Damm i loggor för att fånga uppmärksamheten

2010-09-09

Han eller hon som gör Googles doodles (det är säkert flera) lär knappast någonsin erkännas som någon stor konstnär för det givet att det är "fel område" men de imponerar väldigt ofta på mig. Det är också ett område för konst jag menar är utmanade därför att många ska se det under begränsad tid vilket möjliggör att göra en skillnad men också gör att effekt är lätt att mäta.

Denna doodle uppmärksammades jag av på NewScientiest i What's Google's mysterious doodle? och hör kanske inte till dem jag själv tycker uttrycker någon storhet (där denna av de två rymdhundarna nyligen däremot imponerande storligen på mig) men är intressant på andra sätt.

Det finns visuella mekanismer vi kan använda för att fånga uppmärksamheten där jag känner till ett ganska stort antal även om jag tråkigt nog har föga förmåga till att teckna (jag har försökt lära mig) eller att hantera bildprogram.

En av dessa vägar uppmärksammades också nyligen av Creative Review (juli 2010) i en artikel där trender för visitkort diskuterades där man just indikerade sådant som får folk att lägga märke till dem.

För att vara ärlig tyckte jag inte att någon av exemplet var så där klockrent just för denna konstruktion även om jag var direkt baffled av hur långt en del andra hade klarat att gå med andra mekanismer som visades där jag för allt i världen inte kan se att jag själv hade kommit på något lika elegant hur länge jag än hade funderat ens om jag hade en kunnig konstnär att uttrycka mina idéer.

De kallar dem dust och för att citera en bit:

"The soft feathering of edges lends a different tactile nature to these marks that makes them unique. There is something a bit magical conveyed with this technique."

Ett av exemplen finns att se här:

www.identra.eu/clients/cognida.html

Där givetvis företagets startsida är ett exempel på en annan likartad teknik som kan användas även om man nu förklarar det som ett uttryck av den kreativa processen där de utnyttjat det vi inte riktigt kan se och är suddigt vilket får oss att försöka fokusera och därmed prioritera större visuell uppmärksamhet. Det är vad som i vissa situationer är väldigt dåligt men kan fungera bra t.ex. för visitkort på mässor.

Mer om visitkort hittas via:

Fallstudier: Visitkort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar