Dröm om Spärrbalonger som praktiskt protest-verktyg

2012-07-11
Jag hade en för mig mer ovanlig dröm i att minns mycket från den (antagligen därför att jag vaknade flera gånger och somnade om varefter drömmen fortsatte). Ett i det mer konkreta återkommande tema var bl.a. spärrbalonger och möjligheten för många personer i grupp att förflytta dem och överraskande släppa upp dem framför helikoptrar och småflygplan.

En fascinerande scen har vi från Polacksbacken i Uppsala där jag för länge sedan vistades mycket ett antal år. Åtminstone tre kanske fem helikoptrar ev. med en eller två små flygplan dyker upp relativt långt ifrån mig (jag är i närheten av hus ett medan dess är motsvarande hus åtta men mer distanserade som jag ser dem). En massa människor kommer gående med spärrbalonger lite varstans och försöker involvera mig men jag är lite för upptagen med vad jag tror är datorstödd mätning av deras rörelser och tvingas istället snabbt förflytta mig framför hus ett och fortsätter framåt en bit där jag plockas upp av något transport-don av okänt slag (lite som en bred buss med rum kanske). Därefter vaknade jag och sista gången eftersom jag märkte att klockan inte var 06.00 som jag trodde från gången innan jag vaknat utan kvart-över åtta. Förflyttning blev lite stressig då ej optimalt självförtroende fick mig att dröja mig kvar lite för att titta närmare på scenen som verkade stämma lite för bra.

Vad jag inte kan om spärrbalonger är nästan allt. Jag har aldrig läst någon seriöst genomgång av deras användning eller diskussion om praktiska möjligheter för "lösa organisationer" att använda dem för praktisk problemlösning motsvarande situationer vi kanske har i Syrien och liknande länder. Tänkbart är de med en del materiel billiga och lätt-tillgängliga inte svåra att skapa för att störa ev. få-ner vissa flygande saker annars farliga. Moderna raket-vapen av olika slag är en annan lösning jag heller inte kan enormt mycket om men jag fått för mig ofta används till att skjuta ner helikoptrar och flygplan. Att få dem att lyfta är vad ex. aluminium (aluminium-folie liksom all annan aluminium praktisk görlig att repa upp till mycket stor total yta bör fungera utmärkt) och natrium hydroxid om jag inte missminner mig ex. kan lösa. Mer effektiva möjligheter än vätgas kan dock finnas. Jag har i princip ingen praktisk eller teoretisk erfarenhet av balonger och deras lyftförmåga.

De har dock av och till återkommit till mig de senaste två åren och jag hade väl tänkt göra en notering här (vad vi kan säga sorterar under samma tema som vissa möjligheter tidigare diskuterade här relaterade till att etablera trådlösa sambandsnät). Semester och allmän personlig låg-prioritet just nu på området gör att "det har beslutats" (jag beslutade det men formuleringen innan låter mer genomtänkt och lite "big-enterprise-organization") så vi nöjer oss med denna notering.

Troligen kanske inte ett verktyg med högt allmänt värde men i alla fall värt att notera som möjligt användbart ibland. Vidden och djupet på verktyg vi kan föreställa oss praktiska här beror ju bl.a. på storleken på "bakgrunden" till situationen. D.v.s. för ett ändå relativt litet land som Syrien kanske det kan ge värde men mycket troligare kan situationer ej uppenbara där lite mer ovanliga lösningar ger värde uppstå i motsvarande situationer i mycket större länder.

Wikipedia har lite skrivet om området där den första bilden liknar en av de typer av spärrbalonger som alla människorna kom "gående" / "dragande" - Barrage balloon - och inleder med en utmärkt sammanfattning av deras taktiska poäng (mina kursiva och feta markeringar):

"A barrage balloon is a large balloon tethered with metal cables, used to defend against low-level aircraft attack by damaging the aircraft on collision with the cables, or at least making the attacker's approach more difficult. Some versions carried small explosive charges that would be pulled up against the aircraft to ensure its destruction. Barrage balloons were regularly employed only against low-flying aircraft, the weight of a longer cable making them impractical for higher altitudes."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar