Netbook blir viktig plattform för Online-spel

2008-11-28

IstockAnalyst tror att Netbook kommer bli en populär plattform när det kommer till online-spel. De väljer att definiera Netbook precis p.s.s. jag gjort tidigare:

  • Goda funktioner för att ansluta till internet t.ex. wi fi, blåtand, 3G o.s.v.
  • Väger cirka 1 kg.
  • Är mycket portabla.

Deras första antagande är att netbook kommer blir väldigt vanligt. Även om deras begränsade storlek innebär att de har mindre lagringsutrymme och är begränsade i övrigt tror de att online-dataspel på dom kommer bli mycket vanliga. Argumenten för det är i princip:

  • Dataspel för allt PC är större än alla spelkonsoler tillsammans.
  • Netbook kommer bli väldigt vanliga.
  • Deras goda möjligheter att ansluta till internet gör att online-spel blir enkelt.

Du kan läsa vad de skriver här: Here Come The Netbooks (www.istockanalyst.com)

Netbook för dataspel? Har IstockAnalyst rätt?
Jag skulle inte bli alls förvånad om det visar sig att de har rätt. Mitt första argument är lite komplext så jag delade upp det i två steg:

1. Bärbar är viktigast för bärbara spelkonsoler
För bärbara spelkonsoler har vi sett i historien att prestanda hos hårdvaran inte är vad som viktigast.

Nintendo Gameboy klarade av att besegra starka konkurrenter trots att hårdvaran i flera fall var mer begränsad i Gameboy. En konkurrent var Wonderswan från Bandai med trevlig färgskärm, stark hårdvara och massor av bra spel. Att Gameboy besegrade Wonderswan finns säkert många orsaker till men en av dom tror jag var att Gameboy hade mycket längre batteritid. Orsaken till det var just att Gameboy saknade batteritid.

Det är batteritiden som gör att bärbara spelkonsoler just bärbara och det är det bärbara som köparen önskat sig. Nintendo hade givetvis också andra fördelar förutom hårdvaran och bakom det låg säkert deras erfarenhet åtmin

2. Vi är flockdjur
Människan är flockdjur och vi gillar att kommunicera. När det kommer till online-spel uppfattar vi det nästan som "riktig" kommunikation. Människan prioriterar t.ex. sin status i ett online-spel nästan och i många fall mer än i verkliga livet. Vad som avgör om ett online-spel blir populärt långsiktigt bör därför inte vara grafik, ljud o.s.v. utan den sociala aspekten. Är den stark och man når ut går det att bygga vidare på samhället som blir större och större.

För medlemmarna blir det prioriterat och intressant att kunna titta till det hela t.ex. när man väntar på bussen. Anslutbarheten och att en netbook är väldigt lätt blir därför viktigt i förhållande till övrig prestanda. Det här är det samma som den längre batteritiden. När du vänjer dig att använda din netbook allt mer för att vara social på nätet utanför hemmet blir det snart vanligt att du använder den i hemmet istället för din stationära dator. Bättre anslutbarhet har ju värde även i hemmet. Netbook kommer därmed kunna ta utrymme från större PC.

Men blir inte dataspel på mobiler mer populärt?
Det är givetvis möjligt men mobilleverantörerna har ännu inte tvingats till standardiserad hårdvara och plattformar. Samtidigt har de heller inte tvingats behöva lära sig samarbeta med speltillverkarna för att överleva. För Nokia N-Gage hör jag t.ex. att det är väldigt bökigt för leverantörerna att få sina spel certifierade. Jämför det med netbook där ingen certifiering krävs.

Egna smala plattformar innebär dessutom att färre spel kommer portas till dem. Färre titlar är färre spelare och för online-spel är det sociala viktigt och du måste det också finnas folk att vara social med.

Hur är det med mobiltelefoner med Windows?
Inte heller mobiltelefoner med PC-plattform tror jag klarar detta de närmaste åren. För netbook är släktskapet tydligt det är en PC med god anslutbarhet men mindre storlek och svagare hårdvara. En mobiltelefon blir istället en mobiltelefon som kan spela. Telefoni och spel är ännu ganska olika saker när det kommer till handkontroll och bekvämlighet. Det är kanske inte så lätt att kombinera kraven i en enhet? Nokia klarade inte det med sin Nokia N-Gage och Game Boy Advance som kom ungefär samtidigt 2003 sålde bra medan N-Gage floppade.

Samtidigt är folk redan vana med att ha både mobiltelefon och bärbar spelkonsol och bärbar dator.

Möjlighet att vinkla skärmen på en netbook är kanske bra
Jag har ingenting emot att FRA avlyssnar oss på internet. Orsaken till det är att jag redan vet att så många redan gör det. Det gör varken till eller från för privatlivet om FRA också avlyssnar oss mer än att folk vet att någon gör det. Trots det kan de fysiska möjligheterna till privatliv upplevas viktiga och också vara viktiga. Med en netbook kan du vika skärmen och du kan bättre styra vad andra kan se:

Netbook

Mobiltelefoner är inte byggda på det här sättet. Spelar man ett bilspel har det säkert ingen betydelse. Kanske heller inte när man läser e-post därför att man lägger vanligen inte så mycket tid på det. Är du inne i ett online-spel och har en privat social diskussion med en vän så kan den däremot hålla på länge.

Nokia N-Gage

Avancerat socialt deltagande kräver fler applikationer
Ett långsiktigt deltagande i ett online-spel som blir ett socialt samhälle förändrar också hur du deltar över tiden. Du kanske skriver hjälptexter, utvecklar banor, bloggar om det o.s.v. Sådant kräver fler applikationer än själva spelet. De finns för PC men inte till legacy-plattformarna oavsett om de heter iPhone, Nokia eller något annat.

Det är åtminstone min teori (^_^)

Tidigare bloggat som kan vara intressant att läsa är:
Årets julklapp: Mini-PC är kandidat
Årets julklapp - Elektronikbranschen tror på mini-pc
Nintendo

Hur det blir återstår att se. Sådant här avgörs ju också hur man definierar en netbook i framtiden (-__-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar