Bok skildrar 70-talets mode samlad från reklam

2010-06-15

Fashion of the 70s av Ed Jim Heimann utgiven Taschen hittade jag på LundeQ i Uppsala för 89 kr. Bilderna som visas är från vad jag sett reklam vilket var anledningen till att jag köpte den. Reklam visar ju inte bara modet vilket är mindre intressant utan också hur andra mer direkta komponenter som påverkar vår visuella uppfattningsförmåga.

Fashion of the 70s

När man betraktar reklamen är det slående att man idag arbetar med många fler faktorer för att få reklamen att effektivt uppfattas. Också blir det tydligt att många idag missar de starkaste visuella grupperna. Därmed inte sagt att reklamen var bättre under 1970-talet eftersom detta nu är ett litet urval och vad som visas är också begränsat i andra verkande faktorer.

Förutom grundläggande faktorer som understryker text, bild m.m. betraktande helheten kan jag p.s.s. uppleva att helheten i reklam idag ofta görs för komplicerad. Det är inte orimligt att detta kanske rent av även allmänt var bättre under 1970-talet. Färre tekniska möjligheter i tillverkningen kan ha tvingat fram att möjligheter som fanns bättre användes och också därför att stillbild oavsett som foto eller målad är vad vi bär en lång historisk erfarenhet av.

I nutid upplever jag ofta att lärotidens ännu lägre prestation som fortfarande pågår både för visuellt explosivt stark långfilm och reklamfilm kan ha smittat av sig på ögonblicksbilderna och att det tar ner effekten av den. Vi kan där också se att aktörer med lång historik (längre tillbaka än 1970-talet) där denna reklam alltid varit viktigt förvisso utvecklat sig men mycket bättre tror jag än allmänt klarar att bibehålla meningsfull helhet och oftare använder de starkaste verkande faktorerna.

Möjligen mycket mer spekulativt har det inte bara med nya tekniska möjligheter man fortfarande lär sig. Mitt intryck är också att reklam under 1970-talet bättre använde mimik och ansiktsuttryck. Det ska inte uteslutas att generationsskiftet hos reklamtillverkare inneburit att fler personer själva konkret sämre på detta nu gör reklam.

1970-talet var ju ett årtionde med höga nivåer bl.a. av blyad bensin som gick ut i luften orenad och bly är vad vi vet påverkar hjärnan hos växande barn och foster. Det sker redan på långt lägre nivåer än vad som var aktuellt i svenska storstäder under 1970-talet.

Förutom de problem som dokumenterats i ökad förekomst av ADHD kan man tänka sig att många andra problem orsakats. Trots allt handlar ju sådan detektion om att använda diagnoskriterier och de utgår från ett givet funktionshinder och missar därför problem utanför det. Vad diagnoskriterier för ADHD fångar är också neurologiskt relaterat till mimik och ansiktsuttryck i hjärnans utveckling och dess funktion.

Just specifikt för den typ av problem jag spekulativt funderar kring gäller ju att personen själv i de flesta fall knappast lär kunna märka det. Det är som för depression och ansiktsuttryck - vid depression slutar folk att le men fortgår det en längre tid blir det normalt.

Detta kan i och för sig innebära att om om det fortsätter i tillväxt att utvecklingen av reklamen är helt riktig. Det finns också indikationer på att fler otäcka gifter som ger dessa skador hos barn sprids:

Samtidigt bör det även om så är fallet dröja ganska många år innan man skulle vinna på att anpassa reklamen till den utveckling jag misstänker. Trots allt innebär nedsatt uppfattningsförmåga av vissa saker inte att andra faktorer behöver uteslutas och just för denna målgrupp påverkar de egentligen bara mindre utan negativ påverkan på reklamens effekt.

Några till området relaterade fallstudier på Pryltrend finns nedan. Den första rör arbetsminne vilket är relaterat till skadorna av luftföroreningar som diskuterats. Fallstudien om logga och varumärke ger även en ögonblicksbild av visuell framställning inom marknadsföring. De två sista diskuterar respektive dokumenterar vissa typer av känslopåverkan från visuell framställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar