Daddy Yankee - Gasolina

2010-08-17

Jag blev väldigt glad när jag såg att Gasolina med Daddy Yankee var en internationell framgång för några år sedan.

Orsaken är den snabba hastigheten som just gör den tilltalande kanske särskilt under sommaren i ett antal situationer där vi också tenderar att försöka öka hjärnans aktivitet via t.ex. musik generellt, romantiska möten, alkohol m.m. Det vill säga i princip vad jag diskuterade i följande artikel för Nyfiken vital:

Musik skapar energi med förstärkta känslor

Musiken är helt enkelt bättre optimerad för att vara "motiverande".

Vad som just gör Gasolina till ett föredömligt exempel är att:

  • Hastigheten är hög och tycks för mig tendera till att vara mer upprepande än vanligt (jag har dock inte utvecklat program än för att analysera det även om jag börjat titta över transformmetoder som kan vara aktuella där ev. en kombination av FFT och Wavelets är vad som krävs).
  • Lyriken är på spanska men den nådde ändå god framgång i länder där kunskaperna i spanska är ovanligt.

Även vilket givetvis i de flesta språkområden är irrelevant är att lyriken anknyter till detta (bl.a. via gasolina som anspelar på alkohol och här egentligen mer generellt inom området både rörande bilarna och sannolikt annat än alkohol associerat till det t.ex. kokain vilket är vad som är mycket vanligt både i Mexico och USA i ej reglerade biltävlingar) samt mer relevant att musikvideon även tenderar att förstärka faktorerna via efectos especiales (se Nulägesstatus: Modell av människans språk för en aktuell kort övergripande sammanfattning av modellen och var arbetet står) i form av dansande lättklädda kvinnor samt bilar som ska köra i högre hastighet.

Jag noterade nyligen också att arbetet med att sammanställa för analys är påbörjad där den första posten var Get Up med Technotronic. Där har vi samma sak men inte lika kraftigt optimerat vilket gör den lika intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar