Spännande förpackningar för fryst mango och björnbär (Hemköp)

2010-06-10

Hemköp har förändrat - rent av förbättrat - den visuella upplevelsen och tror jag försäljningsförmågan hos sin serie med frysta frukter och bär. Här ser vi de nya förpackningarna för två av produkterna - mango och björnbär...

Bredvid förpackningarna ser vi mitt ritblock inte bara därför att teckna frukt är utvecklande utan också därför att att teckna förpackningarna kommer ge en till dimension till min upplevelse och förståelse av förpackningarna.

Det särskilda värdet de nya förpackningarna har är de fått en rosa bakgrund och det entydigt över förpackningen förutom bilderna på frukten. Detta uppnår åtminstone följande:

1. De syns bättre i frysdisken och det är utmärkt eftersom de behöver konkurrera med färgglad pajdeg m.m. från Felix.

2. Färgen tilltalar ofta yngre kvinnor och det är en köpgrupp som produkterna har en stor potential mot. Smoothies är av och till populära bland dem och frukt allmänt säljer ofta bra till många (men inte alla undergrupper) i denna åldergrupps. Den frysta frukten går förutom att använda till smoothies, efterrätter m.m. också fint - särskilt mango - att äta fortfarande fryst men gärna lätt tinad särskilt på sommaren när det är varmt ute.

Samtidigt som förpackningarna är placerade på Hemköp (butiken där jag handlar) syns de dåligt. De borde lyftas fram mer för att dra nytta av potensen de har särskilt attraktiv för kvinnor upp till 35 - 40 år.

Fallstudierna rörande färger allmänt och rött.

2 kommentarer:

Forgman sa...

Du gör intressanta analyser av vardagen. Tycker för övrigt att förpackningarna blev bättre.

Swedish Research sa...

Tack,

Det är ju mycket den personliga upplevelsen och erfarenheten av vad som kanske påverkar oss för att skapa en direkt förståelse av vad särskilt de senaste åren grundforskning om hjärnans funktion innebär.

Jag har ju också försökt formulera en mer allmän teori hur perceptionen och rörelsen av information påverkar oss för att skapa ett praktiskt meningsfullt ramverk för en skribenter, reklamskapare eller annan som uttrycker information, eller lika mycket omvänt för att möjliggöra analys.

Men jag tog en paus från den teoretiska delen inför att jag planerar en första IT-implementation av en mindre del av vad det teoretiska konceptet pekar på (och redan manuellt prövat).

När man tittar på det här länge får man en ganska låt oss säga utpräglad bild av omvärlden där de faktorer som kanske påverkar oss allmänt tenderar att bli mer intressanta. I mycket när det blivit en konstant vana att tolka upplevelser av omvärlden utifrån egna fallstudier och forskningen inom neurovetenskap skapar man en aktivitet mot omvärlden som lika mycket påverkar fritid som annan vaken tid. Så det kändes bra att vila ett tag från den teoretiska sidan.

Jag hade väl egentligen hoppats att den vilan - även om jag fortsätter att dokumentera saker här - också skulle resultera i någon ny insikt hur implementationen bäst kan byggas men så har inte skett än.

Skicka en kommentar