Ghost Riders in The Sky & The war of the ghosts

2011-04-09

The war of the ghosts är ett av psykologins tidiga välkända experiment.The war of the ghosts mindes utmärkt av försökspersonerna men inte exakt som historien egentligen hade blivit berättad för dem utan anpassad till deras egen erfarenhet och kultur och inte med exakthet i detaljer men temat.

Orsaken till fenomenet kan man diskutera och det känns tveksamt vi ännu fullt förstår det. En komponent är givetvis att precis man tidigt pekade på att händelser i sig är rimliga men detaljer inte är det. Sedan är frågan om något mer ligger här som t.ex. likhet med hur hjärnan sorterar information för att detektera väsentligheter genom att mäta reaktion på om något är rimligt eller orimligt.

Ghost Riders in The Sky är istället musik och musiklyrik. Den cowboy-kulturella musik som torde vara mest känd och inspelad av flest personer. Kanske är en orsak till det likheterna vi kan se med The war of the ghosts?

För att ta några har vi först Johny Cash men som inte spelade in den först.

Nedan ett exempel på en visuell anpassning till en annan kultur: Och ligger inte tolkning och anpassning här i en dimension i det rent visuella? Om den flyttar sig till en kulturell förskjutning där den inte överstämmer med hur andra fakta kan vi kanske få fenomen liknande som ex. med musik i Likhet i känsla och mening. Direkt aktivering utan hippocampus från emotionell / visuell potential.

Och en till... Instrumentation med The Shadows...

Med Marty Robbins:

Blues Brothers:

De sista är ju mer kända här därför att en mer kommersiell film gjordes om dem men föregående är nog vad de flesta om man lyssnar på det föredrar i egentligen tror jag alla delar av svensk musikkultur för åtminstone en av dem. Men rätt eller fel i sådant finns inte bara mer eller mindre uppbyggda statistiska gissningar om vad som känns bäst.

Den här tyckte jag bäst om även om jag tror att två verser saknas från den ursprungliga lyriken:

Men så är jag svag för Texas. Det är all så sol och ljus natur som reflekterar solljuset man sett filmat antingen direkt eller via Italien. Det är så mörkt här påv intern att man kan inte annat än älska något som ser så soligt ut. Vi ska inte utesluta att sådana sekundära referenser påverkar vår musik-smak utan att vi är direkt medvetna om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar