer ut sig från allt jag hört som mycket skickligt gjorda):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar