Siffran fem och Familjen Flinta Google Doodle

2010-09-30

Jag har inte gjort särskilt mycket med perspektiv själv i perceptionen utan räknar det till att höra till samma sak som bl.a. numrerade listor i artiklar och blogg-inlägg. Det kan förstärka uppmärksamheten men ligger utanför vad jag egentligen kallat perception.

Där tänker jag som så att t.ex. rött, storlek o.s.v. har påverkan även i ett två dimensionellt "perspektiv" emedan vi vet att 3D är en efter behandling och också att kroppens position i rummet hanteras separat. Därav att jag ser det som vad som liksom felkorrigering, arbetsminne m.fl. koncept jag introducerat i modellen är bättre separerat. Det är dock vad jag egentligen inte tror "gör något alls" förutom att fästa uppmärksamheten och annars egentligen bara fungerar även om massor händer i hjärnan (jämför när vi går) vilket är en anledning till att den positiva effekt t.ex. jonglering har för hjärnan kanske inte alltid är lika uppenbar som annat (jämför här också med när vi betraktar ett stort scenario i 2D: i motoriskt cortex har vi stor volym men låg densitet av D2-receptorer. Ungefär samma sak).

Låt oss emellertid roa oss med att titta på Googles doodle för dagen. Den intresserade mig - rent av baffled me (just a tiny bit like the sun going super nova and to it's surpice finds Pluto being a correctly bloody and tasty last meal) - och det är ju så viktigt att ge världens konstnärer erkännande för deras viktiga insatser efter en tröttande dag fylld med allvarliga ämnen. Dessutom är det korrekt är göra saker även för barn på nätet och förtjänar uppmärksamhet - själv försöker jag inte det men har gjort några försök till vad deras föräldrar kan använda för att lära dem något som t.ex. Stimulera barns lärande (lab): Guppies - Naturligt urval och evolutionen.

Tittar vi nu på den kan vi se att vi har flera grupper av objekt som vi troligt nära i sannolikhet fäster uppmärksamheten på:

Vi kan se det som att de uttrycker ungefär lika stor "kraft" men via olika mekanismer. Här roade dock perspektivet och siffran fem mig mer (matematik är så viktigt och kan vi öva oss samtidigt som vi upplever konst: varför inte).

1. Dinosaurien är stor och också ljus i en ljus miljö med ljus himmel. Vi har kontrast mellan honom och omgivningen. Dessutom har vi ett perspektiv som träffar honom.

Han är fem därför att han har fem punkter.

2. Huset längst till höger är stort och har ett rött tak. Det ligger också på ett naturligt perspektiv men är mindre prioriterat än dinosaurien. Vi har några växter i förgrunden men det är troligen vad som mer stör och inte upplevs naturligt hörande till perspektive.

Huset är fem därför att det har: 1 skorsten och tak som är rött och fyra fönster (eller för att inte fuska: fem nyanser på huset).

Vi kan kreativt uppleva att inte bara dinosaurien utan också huset är på sämre humör vilket roar mig givet färgen på taken.

3. Jag kan också uppleva (perspektiv har jag föga erfarenhet av) att det andra huset (från höger) tillsammans med stenarna är ett till perspektiv.

De är fem därför att det är tre stenar med dörren och taket där väggen är bakgrund (som övriga hus).

4. Därefter har vi den röda hunden med hans väska med det tredje huset från höger i tycker jag ett naturligt perspektiv.

De är fem: hund, väska, dörr, fönster och tak.

Vad vi kan reflektera över för hunden är att han syns dåligt. Det kanske beror på dålig kontrast, likartat ljus, stora föremål i närheten. Men kanske beror det också på att han rör sig.

5. Vi har fem personer vi fäster uppmärksamhet på i bilen (samt en ej hörande dit på taket) där det övriga blir lätt sekundärt.

6. Vi har fem stenar till vänster i vad jag också tror är ett perspektiv där de relativt övrigt är vad vi väster uppmärksamheten på unikt.

7. Mer singulärt är fem blad på palmen men jag vet inte om jag skulle säga att den är singulär uteslutande men det kan variera från personer.

8. Palmblad med stam, ö, vatten och dinosaurie blir också fem.

9. Det tycks för mig också att vi har fem olika konstraster på himlen.

10. Vi har fem stora saker som är stillastående: 3 hus, 1 dinosaurie och en palm.

11. Hus med rött tak, ö med växt, dinosaurie, "hund" och bil. Fem saker också på en linje.

12. Fem olika nyanser på marken.

14. Fem små stenar till höger varav en är lite dold och ett par längre bort.

15. Bilden har fem olika nyanser undantaget människor och vad som lastats in i den.

16. Plantorna som är tre (en liten vi endast ser en del av) bildar också med lite fantasi kanske perspektiv med de två vattenväxterna på andra sidan av stranden.

17. Fem stycken tak: Om vi tänker oss att dinosaurien om det börjar regna använder palmbladen för det och vi räknar dom som ett tak (som vi ju gör med palmtak). Men nu har inget perspektiv (och det försvann redan någon eller ett par punkter innan och det kan saknas på andra också då jag verkligen inte kan mycket om perspektiv) så vi slutar.

Förstorar man upp bilden kan jag förövrigt tycka mig se att alla i bilden tittar olika.

Sedan är givetvis frågan hur mycket kapacitet på arbetsminne spelar in när man bedömer perspektiv. Jag ska inte alls utesluta att andra skapar perspektiv med fler upplevda objekt i.

Hur som helst var det kul att dra nytta av allt roligt som vuxna skapar åt barn som de kanske för sällan roar sig med själva. Matematik är ju just vad barn borde göra mer av. Fem timmar varje dag före och efter undervisningen i latin.

Fem är ju också så speciellt. Ta latin där går vi från I till IIII (eller numera ofta IV) till V. I romerska siffror pekar vi till vänster för 1 till fyra och till höger för fem. Blickar vi över vattnet ner till Sydamerika har vi mayaindiansernas på många sätt fascinerande räknetecken där vi också förändrar vid fem:

Mongoliska fem roade mig också: 〥 Antar vi att vårt arbetsminne är fem kanske man just kan se fem som nästan oändligheten. 1, 2, 3, 4, 5 och sedan många. Men en mer trolig historik är att det är resultatet av kulturellt samspel med Kina.

I öst arabiska skriver man fem som ٥ och använder innan streck. Samma gäller flera andra som de äldre grekiska siffrorna där fem var Π.

I urfield från ca 1200 f.v.t. har vi: /, //, ///, //// och \. Ungefär samma sak gäller inuiterna och moksha.

Samtidigt har vi en mängd räknesystem där man inte ser något uppenbart speciellt även om det för mig tycks vara där man börjar med att skriva alla som ett tecken. Där vi ju kan ta med arameiska: Ե. Men om jag förstår Wikipedia rätt uttalas som två stavelser till skillnad från föregående.

I Kina har vi för 0 - 5: 〇 一 二 三 四 五 D.v.s. man förändrar vid fyra vilket gäller flera andra system man kan tänka sig är kulturellt besläktade som det indiska.

En vanlig teori är ju också att vårt arbetsminnet rymmer fem saker - kanske något fler för en del där det möjligen är att de klarar att växla fokus snabbare t.ex. av högre densitet på receptorer för dopamin (själv kan jag uppleva fem som ganska mycket så det var trevligt att få öva lite).

1 kommentar:

Benjamin Jakobsen sa...

Hej! Jag gör ett arbete i skolan på mayaindianer och undrar om det vore okej om jag andvände denna bild om deras räknesystem i min rapport. :)

Tack!

//Benjamin

Skicka en kommentar