Diskret grå är nya röd - Nintendo genom historien

2008-11-27

Läste du resonemanget om vilken som är rätt färg? Föga seriöst och vetenskapligt men det dyker av och till upp annat som pekar i samma riktnng ändå känns det allt mer dyker upp som också pekar i den riktningen. Men innan vi tittar på det aktuella exemplet tar jag och sammanfattar det tidigare resonemanget här för dom som inte läst det:

Spontant känner jag att Japan är hett och vilken "pryl"/"varumärke" från Japan är och var mest hett 2008? Jag upplever att det var Nintendo. Nintendo är vit så den heta färgen 2008 är kanske vit?

Apocalypse och Utopia
Glöm inte det reportag Metro hade med Sara Winter från Moderådet december 2007. Två av de trender hon pekade på var:

    "Apocalypse – Döskalle-romantiken har flyttat in i finrummet och en mörk färgskala i svart och blått syns i både inredning och mode.

    Utopia – Vi reagerar mot lyx- och glamourtrenden och söker ett rent samvete – både mot miljön och andra människor."

Miljöproblemet fortsätter givetvis att öka och på det har vi finanskrisen. Apocalypse känns ännu aktuellt. Fler och fler börjar också förstå prövningen vi står inför med klimatförändringen, miljögifterna som skadar vårt nervsystem o.s.v. Det stärker trenden kring utopia.

Färgen på ett "rent samvete" är självklart vitt precis som Nintendo. Så vi får:

2 * vitt + "mörk färgskala i svart och blått syns" = ljusgrått till beige

Hum. Hum. Fast att resonera så här är givetvis helt oseriöst (n_n) Alla vet ju att Nintendo var årets julklapp 2007 vilket ju var vi kom fram till här på bloggen (-__-) Samtidigt är både miljö och ekonomi sämre i år. Därmed blir det självklart ju:

Vitt + Svart = Grått

Vi kan se exempel på hur fler svarta prylar dyker upp. Svart har givetvis alltid haft utrymme när det kommer till elektronik men för mig känns det som att mer high-end nu testar svart som design. Nintendo (任天堂株式会社) verkar däremot tänka ungefär som jag gör och har nu rent av officiellt ändrat sin logo. Här har vi den klassiska röda...

Nintendo - Röd

Nedan har vi den nya...

Nintendo - Grå

Det här är den färgnyans Nintendo använt ett tag på Nintendo Wii och Nintendo DS Lite. Den passar väldigt bra mot deras nu vanliga vita-bakgrund på spelkonsolerna. Det kan också vara så enkelt att:

  • Nintendo ville ha vita spelkonsoler.
  • Rött och nästan alla färger skriker mot vitt.
  • Diskret grått skriker inte mot vitt.
  • Nintendo Wii segrade i konsolkriget.

Att då hålla kvar i röd logo i övrigt känns kanske riskabelt? Att det kan störa den lycka Wii förde med sig?

En teori om effekt diskreta nyanser kan ha som jag har är att de kan förstärka det värde man uppfattar att produkten har: En bra produkt behöver inte skrika med tydliga färger.

Färger Nintendo valt förr
Roar man sig att titta bakåt i tiden kan man se att färgen var grå redan på Nintendo Gamecube (2001):

Nintendo - Gamecube

På Nintendo 64 (1996) kombinerade man blått och rött:

Nintendo 64

På Nintendo Virtual Boy (1995) var det svart på rött när det kom till själva spelkonsolen. Märkningen Nintendo Virtual Boy i övrigt var tvärtom rött på svart. Vad man tycker om utseendet på Virtual Boy i övrigt är givetvis individuellt:

Nintendo Virtual Boy

På Super Nintendo (1990) var den svart:

Super Nintendo

För Game boy (1989) var den blå åtminstone på den här enheten:

Game boy

Från vad jag kan se måste vi i alla fall för de stora spelkonsolerna gå tillbaka ända till Nintendo NES (1985) innan den är "entydigt" röd:

Nintendo NES

Designen på Nintendo NES är intressant. Åtminstone den ovan som var hur vi tyckte att sådant har skulle se ut i Europa i slutet av 1980-talet.

På Nintendo Game & Watch (1980) var deras logo svart mot metall:

Nintendo Game & Watch - Logo

Intressant är att de lade till en metall-bakgrund precis bakom logon på sådana Game & Watch där det saknades (t.ex. Donkey Kong som i övrigt var helt orange). Metalldetaljer kändes futuristiskt för oss i början av 1980-talet och med Game & Watch lyckades Nintendo bra.

Mer om Nintendo:s nya logo
Jag hittade ingen officiell information om detta men Nintendo använder den grå-nyansen själva i alla sammanhang. Jag ser att Wikipedia uppmärksammade det och bytte färgen redan i början av augusti i år:

"17:10, 3 August 2008" [...]
"Nintendo official logo is now gray (as in [http://www.nintendo.com/images/countryselector/worldmap.png)"
Från: Nintendo.svg

Själv har jag egentligen inte tänkt på det här förrän jag nu läste det här på en blogg hos MTV: ‘New’ Gray Nintendo Logo Is For U.S. Too.

Äldre spelkonsoler från Nintendo
Om alla gamla spelkonsoler som diskuterats har Wikipedia bra information:
Game & Watch
Nintendo NES
Game boy
Super Nintendo
Nintendo Virtual Boy
Nintendo 64
Nintendo Gameboy

För deras nya spelkonsoler Nintendo Wii och Nintendo DS rekommenderas de officiella hemsidorna:
wii.com
www.nintendo.com/ds

Tidigare bloggat om Nintendo: Nintendo

Hur tänker gamla Nintendo-spelare?
Någon information om det här hittade jag inte i nintendo.wikia.com och där fortsätter man ännu använda röd-logo. Det ska bli intressant att se hur nintendo.wikia.com, bloggar om Nintendo och övrigt i spelsamhället agerar kring det här. Många där har givetvis spelat Nintendo många år och i sådana situationer tenderar människor att fästa betydelse vid sådana här små saker. Det gäller givetvis också om man kanske är missnöjd i övrigt. Även om Nintendo just är väldigt framgångsrika är det lite nervöst i deras gamla spelsamhälle. Viktiga orsaker uppfattar jag är:

  1. Många har växt upp sedan du börjat spela Nintendo och upplever att många spel inte är lika kul som förr. Den inriktning Nintendo har som passade dem förr stämmer inte med vad de vill ha nu.
  2. Framgången Nintendo har bygger delvis på att de breddat gruppen av potentiella köpare och de förändringarna adresserade egentligen inte problemet i 1).

Lösningen på det för Nintendo tror jag är att parallellt med ev. nuvarande utvecklingsprojekt för kommande plattformar investera en stor summa från dagens vinster i ett till projekt för spelplattformen efter den kommande. Och där försöka bygga något väldigt extremt och klarar att kombinera klassisk spelkänsla med en visuell spelmiljö som är nära nog likvärdig med hur vi upplever det fysiska rummet. Det får också som effekt om man lyckas få till den att man kommer ligga för konkurrenterna överraskande tidigt med den generationen. Misslyckas det har man förlorat pengarna men byggt kunskap samtidigt som man inte är försenad i övrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar