Wii Vitality Sensor är ett nytt tillbehör till Wii (säljs ännu inte). Exakt vad de nya dataspelen som använder Wii Vitality Sensor kommer handla om är okänt men uppgifter från Nintendo pekar på att det rör sig i området stress och några möjligheterna jag såg var:
"Wii Vitality Sensor ska först mäta "spelarens" puls tillsammans med flera ännu ej uppgivna faktorer. Detta ska ge en bild av spelarens inre värld. En möjlig användning är dataspel där man lär sig slappna av för att minska stress och kanske motverka högt blodtryck."
Från: Wii Vitality Sensor mäter din puls
Givetvis känns Wii Vitality Sensor nytt men faktiskt fanns en liknande pryl redan till Nintendo 64. Att Nintendo återanvänder design, idéer och spelkoncept är välkänt och en styrka. Nintendo DS är ett bra exempel på det och Nintendo DS lite är nästan identisk med deras urgamla Game & Watch Donkey & Kong (och andra Game & Watch med två skärmar):
Jämför med Nintendo DS Lite t.ex. i Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age. Likheten är slående.
Bio Sensor till Nintendo 64
Nintendo 64 var Nintendos tredje spelkonsol (ej inräknat bärbara spelkonsoler och spelkonsoler som ej såldes utanför Japan). Den kom ut 1996 i Japan och USA och 1997 i Europa. Ett uppskattat spel var Tetris 64 (kom ut 1998) och till det fanns tillbehöret Bio Sensor:
Wii Vitality Sensor uppges vara en oximeter som mäter pulsen och det gällde också Bio Sensor. Bio sensor såldes som tillbehör eller tillsammans med Tetris 64. Den kopplades till Nintendo 64 och en nypa fästes på örat. Denna höll reda på spelarens puls.
En styrka att återanvända
Att man inte byggt vidare Bio sensor innan är inte förvånande eftersom dataspel tills Wii handlade om helt andra saker. Nu är det ett koncept som passar perfekt med inriktningen Wii har mot hälsa (se Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget för en längre diskussion).
Att på det här sättet se att man tidigare haft en idé som nu kan sälja bra och går att realisera är en styrka. Det gör att utveckling, kreativitet och investering används effektivt. Kanske är det här en spegling av att Nintendo som stor leverantör av spelkonsoler föddes under branschen största kris? Jag uttryckte detta tidigare:
Att satsa på hårdvara som tekniskt och kostnadsmässigt är "ledande" är en väg jag inte tror att Nintendo kommer ta. Tänk på att Nintendo föddes som dataspelsaktör med Game & Watch under den stora kraschen för dataspel. De överlevde på att tillverka väldigt billiga bärbara spel tills de kom med Nintendo NES. Och vad var poängen med NES? Enkelhet tillsammans med billig hårdvara. De har aldrig tidigare avvikit från den vägen och är de enda som varit med hela vägen. Sådana vanor är extremt svåra för oss alla att ändra på även om det skulle vara bra.
Från: Vad kan bli nytt i Wii?
Mer om utvecklingen av Nintendo
Följande inlägg är ett urval av de på Pryltrend som diskuterat Nintendo genom historien och deras möjliga utveckling i framtiden:
Vad kan bli nytt i Wii?
Mer nytt i Wii?
Diskret grå är nya röd - Nintendo genom historien
Prylar - Mario Fanatism \(^o^)/
Virtuell hustru + Diary Girl + Dr. Kawashima = Framtiden
Något lite officiell information om Wii Vitality Sensor på Nintendo.com:
NINTENDO INTRODUCES NEW SOCIAL ENTERTAINMENT EXPERIENCES AT E3 EXPO
Åt vilket håll dataspelsbranschen kommer gå är dock inte helt lätt att säga. Det verkar troligt att både Microsoft och Sony lägger energi på att komma på något helt nytt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar