Klassisk Rubiks kub köpt billigt

2009-06-08

Jag köpte en Rubiks kub i klassiskt utseende på Clas Ohlson i Uppsala. Exakt vad den kostade kommer jag inte ihåg men det var 100 kr plus några tior. Den har också fungerat relativt ok även om den kan vara lite trög ibland och jag funderar därför på att öppna den för oljning.

Rubiks kuben skapades av den ungerske skulptören och arkitekten Ernő Rubik 1974. Numera finns den i olika storlekar men den första var 3x3x3 block och cirka 5.5 cm hög precis som den jag nu köpte. Jag hade en likadan när jag var liten men den gick sönder efter ett tag.

Det här inköpet tänkte jag kunde hjälpa till med min träning av hjärnan och komplettera jongleringsbollar, Wii Big Brain Academy, teckning m.m. enligt:

Att få ut Rubiks kuben visade sig inte helt lätt. Jag hittade en metod som alltid fungerar för att få ut två sidor men därefter blir det svårt. Här behöver man nog generalisera vad jag gör på dessa sidor till att gälla alla vilket kommer tror jag kräva fler steg. Vad jag gör är att se till att alla färger ligger "rätt vända" och sedan drar jag in den båda färgerna samtidigt utan att stoppa för den andra. Att försöka lösa kuben är förvånande avkopplande.

Underliga fakta om Rubiks kub:

  • En Rubiks kub kan ha (8! · 38-1) · (12! · 212-1)/2 = 43 252 003 274 489 856 000 (cirka fyrtiotre miljarder miljarder) olika positioner men kan alltid lösas i max 23 vridningar.
  • Att 25 vridningar alltid räcker bevisades av matematiken Tomas Rokicki i början av 2008 att en Rubiks kub.
  • April 2008 bevisade att 23 vridningar räcker. En datorfarm hos Sony Pictures Imageworks såg till att man hittade lösningen.
  • Att räkna ut de 23 dragen är ingenting någon människa klarat än utan dator krävs.
  • Fler 100 miljoner exemplar av Rubkis kub har sålts.
  • Populariteten var högst under 1980-talet då alla vi barn hade en Rubiks kub, ett Nintendo Game and watch spel, ett stycke lite dyrare leksak (t.ex. bilbana eller tågbana) och prenumererade på en serietidning.
  • Speedcubing är en sport och går ut på lösa en Rubiks kub så snabbt som möjligt. Världsrekord med vanlig 3x3x3 är 11.28 sekunder (snitt på flera kuber) och bästa enskilda tid är 7.08 sekunder.
  • Världsrekorden innehavs av Yu Nakajima, Japan, respektive Erik Akkersdijk, Nederländerna.
  • Svenska rekorden innehas av Gunnar Krig med ett snitt på 14,13 sekunder och en bästa enskilda tid på 11,84 sekunder.
  • Tidigare bloggade jag om en Sudoku kub på nätet (Rubiks kub men med Sudoku).

Rubiks kub på nätet

För den som inte vill försöka hitta en egen algoritm har en lösningsmetodik här:

Officiell hemsida för kuben: Tävla i Rubiks kub: Svensk förening:
  • Svekub.se
  • Där kan du hitta fler länkar, tips och komma i kontakt med andra med Rubiks Kub.

Huvudsida och sammanfattat inlägg för hela området finns i:

Träning av hjärna

Lycka till med att träna din hjärna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

De där är ju helt omöjliga! :)

Swedish Research sa...

Ja det går ju åtminstone inte för mig snabbt.

Men det finns ju metoder och algoritmer som intresserade lär sig och sedan övar sig snabbare i. Sedan är det väl som att lära sig känna igen saker och ting också och det kommer väl med övning.

Jag tänkte dock köra det här ett tag så länge det är nytt och utmanar hjärnan. När det börjar kännas rutin ger jag bort Rubiks kuben.

Skicka en kommentar