Möte med Hästar och Kor - En övning i mod nära döden

2010-09-11

I det miljövänliga, ekologiska och återvinningsbara vapensystem jag gav några första idéer om att används krokodiler, hästar, stora föremål i trä, fåglar, elefanter och andra dödliga eller effektiva djur för att eliminera fienden via trevliga metoder som inte förstör miljön t.ex. trampa på dom, spetsa dem med beter, sparka dem, bita dem eller riva ut ögonen:

Ett kul modellflygplan från MIT som landar som en fågel och två alternativa lösningar samt ett miljövänligt innovativt vapenkoncept

Det är allmänt också ett exempel på det dynamiska, innovativa och genialiska nytänkande vi behöver se mer av för att lösa naturens alla problem.

Ett potentiellt riktigt otäckt djur är givetvis hästar. Jag kommer redan ihåg som barn hur de kunde komma springande mot en i folk för att vika undan i sista stund. Dessutom har de enorma tänder som de kan tänkas bita folk med.

Trots deras uppenbara farliga potential begav jag mig idag ut i den svenska landsbygden - vad vi på engelska kallar red-neck country - för att studera hästarna och jag mötte dem rent av mycket nära inkluderande att ge två hästar varsitt rött äpple samt klappa den ena på nosen (jag tror det kallas mule men deras enormt breda "näsa" hur som helst).

Det är givetvis inte alla som skulle våga det och det är absolut ingenting jag rekommenderar någon annan. Hästar är som små stridsvagnar utan förare när de vandrar runt i hagarna. Här gick operation klappa hästarna bra därför att jag rörde mig lugnt, plockade röda vildäpplen jag gav dem och har stora kunskaper om djurens beteende och varningssignaler.

Hade jag gjort fel hade det lika gärna kunnat sluta med att de hade trampat ner mig och sedan bitit mig med dom stora tänderna och kanske hoppat ner på mig eller satt sig i mitt ansikte för att kväva mig. Vi får aldrig glömma att hästar är otäcka små stridsvagnar naturligt beväpnade med dödliga vapen...

En bit ifrån hästarna har vi en riktigt lömsk kossa. Vi kan se hur den riktar in sig som en målsökande missil så fort den uppfattat min närvaro och stirrar elakt. Den är redo att angripa så fort den får chansen.

Dess lömska natur märks också av att när jag räcker fram gräs mot den närmar den sig inte. Den vill bibehålla avstånden om den i en nyck beslutar sig för att rusa fram och springa ner mig.

Kossor är också djur som naturligt bildar krigsformationer. Kommer en björn, hund eller annat ärligt rovdjur som inte söker mer än lite näring bildar de otrevliga halvcirklar där alla korna fäller ner hornen - de dödligt farliga vapen som de bär på huvuden - och marscherar samlat mot rovdjuret för att försöka spetsa det.

Nedan ser vi att ögonblicket efter som the ring leader riktat in sig på mig har kossa två satt sin uppmärksamhet på den. Hon väntar endast på signalen när de tillsammans ska rusa mot mig.

Ett ögonblick senare står kanske 20 kor och glor otäckt på mig. Jag vet att om jag nu har otur eller dröjer mig kvar för länge eller flyr på ett sätt som väcker deras jaktinstinkt är jag död.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar