Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra

2009-06-04

Här har vi tre jongleringsbollar inköpta på Clas Ohlson butik i Uppsala för 29 kr. Fick syn på dem i en låda i närheten av kassan och tänkte det kunde vara intressant att pröva på. Det gick ganska ok även om jag ännu inte klarar att jonglera med alla tre. Två bollar klarar jag ett tag även om det inte ser elegant ut annat än kortare tider.

Jag tänker öva några månader med jongleringsbollarna och anledningen till det vilket också var varför jag tyckte det kunde vara intressant att pröva är rapporter om att det stimulerar tillväxt i hjärnan. Det finns mycket annat som gör det också: motion (enormt viktigt), rätt kost och intellektull övning. Några saker jag redan kör med bloggade jag i: Tränar min Intelligens! där vi hade ett nybörjarpaket för att teckna, Nintendo Wii och Big Brain Academy (jag är mycket nöjd med Big Brain Academy).

Om sambandet mellan jonglering och tillväxt i hjärnan finns att läsa i Jonglering stärker hjärnan hos både äldre & yngre. Äldre fick mer grå massa i visuella cortex och yngre mer grå massa i visuella cortex (hMT/V5), hippocampus och nucleus accumbens.

Gud av intelligens är ju förresten Ganesha som jag bloggat om tidigare.

Huvudsida och sammanfattat inlägg för hela området träna intelligens och hjärna finns i:

Träning av hjärna

Lycka till med att träna och aktivera din hjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar