Fallstudier: Visitkort

2010-09-11

Visitkort skulle faktiskt vara intressant att göra en översikt över. Det är dels vad som berör och upplevs viktigt för många företag som känner att utseendet på visitkortet kan avgöra om någon lägger märke till det bland en hög av andra t.ex. efter en konferens eller mässa.

Det kan stämma att sådant har praktiskt värde men där spelar givetvis andra faktorer in där ett tydligt visitkort kan fungera minst lika bra om rätt person delar ut det med t.ex. en personlig kommentar eller ett samtal där något intressant sägs.

Allmänt för situationen är det starkaste som är möjligt att göra att gå längre än personligt och visa ett uppriktigt och ärligt intresse (vilket är svårt nog) och ifrån det kunna göra en ytterst kompetent men kort kommentar som indikerar att en bra lösning finns på ett problem och en lösning som personen kan relatera till och förstå.

I en mängd fall är sådant dock inte möjligt helt enkelt därför att alla har inte lust att stanna och prata utan endast tar ett produktblad, pamflett eller liknande i bästa fall tillsammans med visitkortet. Ett intressant utseende kan då ha värde.

Bland designbolagen finns många som uppenbart är väldigt duktiga på att skapa sådana. Erfarenheter, idéer man fångat upp, och ett stort antal förlagor av saker som upplevts effektivt är vad som används.

Däremot är det inte annat än ett ytterst fåtal mycket dyra som använder avancerade metoder för att skatta effekten. En del av dessa använder fMRI och jämförbar teknik för att avbilda aktiviteten i hjärnan visitkortet ger upphov till. Tekniken har värde både här och i andra situationer relaterade till hur vi påverkas av reklam (särskilt allt som är visuellt eller är korta slagord) men har även begränsningar.

Personligen bedömer jag tekniken som helt överlägsen de små statistiska - ofta mindre seriöst gjorda - undersökningar, fokusgrupper, webbplatsröstningar o.s.v. som är vanliga. Däremot menar jag att stora populationer där man kan man implicit (d.v.s. utan att besökaren egentligen är medveten om det) har större värde efter en viss punkt därför att det kommer ge korrekthet och enormt mycket lägre kostnad.

En möjlighet för implicit mätning är t.ex. att köpa kanske 50 - 100 000 besökare respektive i två omgångar. För grupp I utnyttja alternativ A och för grupp II använda alternativ B och via något relevant och genomtänkt testa avgöra vilket personerna lägger bäst märke till och reagerar mest positivt på, samt följa upp det med en tävling cirka åtta veckor senare där sekundär påverkan på minne och associerade känslor undersökts.

För mig att göra en fallstudie (om jag väljer att göra det) ligger ett värde i att jag tror att få företag har något emot att bli del av t.ex. en katalog, blogglista eller liknande med visitkort. Insatsen kommer dock givetvis ner också på att man bäst behöver lista aktören som gjort loggan samt vidare ha en meningsfull indelning mellan de grundläggande metoder som använts.

Exempel på metod för att fånga uppmärksamheten

Jag kan inte utge mig för att ha alla grundläggande metoder listade som kan ha värde men väl väldigt många av dem även om jag ännu aldrig uttryckt den samlat. En av de enklaste och snällaste för att få "tittaren" att titta lite längre tid på en del av en större grafisk framställning gjorde jag nyligen i princip-skissen av media intelligensen till Nyfiken vital:

Nyfiken vital

Här avses de "boxar" vi har till vänster uppåt som kan uppfattas växla mellan att vara två saker. Vad som i princip händer och föranleder det är att hjärnan utnyttjar statistisk mönsterigenkänning där sannolikheten för två "troliga" figurer är ungefär lika stor som figuren ritats. Vi har också en konstruktion satt till denna som saknar denna vilket är gjort för att minska sannolikheten för att blicken flyttas från illusionen.

Det är sådant som händer naturligt relativt ofta utan att vi upplever någon illusion därför att när det sker flaggar perceptionen upp till vår medvetenhet som typiskt vet vad det är för något och därefter sätter sig bilden konstant och vi lägger knappt märke till att det skett därför att beslutet fattas i arbetsminne och lagras inte i en del av långtidsminne som inte är kraftigare associerat med något annat (det är ju underordnat vad arbetsminne beslutade vad det var).

Här och på motsvarande situationer på visitkort, loggar, reklam m.m. finns rätt gjort emellertid ingen sådan motsvarighet. Istället mappas det till illusioner och illusioner ska ju "röra på sig" varefter de typiskt när du insett det rör sig ännu mer och du kan rent av försöka stimulera det genom att röra på huvudet eller flytta visitkortet.

Illusionen drar bilden bort från fakta i grafen men har ändå värde därför att den hjälper dig att komma ihåg den och att börja titta på den från första början istället för att bara gå vidare.

För fler exempel på illusioner har vi tre expertsidor med exempel samlade på Nyfiken vital:

Illusioner som lurar hjärnan
Illusioner som manipulerar din värld
Illusioner med de mest fascinerande perspektiven

Omöjliga objekt är lika intressanta men ska korrekt användas annorlunda (d.v.s. du behöver beroende på utformning på dessa kanske också något som direkt fångar uppmärksamheten):

Omöjliga objekt

Komiska kontraster

En liknande konstruktion som går att göra är vad jag tillsvidare kallar komiska kontraster. Det är information som framställs seriöst som inte stämmer med vad du lärt dig.

I perceptionen istället för att lösningen för vad det är konvergerar mot en neuron (eller en liten grupp av neuroner) får du två lösningar och så länge ingenting indikerar fara blir du i detta fall road.

Exakt varför detta roar oss och att författare sin Terry Pratchett kan massproducera bok efter bok i princip endast byggt på detta koncept och sälja enorma upplagor vet jag inte säkert.

Min gissning är dock att när detta sker i hjärnan är situationen att två lösningar som finns vad som naturligt indikerar att snabb inlärning behöver ske. För inlärning är aktivering av D2-receptorer troligt viktigt d.v.s. vad som ibland refereras till som vårt belöningssystem (se här även Fåglar förför med illusioner och det lär oss angenäma tekniker).

Sådan inlärning är dock normalt inte snabb. Att vi skrattar och skrockar kommer troligen från en viss modifiering i energin i inlärningen för att få den snabb och koppla befintliga sekvenser som har stort avstånd. Hur det sker vet jag inte riktigt än men jag har sedan något år tittat själv på det komiska utifrån modellen jag bygger upp och vid något steg lär det bli aktuellt att se över också befintlig forskning för att försöka fånga vad som hanterar avståndet i kontrasten vilket jag egentligen inte tror sker via D2-receptorerna utan mer misstänker serotonin.

Ett exempel på en komisk kontrast - skrivet av ren amatör - är mitt inlägg om faran med kor:

Möte med Hästar och Kor - En övning i mod nära döden

Kring det inlägget kan jag också säga att på samma sätt som komiska kontraster kan göra dig glad blir man också på bättre humör att mata hästar med röda äpplen och klappa dem om man är lätt skeptisk till om de är riktigt säkra som för mig. Det är hjärnans felkorrigering som belönar vad vi ofta kallar mod.

Komiskt för att rädda världen

Därifrån ser vi också en koppling till komedi därför att mod är kopplat till energiuttrycket i hierarkier där ju komedi ofta används för att avväpna spända situationer rörande sådant. Du kan ha två entiteter - två barn, två vuxna, två grupper, två organisationer eller två länder - som står på gränsen till krig därför att bådas "stolthet" tryckts ner och det självklara sättet att kompensera den konkreta skadan det orsakar är att ge tillbaka. Humör löser ibland sådana problem och att det fungerar beror på att det på jämförbart sätt också aktiverar dopamin och därmed läker eller kompenserar skadan (troligt därav att komiska filmklipp med Usama Bin Laden alltid varit populära sedan 11 september).

Ska det göras riktigt effektivt i svåra områden (t.ex. Israel) är det dock vad som bör göras med kompetens. Och sådan är ovanlig. Det räcker inte att vara kul. Du behöver förstå de aktuella energisambanden och du behöver vara en av magikerna som klarar att vända vitt till svart och svart till vitt i text och på det krävs folk som riktigt kul. Har man det kan man dock läka ut även svåra gamla konflikter eller åtminstone minska problemen när det görs med kompetens.

Jag är medveten om några sådana projekt. Jag stödjer dem som koncept och idé. Jag vet att idéen har värde. Jag tror att de gör visst värde (även mätbart). Men inget av dem är genomförda med förståelse av vad man egentligen gör vilket innebär att de trots visst värde inte är effektiva.

Tidigare om visitkort

Här kom jag ifrån huvudämnet för detta inlägg och det är att ge några allmänna reflektioner om visuell utformning av visitkort för att här kunna samla andra inlägg om dessa som en del av fallstudien. Det är dock troligt att jag kommer gå vidare med det komiska just rörande dessa frågor vid ett senare tillfälle som en del av Människans kreativitet och språk.

Tills dess har vi här några inlägg som publicerats tidigare på Pryltrend om just visitkort.

Damm i loggor för att fånga uppmärksamheten
Diskuterar en till metod som går att använda för att skärpa uppmärksamheten. Ett exempel på en Google doodle som kan sägas göra samma sak men föga effektivt finns också. Nedan ges också ett från vetenskapshistorien mer välkänt exempel:


Läs mer om bilden i: Visuell uppfattningsförmåga kraftigt bättre med dataspel (first person shooter).

Visitkort: Tradition, Standard & Kreativ inspiration
Flera idéer samlade.

Kul visitkort
Ett ensamt litet visitkort som dock hade en del spännande egenskaper som gör att det kanske klarar det.

Google i Streckkod
En till aspekt och trend diskuterad. Givetvis här genom att möjligheten är ny eller mer korrekt sällan använd bär den värde. Nytt ser vi lättare, du kan demonstrera hur det här fungerar och därmed visa att du och ditt företag är korrekt kunnigt i teknik o.s.v.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar