Varför rymdvarelsen såg ut som den gjorde

2010-08-30

Söker vi med Google Images enligt:

aliens area 51 roswell

Får vi upp ett antal exempel på en vanlig typ av framställning av rymdvarelser. Exakt varför denna framställning är vanlig - om vi här lämnar idéen att vi faktiskt skulle ha rymdvarelser som ser ut på detta sätt som besöker oss - är svårt att avgöra men vi kan uppmärksamma några egenskaper som är intressanta vi noterar i bilden inkluderar:

  • Varelsen ser i princip ut som en människa i övergripande mönster.
  • Den saknar finare detaljer och fångar formen.
  • Fingrarna är relativt längre än på en människa.
  • Ögonen är relativt större än på en människa.
  • Huvudet är relativt större än på en människa.

Hur uppfattar vi då oss själva i visuell form? Tja intressant nog är vår perceptiva bild av oss själva tämligen lik denna i relativ storlek:

  • Vi upprätthåller inga detaljer i vår kroppsbild vilken är optimerad för att vi ska kunna gå runt utan att trilla och slå i saker.
  • Fingrarna uppfattas längre än vad de egentligen är.
  • Det sätt vi ser på ger den praktiska bilden av att våra ögon är större än vad vi är och det i sin tur ger en känsla av att huvudet är större.

Ungefär som barn överdrivet ritar en huvudfoting.

Det var åtminstone min tolkning av vår kroppsbild medan vi rör på oss där jag dock noterade följande:

"A new study on the brain's representation of the hand found that our model of our bodies is out of sync with reality -- with a strong tendency to think that the hands are shorter and fatter than their true shape."

Från: Hand Study Reveals Brain's Distorted Body Model | Sciencedaily.com

Jag ser ingen anledning till att tvivla på resultaten där det är tror jag svårt att göra fel. Dock tror jag att det kanske kan skilja sig jämfört med när man går runt.

Hur som helst tror jag att den där rymdvarelsen är ganska lik vår egen kroppsuppfattning när vi promenerar runt. Normalt ser vi den dock inte men hamnar vi under "stress" eller motsvarande kanske det hela hamnar en aning fel kopplat och man kan uppleva den i mönster man tagit in extern.

Det hela är givetvis spekulativt. Hur som helst tror jag att det är en korrekt lättsam bild att använda. Hade den haft mer "information" i kroppen varande komplexare än i bilden hade avbildningen varit svårare att ta in och kanske inte fungerat lika bra i dom här sammanhangen (även om jag verkligen tvivlar på någon varelse som besöker oss p.g.a. dom avstånd vi har i rymden och jag har svårt att se att någon energieffektiv metod att kommunicera ännu mindre flytta objekt snabbare ser jag ingenting negativt med nöjesindustrin runt rymdvarelser - visst några tenderar att gå "över-engagerade" men det problemet kommer vi alltid ha oavsett område och jag har ännu att se något tecken på att det annat än undantagsvis orsakar något problem. Roar det folk är det en bra sak.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar