Implementation av modellen i mjukvara påbörjad

2010-10-27

Att jag varit kreativt intensivt upptagen med att börja implementera den modell av människans språk som en fallstudier särskilt rörande perceptionen antecknats har resulterat i som någon kanske märkt i att domänen inte hanterats "korrekt" för Pryltrend men det ska lösas.

Det har dock varit mycket lyckat att börja implementera modellen av människans språk. Förvisso var det ett initialt "motstånd" att börja programmera seriöst igen givet att det är en hel del kunskap som ska väckas till liv men jag har gjort det tämligen omfattande för lika krävande områden som implementation av mycket komplexa säkerhetsprotokoll.

Värdet ännu har dock framför allt varit att det tvingar till att man tydliggör relationer mycket exakt. Där var de första veckorna arbetskrävande men nu särskilt sedan jag började skissa arkitekturen för den mindre testmodellen för själva modellen vilken kommer användas för att kunna modellera enskilda delar för att utvärdera relationer och algoritmer har det varit mycket framgångsrikt.

Testmodellen kallade jag Tänkande Valpar och är egentligen inte någon liten implementation utan den är skissad för att vara tämligen tung givet att den ska följa den större TigerAnt under hela dess skapelse för att göra skapandet möjligt och kanske senare också för att träna vikter snabbare. En lättsam översikt över den initiala arkitekturen har vi nedan.

Ett viktigt steg i kreativt arbete där detta just är det givet att området är oerhört komplicerat och spänner över ett enormt stort fält är det viktigt att uttrycka tankar och idéer och gärna på flera sätt (här har jag haft stor nytta av att parallellt rita samband med jag funderat eller sammanställt där Drawings i Google Document fungerat fantastiskt bra - alla bilder här är gjorda i den - liksom editorn för att skriva ekvationer). Därför har jag också sett till att publicera längre artiklar över några områden som berört viktiga relationer där dessa finns publicerade i Nyfiken vital.

Vad som särskilt anknyter tydligast till vad som berörts här är ett område som ännu inte tagits upp tydligt än i de längre artiklarna eller mjuka vara då de grundläggande relationerna först behöver sättas där dessa bättre testas i förenklade situationer än bilder. Följande citerat från Ett begrepp för informationens påverkan på individer och organisationer indikerar dock ungefär vad det kommer handla om:

"I den första av till denna uppföljande artiklar kommer vi betrakta entropi för information i kontext av visuell perception där filmer och TV-program är två exempel.

Några faktorer som spelar in är:

1. Varje objekt bär entropi även t.ex. "varumärke" för en film.

2. Ett objekt i filmen kan bära energi och entropi från vår kunskap t.ex. att en känd skådespelare uttrycker vad vi associerar till fara.

3. Energi kan tillföra ökad rörelse även genom ökad grundaktivitet i vår personlighet t.ex. genom att vi äter godis medan vi tittar på filmen.

4. Förändringens hastighet, avståndet vi sitter på och dukens storlek inverkar. Kontrast, färg o.s.v. inverkar och större än de flesta tänker på trots att vi ständigt prioriterar vad vi uppfattar som "kvalitet" när vi ska betrakta visuell information.

5. Vi bibehåller fokus på bildrutan med en sannolikhet som förutom personlighet, sinnesstämning, metabolism just nu o.s.v. uttrycker förändringen bildrutan uttrycker relativt omvärlden.

6. Ett objekt som bär stor entropi - i energi, fara, belöning o.s.v. - har förmåga att fånga vår uppmärksamhet men förändras det inte kommer vi förr eller senare flytta vår uppmärksamhet.

7. Kostnaden för organisation och analys av information gör att ett maximalt största värde oavsett om det rör förändringens hastighet eller bildrutans storlek relativt synfältet varefter ingen utökad upplevelse ges.

De artiklar som motsvarar det största värdet i tydliggörande av viktiga relationer är:

Kreativ intelligens för artificiellt liv
Skillnaden och mekanismerna bakom divergent tänkande, koncentrerat tänkande, samarbete i grupp och lateralt tänkande liksom en del andra relationer tydliggörs till testmodellen. Viktigast vilket inte framgår i denna artikel utan berörs i kommande har jag en idé för hur det kan implementeras beräkningseffektivt genom att kombinera ett relativt litet antal algoritmer inkluderande perceptroner med flera lager, statistisk mönsterigenkänning, flera artikelsvärmar och helt kritiskt och något förvånande "optimering" av "samarbetande" polynomia funktioner.

Den bakomliggande mer komplexa teoretiska modellen rör särskilt hur dopamin fungerar i hjärnan utanför den välkända klassiska reinforced learning vilket bygger på ett fåtal studier som kommit detta kalender år samt en studie förra året. Dessa uttryckte mycket tilltalande korrelation med hur vi ser på entropi inom krypteringsanalysen samtidigt som de indikerande en elegant och energieffektiv metod hjärnan använder för att uttrycka sammanhang.

Givetvis behöver också vissa delar modelleras genom att efterlikna bl.a. serotonin men komplexiteten där ett samlat synsätt är vad som krävs för att klara att bygga ett effektivt självorganiserande system är vad som ligger i dessa relationer. Artikeln ger också några enkla exempel på hur vi kan tillämpa dem för entropi men egentligen uttrycker den längre diskussion jag gör om en studie i följande forskningsnyhet den viktigaste kärnan om än inte annat än ett snabbt uttryck:

Dopamin reglerar dygnsrytmen

Vill man uttrycka det lite komiskt kommer allt ner till svart eller vitt, stick or twist, mer eller mindre, vad vi bedömer troligt eller otroligt i rekursiva steg där dessa tillsammans uttrycker sekventiell tolkning respektive inlärning.

Svärmintelligens är självorganiserande intelligens
En lättsammare kortare artikel som närmast kan ses som en introduktion till den första. Den uttrycker dock en viktig relation rörande entropi:



"Hastigheten en individ eller en grupp av individer i en svärm reagerar med är ett begrepp som ligger mycket nära vad vi kallar reaktionsförmåga: Denna styrs av entropin d.v.s. systemets osäkerhet rörande valmöjligheter. För svärmar kan vi se det som att:
  • Hög osäkerhet sprider ut svärmen mot flera möjliga lösningar.
  • Den energin de representerar sprids därmed också ut.
  • Information om strategier resp. partikel bär blir också spridd i lösningsrummet.
  • Vad många partiklar uttrycker ger ökad visshet och "brus" i vad vi ser övriga gör ökar osäkerheten.
Vi kan se hur svärmar därmed uppfyller samtliga olika definitioner på entropi."

Ett begrepp för informationens påverkan på individer och organisationer
Här sker det första steget att föra samma energi, entropi och organisation till en relation oavsett om fysisk energi eller information diskuteras. Det är helt kritiskt för vilken som helst modell som försöker bedöma och prediktera utifrån information människor uttrycker givet att denna trots allt bär syftet att uttrycka förändringar i fysisk energi (t.ex. att du lagar en måltid från ett recept du läser).

Till artikeln där de grundläggande relationerna för kreativ problemlösning i Tänkande valpar tog jag också med i avsnittet där dådlust för hundar diskuterades med ett foto av ett porträtt jag hade från värnplikten med mig och den tjänstehund tre - Herman - jag hade där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar