Streetdance 3D är brittisk film pånyttfödd

2010-06-13

Ingenting håller högre skönhet än att se pånyttfödelsen - det alkemistiska epitet - av det en gång stolt vackra som förföll i trötthet. Att i Streetdance 3D mer än att endast uppleva en kraftfull visuell upplevelse, ett viktigt budskap, det urgamla samspelet mellan människor också få se brittisk film födas till en ny vår är ultimat konst skapad direkt i min hjärna.

Konceptet är perfekt och filmen håller alla viktiga faktorer som krävs för överlägsen upplevelse. Den hade gått att göra mycket bättre men genren allmänt håller tydligt lägre kvalitet än Streetdance 3D oavsett dansform och detta är ett hantverk där kraftfulla steg framåt håller värde och det har vi sett här.

INNEHÅLL

1. En härligt visuellt direkt berusande upplevelse
2. Streetdance 3D skänker stark visuell upplevelse för många
3. Kraftfull motorisk stimulans
4. Färger och ljus förstärker
5. Stark arkitektur i tredimensionellt rum privat och öppet
6. Framtidens värde skapas i kulturellt möte
7. Att dansa för att vinna
8. Kärlek bär upp historien
9. Musik lyfter hjärnans aktivitet rätt till historien
10. Logisk inklusion optimeras för kraft i revolten
11. Mer om Streetdance 3D

Att man såg, vågade och klarade den nya 3D-möjligheten för en dansfilm så värdefullt är signifikant för en mindre tidigare trött filmnation.

1. En härligt visuellt direkt berusande upplevelse

Idéen att visuell upplevelse av målad konst, design, arkitektur, fotokonst, filmkonst och statyer håller värde genom att höja människan och systematiskt föder skapande är gammal. När man regelbundet själv försöker fånga möjligheten märks att sanning finns att finna men det är inte vad som en ensam åtgärd gör skillnad i innovation, kreativitet eller prestation. Tillsammans med annat är det dock värde.

När det förhöjs för en större population föder det lättare värde därför att även mindre aktivitet får viss spridning där små förändringar rör sig vidare liksom lika viktigt kan träffa rätt personer i övrigt mottagliga som därifrån skapar något stort byggd på tidigare kunskap och en hjärna med aktivitet och tillväxt.

Att klara att nå sådan förhöjning av en population har begränsats genom överhuvudtaget i Västerlandet en icke konstruktiv kultur runt "kultur" där man irrationellt inte ser det som att i sinnet samma upplevelse korrekt är samma värde utan ofta fastnar på kulturens ytliga former vilka i sig saknar faktisk betydelse. Detta irrationella problem är typiskt på människan och skapas från att det är svårt att lära sig att se nytt och den svårigheten ökar med åldern. Därav att vi ser ny kraftfull kultur hos ungdomen men de gamlas kultur är för både äldre och yngre.

Ett fint exempel på detta problem liksom den typ av ytliga reflektioner som blivit vanliga bland morgontidningarna - där särskilt just Dagens Nyheter haft stora problem även om det delvis blivit mycket bättre senaste sex månaderna - har vi Dagens Nyheter där man typiskt för problemet prioriterar att säga och tycka något väldigt tydligt rent automatiskt utan att orka att reflektera över man inte redan upplevt under många år eller som kräver ny kunskap. Det är så vackert uppenbart illustrerat genom att vad som skrivs är mer maskinellt hantverk i skrivande där nytt bara är frågetecken:

"Det kan tyckas märkligt att en brittisk kopia dyker upp flera år efter den amerikanska vågen av streetdancefilmer. Hollywood har spottat ut så många historier om rännstensungar som svänger sina lurviga – 'You got served', 'Honey', 'Stomp the yard', 'Step up', 'Step up 2' – att parodin ”Dance flick” kom i fjol."

Från: Dagens Nyheter

Filmen är självklart inte så mycket kopia som tillhörande en gener vilken förövrigt är mycket äldre än film. Att Fredrik Strage mest tycker negativt irrationellt just p.g.a. detta problem framgår från att han där endast uttrycker känsla utan konkret reflektion medan han i positiv upplevelse är konkret. Jämför gärna med barn tycker vad de inte känner "smakar illa" utan att klara att uttrycka varför. Vidare ser vi problemet genom att han inte klarat att förbereda sig eller efter filmen ta in ny kunskap utan nöjer sig vid den oreflekterade direkta upplevelsen och ett praktiskt förberett pressmaterial. D.v.s. han befinner sig i vad som möjligen kan leda till en förändring i hans hjärna som efter några till filmer - eller egen motorisk träning t.ex. via dans eller jonglering - kanske gör att han efter att neurogenesis utvecklat hans hjärna klarar att uppleva den här typen av film.

I filmen fångas båda svårigheten Strage har och möjligheterna att via nya upplevelser klara att utveckla sin hjärna vidare ytterst elegant. Vi har den äldre balettlärarinnan som klarar att se möjligheten av att föra samman streetdance och balett. Hennes mål är just att stimulera sina balettdansare med nytt vilket när det sker utan stress skapar den neurogenesis i hjärnan - födelsen av neuroner - som gör det lättare att ta till sig nytt, skapa förändring och utvecklas vidare (se även arbetsminne).

När det sker tillsammans med relevant inspiration som bygger förståelse av dansens känslomässiga kommunikation är det otvetydigt värdefullt för hennes elever och bör ha löst just det problem hon sökte att komma till rätta med - att de små detaljerna utanför teknisk perfektion krävs för briljans saknades.

2. Streetdance 3D skänker stark visuell upplevelse för många

En film som Streetdance 3D håller exceptionellt värde i födandet av stimulans i stora populationer via dess starka visuella upplevelse byggd från personerna, färgerna, rörelserna i dansen (både streetdance och balett), arkitekturen som är integrerad i upplevelsen och de snabba visuella växlingarna bärande känslomässigt budskap och mening.

Det är direkt stimulans av huvudsakligen visuellt cortex och tillhörande delar av nervsystemet men det ger spridning. Vi upplever detta när ser filmen liksom i balett genom att man vilsamt lätt bortdomnad kan uppleva långa scener visuellt - när relevant känna känsla - men analytiska delar kan vila eller för en del betrakta helt andra frågor utan att det stör.


Officiella trailer för Streetdance 3D visar både det visuella värdet och den stimulering av motoriskt cortex som kommer diskuteras.

Den visuella upplevelse Streetdance 3D likt en koncentrerad chock för publiken kan skapa förutsättningar att betrakta det offentliga rummet och kulturens möjligheter på ett nytt sätt. Filmen är för värde mer meningsfull än kultur begränsad till ett fåtal där den även för dessa ofta är för invand för att skapa nya impulser. Att se sådana möjligheter är i hjärnan dels en kontinuerlig process men också motsvarande en push när neuroner i frontal cortex och troligen fler delar av hjärnan "grupperar" om sig för att se nytt och det kommer ytterst direkt:

- När du plötsligt ser en ny möjlighet som borde ha varit uppenbar har det skett.

3. Kraftfull motorisk stimulans

Att se rörelser hos andra människor skapar motsvarande aktivitet i vår hjärna via spegelneuroner är vad som allt mer betraktas som sanning efter färsk forskning och var en stark teori innan. Detta stämmer mycket troligt men det kan vara att det mindre är emulering eller empatisk inlevelse lika mycket som en motorisk förståelse av omvärlden relevant vid jakt och strid.

Därav begränsas troligt den aktivitet som kan skapas givande en härlig känsla utifrån vår egen motoriska erfarenhet av vad vi ser. Streetdance 3D är givetvis kraftfull stimulans av motoriska spegelneuroner därför att filmen är fylld med vacker dans men för de flesta av oss blir denna mer begränsad än nödvändigt. Möjligheter för att förstärka detta värde kan inkludera:

  • Att medvetet visualisera rörelserna och översätta dem till rörelser mönster man behärskar.
  • Att innan göra yoga och jonglera kan tänkas öka värdet genom att redan innan öka aktiviteten i motoriskt cortex.
  • Att i filmen stegvis visa rörelse mönster inför längre samlade uppvisningar för att skapa förståelse av hur de byggs upp.

Den sista möjligheten fångas delvis i filmen och upplevde jag med detta som målsättning. Samtidigt hade det troligen gått att göra bättre givet att mycket av filmen utspelar sig i träningslokaler samt kortare enskilda uppvisningar tillsammans med visuellt stark arkitektur.

Betänk också att t.ex. statyer och stillastående positioner i yoga är vad som för människan alltid varit populärt. Att lyfta in det mer i filmen - där det i Streetdance 3D troligt skedde utan medvetenhet om värdet - hade kanske förhöjt den motoriska upplevelsen till högre höjder.

4. Färger och ljus förstärker

Att färger och ljus har stor betydelsen för upplevelsen av film är välkänt sedan länge. När det gäller en film där upplevelsen till stor del består av starkt visuell stimulans och motorisk emulering är kraftfulla ljus färger som koncentrerar upplevelsen till dansarna excellent vid längre större dansscener. Det fångades ofast perfekt i filmen vid just starka upplevelser som tävlingarna.

Händelserna i de övergripande ljusa scenerna vid träning var ytterst eleganta i början där vi hade kontrasten skapad vi klädsel. I andra scener t.ex. i köpcentret försökte man fånga detta via rött på klädseln men jag upplevde att kontrasten inte var tillräcklig.

Elegant från köpcentret var dock scenen när två dansare placerat sig i ett skyltfönster och just gör fasta positioner alla kan emulera (det kanske kallas robot-dans?). Att ett barn svarade på dansen d.v.s. uppvisade motorisk emulering kan jag föreställa mig förstärker det även hos oss filmkonstens mottagare. Även här upplevde jag dock att färgernas kontrast inte var tillräcklig.

5. Stark arkitektur i tredimensionellt rum privat och öppet

Enormt kraftfullt elegant vackert - så underutnyttjat om alls använt i amerikansk dansfilm - är mötet mellan dansen och arkitekturen. Att brittisk filmkultur klarar att se värdet kan ha att göra med att London mycket mer än Kalifornien har en kraftfull vacker arkitektur inte född i en tid utan i generationer av kreativt skapande.


Ett exempel hur Streetdance 3D skapar möte mellan dansens stimulans och den visuella glädje storslagen arkitektur föder.

Vi fick uppleva detta dels i balettskolans klassiska arkitektur men också och kände jag extremt mer kraftfullt när dansarna övade i korta scener framför olika historiska respektive storslagen modern brittisk arkitektur. På samma sätt var de övergripande scenerna från taket där bl.a. pariserhjulet London Eye och Londons vackert inspirerande vy i intensiva färger träder fram mot en stad i mörker ger ett realiserat trevligt om än inte nyskapande värde.


Här ser vi det ytterst vackra London Eye som på det sätt som det lyfts fram i staden kan lära Stockholm mycket. Bilden är inte från filmen.
Foto: Diliff Licens: CC by-sa 3.0

Bara just mötet mellan dans och arkitektur är en upplevelse jag igen måste möta och uppleva redan i denna film.

Design - Intelligence made visible
För den intresserad att lära sig mer om design liksom nyskapande arkitektur är Design - Intelligence made visible av Stephen Bayley och Terence Conran ett excellent bra val. Den ger både en översikt över utvecklingen och möjlighet att slå upp kända personer. Hela boken är fylld med riktigt bra bilder.

6. Framtidens värde skapas i kulturellt möte

Ingenting stimulerar människan mer än att klara att lära sig något nytt man innan stängt ute för att överoptimera vad man redan behärskar. Det gäller när det kan ske utan stress och skräck. Värdet det ger är inte bara ny kunskap och ett nytt perspektiv utan det skapar konkret en större hjärna genom att tillväxt av neuroner stimuleras och fler "kopplingar" (elektriska potentialer) byggs ut över hjärnan, och vägar mellan tidigare väldigt skilda delar byggs.

Streetdance 3D illustrerar detta värde svårslaget i hur mötet mellan streetdance och balett både gav möjlighet för den nya streetdance-gruppen att vinna tävlingen och förutsättningar för medlemmarna fördjupade i balett - i början väldigt skeptiska till streetdance - att höja upp sin förmåga.

Att understryka och gång på gång upprepa och påminna om detta värde är nödvändigt därför att för människan är det ytterst lätt att fastna i gamla föreställningar inlärda tidigt i livet.

7. Att dansa för att vinna

För seger oavsett om det gäller dataspel, tävlingar i dans eller kampen mellan två gigantiska företag krävs att man spelar för att vinna. Det är delvis en fråga om mental inställning där man inte känner övertygelse om att saker är förlorade p.g.a. förluster - därmed inte sagt att i större frågor krävs också väldigt skeptiska personer som alltid planerar för det värsta - utan ser dem som steg mot seger.

Människan - lättare än att själva i verkligheten göra det - finner glädje i att se just detta framställt i böcker, film, TV-serier m.m. I StreetDance 3D fångas det genom att streetdance-gruppen tvingas möta förräderi där deras chef överger dem, de saknar träningslokal, flera medlemmar lämnar dem o.s.v. Den utsedda nya chefen - den glada och vackra kvinnan - tvingas utveckla sig för att möta utmaningar hon många gånger känner är för stora.

Därifrån föddes förutsättningar för att skapa briljans när lyckans slump gav dem möjlighet att dra nytta av balettskolans enorma lokaler mot att de tog in några av studenter som inom kort skulle lämna den livslånga utbildningen för att prövas för de stora baletttrupperna men som ännu saknade detaljernas färg i sin dans.

Här har var det just förräderiet som skapade förutsättningen men metoden är mer generell och inte sällan när saker behöver gå framåt och växa krävs svårigheter som känns enorma för entiteten i träning men som sedda ovanifrån är en serie utmaningar som inte är värre än att de i varje situation kommer segra avsedd för att bygga en vilja att vinna skapad från vetskap om att de kan vinna. Det är en kraftfull metod för att skapa grupper som vinner gång på gång trots att utmaningarna växer och som klarar även svåra förluster.

8. Kärlek bär upp historien

Kärlek och gulliga ögonblick har enormt värde både i böcker och film (och all kulturell upplevelse), och engagerar oss också i verkliga livet till och med när det inte berör oss själva utan endast personer vi ytligt känner (eller bara känner igen).

Streetdance 3D fångar vackert dessa möjligheter genom att inleda filmen med att visa kärleken - med en hel del naken hud hos båda - mellan kvinnan som kommer ta över danstruppen och dess gamla ledare. I en scen kort därefter inför hela gruppen berättar han att han lämnar dem och i scenen efter det att han behöver en paus från kvinnan också.

Men den engagerande kärleken växer under filmen. De möts igen en natt men dagen efter är hans fruktansvärda förräderi tydligt när dansgruppen nu bestående både av streetdansare och balettdansare ger sig ut för att tävla på en klubb. Det är inte arbetet och studierna som tvingat honom att lämna dem inför den nationella tävlingen utan han har gått över till fienden - de tidigare vinnarna och den värsta konkurrenten. Värme mellan kvinnan och en av balettdansarna finns också och den utvecklas vackert till kärlek.

Givetvis hade man kunnat byggt mycket mer på relationerna men de är nu en elegant bakgrund till dansen och övriga komponenter. Bättre tror jag hade varit att kanske inte särskilt öka tiden för relationerna samlat men att bättre lyfta fram konflikten och ambivalensen i dragningen mellan den tidigare och nya älskaren. Vidare mer konkret närhet mellan kvinnan och hennes nya älskare hade varit elegant särskilt genom att filmen i slutet genom det hade kunnat visa komponenter jämförda med vad som inledde den - En motgång som gav något vackrare.

SOUNDTRACK

Tinie Tempah - Pass Out
N-Dubz feat. Bodyrox - We Dance On
Lightbulb Thieves - Work It Out
Ironik - Tiny Dancer (Hold Me Closer)
N-Dubz - Strong Again
Pixie Lott - Live for the Moment
Aggro Santos feat. Kimberly Wyatt - Candy
Cheryl Cole - Fight for This Love (Crazy Cousinz Remix)
Lethal Bizzle - Going Out Tonight
Sugababes - Get Sexy
LP & JC - The Humblest Start
Wiley - Cash In My Pocket
Madcon - Beggin'
LP & JC feat. Skibadee, Mc Det, Chrome & Blemish - Club Battle
Fatboy Slim - Champion Sound
Vega4 - Life Is Beautiful
McLean - Broken
Swiss feat. Music Kidz - One In a Million

Fallstudier om musik på Pryltrend:

Musik
Musik som är gul
Gul musik II

9. Musik lyfter hjärnan

I all film och särskilt i dansfilm är musik viktigt och det handlar om känslomässig påverkan. Musiken i filmen är ganska bra och följer acceptabelt händelserna och jag tycker särskilt att valet av Britney Spears både i början och slutet av filmen är riktigt.

Samtidigt upplever jag att filmen allmänt hade vunnit på val av musik som är mycket kraftfullare i toppar och dalar. I visuell framställning ser jag i skapandet vad som kommer utvecklas till genialitet men jag ser det inte i valet av musik - acceptabel men inte väldigt bra.

10. Logisk inklusion optimeras för kraft i revolten

En kort scen illustrerar vad som hos människan inte bara är en ytterst kraftfull upplevelse utan också som praktisk metod skapar värde. Vi har balettdansösen som plötsligt lämnar träningen efter att fått några instruktioner av kvinnan som nu leder gruppen. Hon går efter och får reda på att balettdansösen inte kommer prövas till till baletttruppen därför att hon blivit för lång.

Vad gruppens nya ledare då säger till henne är att hon nu är en del av deras crew. Just att fånga upp den kompetens som står fri när det sker i mer revolutionära entiteter som är flexiblare i uttrycksform skapar en fantastisk styrka. Dessa personer för in nya idéer och de överpresterar under övergripande framtid.

När det tappas t.ex. i större företag, eller myndigheter är det menar jag ett tydligt tecken på att organisationen befinner sig i steget där den går från kreativitet och skapande till att konservativt bevara och bygga på de möjligheter man redan sett.

Sammantaget en bra film och i sin genren - kraftfull visuell och motorisk stimulans via dans - en föredömligt skicklig prestation. Givetvis kommer jag uppleva den återigen i 3D och kanske redan denna vecka. Ännu mer ser jag dock fram emot nästa film där skaparna kanske klarar att gå upp till nivån ovanför där det verkliga geni som nu bara antyds kan upplevas.

11. Mer om Streetdance 3D

Officiell hemsida:

www.streetdancethemovie.co.uk

Om filmen hos BBC:

StreetDance 3D Set Visit: The Talent

IMDB berättar om Streetdance 3D:

Streetdance 3D

Wikipedia har uppgifter om personer, musik, budget med mera:

StreetDance 3D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar