John Lennon doodle i hög kontrast, rött, musik och rörelse

2010-10-09

Den Google doodle vi hade idag och igår med John Lennon var tilltalande på så många sätt:

1. Att visa ett budskap där man talar för en bättre värld eller där personer uttrycker att det i sig inte är fel eller gör dig till mindre man eller kvinna är alltid positivt.

Här gäller också att själva storleken på varumärket Google och antalet personer som ser budskapet ökar dess kraft där fler kan tänkas göra samma sak vilket i så fall inte ska uteslutas faktiskt göra världen lite bättre.

2. Dessutom är den välgjord med en väldigt elegant litet konstverk med den typ av skisser jag försökte mig på att lära mig själv med papper och pinna av och till under säkert ett par år innan jag slutligen gav upp.

3. Viktigare för att den ska märkas där det givetvis förstärker ett gäller att:

Den är i hög kontrast vilket är vad vi mycket sannolikt har lättare att fokusera på och upplever tydligare. Det kan spegla en aktivering av D2-receptorer bl.a. speglande den mer uttryckta aktiveringen av samma system vi har nattetid för att lättare upptäcka saker.

Rörande natten och dopamin-aktivitet är det värt att peka på att många av människans nöjen - också ofta belöningsstyrda - föredrar vi att göra kväll- och nattetid t.ex. gå på bio men även mycket annat så klart.

7. Förstärkande troligen vi en mycket jämförbar mekanism har vi också en röd detalj. Det är dessutom en pil vilket alltid är lättare att upptäcka. Lösningen var elegant upplevde jag där det var tydligt att man önskade klicka på den - i alla fall jag - utan att jag hade insett att det var ett filmklipp.

8. Vi har vidare ett ansikte - vi gissar att det är John Lennon - i den liggande ur perspektiv där han är oproportionerligt stor och bakom samt i mitten. Det var vad jag först fokuserade på.

9. Vidare har vi en trevlig tecknad film där vi också håller hög kontrast med mycket korrekt gulligt som också passar barn. Både rörelsen i filmklipp och musiken är säkert vad som också förstärker både intrycket och ännu viktigare levererar budskapet där det visuella här färgas av musiken.

Att musiken färgar den övergripande perceptionen märker vi här - åtminstone jag men givet intresset för detta område kan jag mycket väl vara grovt övertränad där sådana tolkningar avviker från genomsnittet - genom att John Lennons ansiktsuttryck ligger i en superpositionen som både kan uttrycka viss ilska eller en mer en avvikande hållning där han kikar fram. Musiken ger oss den korrekta tolkningen som vi ju här vet stämmer väl med hans personlighet.

John Lennon är förövrigt sedan ett tag en kandidat till att komma med på min lista över ögonblickets alkemister där jag samlar just kända personer jag tolkar hade en väldigt god förmåga och flexibilitet i perception (kanske associerat till densiteten på D2-receptorerna).

Två trevliga dagar med arbete på modellen

Modellen av vårt språk och kreativitet - där givetvis perceptio inklusive det visuella är en viktig del - passerade igår fint över till att implementation av ramverket påbörjades (mycket arbete kvarstår dock men det ska säkert ha nått en ganska utvecklad version under 2011 första halvåret och en mindre lär komma redan under nästa vecka för några enkla modelleringar med agenter över grundläggande mekanismer i enskilda entiteters kognition (myror, hjärnceller, människor) och organisationer (flera människor eller myrstackar).

Kontextuell hantering av agenter är påbörjat liksom några av de grundläggande funktionerna för statistiska samband, översättning mellan olika steg i "entropi-omsättning" mellan metabolism, aktivitet i kognition, språk, beslutsfattande, belöning o.s.v. (det mesta där kvarstår dock att göra men det är utmärkt att det påbörjats)

Den första lilla koden till en "värld" är också gjord där en dimension är en två dimensionell yta och andra sådana ytor kan användas för att uttrycka varumärken, text, energisamband i omvärlden o.s.v. där principen för idéen uttrycks med även många av de grundläggande funktionerna kvar att göra.

Vidare har ett antal grundläggande ramverks gemensamma funktioner gjorts inkluderade t.ex. ösningen för generering av slumptal med högkvalitet (den första jag gjorde när jag började implementationen):: tigerAnt - randomEngine v0.8: GNU Octave pseudo-random number generator using MD5.

Den kommer säkert utvecklas mer både rörande funktioner och om nödvändigt fler lager för att ge mycket låg redundans. Givet att det här kommer vara intressant att även göra långa simuleringar med ett stort antal rörelser är det bra att se till att man inte har vad som kan börja ge korta cykler, uttrycka ytor av dåliga statistiska egenskaper o.s.v.

Vidare önskade jag möjlighet till att kunna reproducera sekvenser för individuella agenter medan det är varierat frö annat. Det är vad jag ser kan vara värdefullt vid komplexa simuleringar motsvarande svåra problemställningar speglande t.ex. politik, företag, evolution eller vad som helst där man kan önska upprepa en agent på samma sätt medan övriga får bete sig som de vill förutom just den faktorer man önskar styra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar