Funktionen hos morrhår och hörsel

2011-03-16

Jag såg nyligen ett ganska intressant område när det gäller perception med What a Rat Can Tell Us About Touch. Och Northwestern University har visat sig studerat morrhår många år bl.a. som en teknik för robotar.

Även om området inte är meningsfullt direkt för min modell såg jag det som en möjlighet att betrakta saker ur ett nytt perspektiv där en del experimenterade för egen del också gav vad jag tror är en bättre förståelse av vissa mekanismer.

Vi har ju som känt en mer exakt "sampling" av omvärlden oavsett om det rör syn, hörsel eller något annat där vi plockar ut och förstärker förändring i vad vi kan se som komprimering (se t.ez. 3.9 Absolut gehör visar hur neuroner söker exakthet respektive samarbetar för en förenklad bild av det).

Frågan är nu om alla sinnen eller alla signaler från sinne är likställt. Det vet vi att dom inte är där vi givet förstärkning av förändring tar ut konturer oavsett om det är visuellt eller inte. För ljud är motsvarande toppen eller the pitch.

När det gäller hår är ju det mesta just ytan till sådant medan morrhåren är konturer ex. när en mus lär sig att vandra en labyrint i mörker. Däri ligger inga konstigheter och för mig ingenting nytt.

Men nu är frågan:

    - Finns det något speciellt med hur ytterörat utformas och är det relaterat till hur vi placerat hörsel relativt synen. .

Det är min tro efter just gjort en del experiment på mig själv där jag låtit håret sedan jag läste pressmeddelandet 22 februari riktas ner så att det ligger mot örat. Detta ger just en sensation som mer exakt fångar förändring i vindriktning m.m. och kanske mer än själva hörseln förklarar hur många däggdjur har utformat ytterörat.

Visst att utformningen som liknar en stor tratt kan argumenteras vara för att mer effektivt fånga ljud men jag tvivlar. Hörseln är mycket god och snarast tycks utformningen i många fall vara försämrade.

Snarast tror jag att syftet är att ge en konkurrerande men kompletterande signal om ex. vindriktning för att för särskilt rovdjur som vargar, geparder, leoparder m.m. möjlighet att enkelt även i pressad tid eller komplicerade vindförhållanden på savannen utvärdera om bytesdjuret man riktar in sig på går att nå.

Samma värde bör gälla också herbivorerna som kan utvärdera om ett otäckt ljud man hör innebär relativt vindriktning ett hot. D.v.s. ligger vindriktningen rätt relativt ljudet i vilket fall signalerna är förstärkande behöver du inte springa iväg vilket i sig är risk respektive energiförlust utan kan vänta för att se om det verkligen är en tiger eller gepard som kommer smygande.

Har vi något som saknas i bilden nedan:


Ja svansen respektive möjlighet att fånga vind som kommer från sidan genom hår placerade på känsligare delar av underkroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar