Oj oj sen till romantik men hör inte till dom som vid fara måste stampa

2011-09-03

Men jag gör nästa nya uppslagssida klar för publicering innan jag rör mig vidare ut för att söka möjligheter till att ta mitt ansvar som världsmedborgare:


"Romantik och kärlek gör världen snällare. Därför är det varje världsmedborgares skyldighet att prioritera detta område för att dra sin del av lasset på vår väg mot en bättre värld. "



Men vad är nytt i att vara sen? Hela mänskligheten är väldigt sen med väldigt många oerhört viktiga saker som borde ha varit lösta för en mängd år sedan.


Lite mer personlig humor från Djur trummar precis som människor: Jag stampar inte än i alla fall :-)


Kaniner stampar vid fara

Ett av de djur mest välkända för att trumma vid fara är kaninerna. De kan både stampa stillastående en stund för att indikera att de är oroade av något eller stampa avgränsat precis innan de flyr samtidigt som första hoppet iväg (ett inte särskilt upphetsande exempel på detta från Youtube finns i [6] där en tamkanin har filmats).


Varför inte sätta i relation till Freemans biografi av Caesar jag läste i svensk översättning nedan citerad i original:


"The optimates turned on Pompey and berated him for letting Caesar cross the Rubicon. Where are the armies you had only to stomp your foot to raise? What are you going to do now? they demanded.



Pompey had an answer for them, but they didn't like it. Their only chance was to evacuate Rome and regroup in southern Italy. From there, it would probably be necessary to withdraw further across the sea to Greece."

Varför vann Caesar? Högre intensitet. Och till enorm hastighet från absolut vila där Rom under år vant sig vid honom kvar i Gallien i lugn (undantaget hanterandet av the locals vid revolter o.s.v.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar