Google CEO Eric Schmidt om Smarta Mobiler

2010-09-29

Massachusetts Institute of Technology mycket trevliga nättidning Technology Review om forskning och teknik har vi en artikel där Google CEO Eric Schmidt citeras från Techcrunch Disrupt:

"It's a future where you don't forget anything...In this new future you're never lost...We will know your position down to the foot and down to the inch over time...Your car will drive itself, it's a bug that cars were invented before computers...you're never lonely...you're never bored...you're never out of ideas."

Från: Google's Boss Envisions a Utopian Future (Technology Review)

Oavsett vad CEO Schmidt tänker sig här roar det mig att peka ut vad jag skulle vara intresserad av om jag byter min mycket gamla Nokia mot något nytt. Dessutom indikeras några nya möjligheter och gamla möjligheter Apple varit exceptionellt bättre på att utnyttja än Sony, Sony Ericsson, Nokia m.fl.

Vad jag kan köpa: En glad och intelligent personlig sekreterare

Jag gillar det som koncept: En mobiltelefon som löser mina problem. Det är samma önskan jag uttryckte i en kommentar till Brain Coprocessors.

Google CEO Eric Schmidt.

I princip vad jag söker är en sekreterare - både privat och professionellt - som håller reda på vardagen intelligent utan att jag behöver engagera mig precis lika mycket i detaljer som jag skulle göra med ett anteckningsblock eller en alarmklocka där dagens mobiltelefoner som jag upplever det inte är mycket bättre än det förutom att reducera utrymme i rummet.

Dessutom ska den vara rolig och inte upplevas tjatig utan kommunicera och få mig att göra saker på ett sätt som gör mig på gott humör. Där kan jag uppleva att mycket missar idag.

iPhone är optimerad för koncentrerad uppmärksamhet

Tar vi t.ex. iPhone ligger den i proportioner, kontrast, ljussättning, fokusering via relativ visuell entropi, status och vanlighet i varumärke o.s.v. (se för en diskussion Utseendet som gör kvinnor och män attraktiva om några av faktorerna men fler finns och Apple har missat många) som har värde inte bara i visuell koncentrationsförmåga utan också förstärkningen hur den upplevs allmänt.

Vi kan se det som att iPhone är optimerad för att vara väldigt lätt att fästa visuell uppmärksamhet på. Det är konkret värde för användaren och rena pengar för Apple där flera konkurrenter - inte minst all jag sett från Sony Ericsson vilket ej inkluderar det senaste - är dåligt gjort. Nokia har ibland tänk här men det känns mer vad som kommit fram som en slump från fokusgrupper och allmänna idéer snarare än någon förståelse av visuell perception. Apple genom att de satsade starkt här tidigt imponerar enormt på mig.

Status är intäkt

iPhone är också status. Varumärket kommuniceras för att upprepas entydigt utan störning. Den gick tidigt mot yngre vuxna som sa något med att ha den.

Man kan visst rationellt kritisera dem för att godkänna vilka applikationer som ska få överföras men det är helt rätt för konceptet iPhone. Vem som helst ska inte kunna komma in. Paketering mer än verklighet men i perceptionens upplevelse är det verkligt och värde i känsla.

Status ovanpå förhöjd visuell uppmärksamhet ger angenäma känslor

Ökad visuell perception på ett föremål skapas också genom D2-receptorerna från retina och genom perception. Genom att förstärka kontrast, rött, proportioner o.s.v. ökar därför inte bara uppmärksamheten på föremålet utan det är troligt att det svänger ut lite och ger en svag lätt angenäm känsla.

Normalt är det utan betydelse men när det läggs ovanpå status och problemlösning har betydelse. Jämför här med hur en kvinna eller man i rött upplevs mer attraktiva medan om vi klär en kaktus i rött är det endast lättare att koncentrera sig på den.

Att stimulera uppmärksamhet är lätt

Att stimulera uppmärksamhet oavsett om det är här vid användning av en mobil eller på varumärke liksom status är lätt för större företag som Apple när de vet hur. Det är ingen stor vetenskap.

Vad som är svårare där utrymme finns för bl.a. mobiler - och troligen en mycket större marknad- för inte minst en mobiltelefon är att gå längre och skapa en produkt som är "trevligt leende" i allt vad den gör och inte endast fångar mer än dopamin i upplevelsen.

Här finns allmänt - även om det går att se ej prövade vägar för det - metoder som kan fungera. Vi kan jämföra skillnaden med att fokuserat använda (som med iPhone där givetvis den möjligheten ska finnas även om man gör detta) med att avslappnat läsa i solen medan du får nya idéer och perspektiv som är mer allmänna än exakta. Två känslor att optimera som fungerar väldigt olika.

Vi kan besläktat även se möjlighet till funktion som hämtar in kunskap från kognition och mer praktiskt beteendeterapi för att skapa möjligheter där lösningen stödjer vad vi gör i vardagen för att underlätta utan att irritera.

Lika viktigt vill man ha fullständigt förtroende för en sekreterare om man ska få fullt värde av dem. Därav att möjlighet att separera data mellan vad som existerar lokalt och i molnet är kritiskt.

Tidigare om min dröm om en sekreterare

Några tidigare inlägg där jag med stora förhoppningar om att något innovativt företag skulle skapa något verkligt nytt med mer värden än att göra ett anteckningsblock mindre och ge möjlighet att surfa på en väldigt liten skärm medan jag promenerar istället för att farligt otrevligt behöva vänta tills jag kommer hem och inte kunna kvittra min position med Youtube, Bing eller Kawazza m.m.

Julklapp till mig & Den japanska trenden

Följande inlägg på Pryltrend där vi tittar på ett perspektiv på Apples kreativitet är mycket relevant:

Kaststjärnor kan förklara Apples framgång

Det samma gäller följande anteckning om proportionerna för Apple där konceptet det indikerar är helt riktigt men beräkningarna precis som jag varnar för är felaktigt gjorda (skedde som minnesanteckning när jag vaknade direkt efter att ha somnat tämligen trött) och det gäller också metoden för att göra dem:

Försäljningen av iPhone 2011 och visuell perception relativt handens storlek

Fler inlägg om Apple på Pryltrend hittas via: . Och mer om också alltid imponerande Google.

Flera fallstudier som samlats på Pryltrend rör visuell perception där de ligger i olika generationer relativt min modell men av vad jag kommer ihåg alltid är mycket konkreta och ofta troligt en bättre introduktion än matematik och dopamin-receptorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar