Ökade krav på visuell perception kanske "skapade" människan

2009-07-02

I ett inlägg i går beskrev jag en hypotes (gissning?) om varför dataspel och jonglering där man ställer krav på visuell perception och inlärning av motorik kan förbättra humöret. Detta är en faktor jag trott länge spelat in i framgången Wii haft men jag har haft svårt att se exakt vad som påverkat. Nyligen såg jag att det nu också föreslagits att ökade krav på visuell perception kan ha drivit fram utvecklingen där hjärnan började "växa" hos tidiga primater.

"Primaten" teorin bygger på ska ha levt för cirka 10 miljoner år sedan och hör till ordningen Plesiadapiforms. I ett pressmeddelande skriver University of Florida:

"The move to larger brain size occurred during an evolutionary burst that happened 10 million years after the extinction of the dinosaurs. At that point, visual features in the brain became much more prominent while the olfactory bulbs became proportionately smaller.

More than likely, Bloch said, this change in brain structure and size was related to primates living in closed canopy forests that brought trees closer together and allowed for more leaping. But answering that will require the discovery and analysis of new fossils."
Citerat från 4-million-year-old Skull Reveals Early Evolution Of Primate Brains
(länken går till Science daily, en sajt som återpublicerar publicerar pressmeddelande, och pressmeddelandet har inte verifierats finnas hos University of Florida men det bedöms otroligt att något problem finns med citatet.)

Givetvis går det inte att dra någon direkt slutsats från detta när det kommer till ev. värde träning av visuell perception har för människan idag. Det är heller långt ifrån säkert att denna teori är riktig. Många andra faktorer har föreslagits genom åren. Jag har förövrigt heller inte läst studien. Men åtminstone indikerar teorin att fler börjar se att visuell perception inom flera områden kan vara en mycket "underskattad" faktor.

Tidigare inlägg om visuell perception:

Hur påverkar Wii sport & jonglering hjärnan?
Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra
Hur har det gått med min jonglering?
Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

"Allt" om min träning av hjärnan sammanfattat i ett inlägg:

Träning av hjärna

Jag menar att detta är en av de viktigaste faktorerna som gjorde det möjligt för Nintendo att med Wii segra i konsolkriget. Läs mer i:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Hela tänket att visuell perception kan påverka så här brutalt kraftigt är nytt. Mycket kan med åren visa sig felaktigt men det är oerhört intressant.

1 kommentar:

Swedish Research sa...

En teori med likheter:
http://www.sciencedaily.com/releases/2006/07/060720094341.htm

Här föreslår man att förmågan att upptäcka giftormar var drivande.

Spontant är jag mer skeptisk till det. Stora hjärnor började utvecklas på flera platser ungefär samtidigt har jag för mig. Giftormar tänker jag mig däremot verkar i större bredd. Men jag har inte försökt kontrollera något.

Skicka en kommentar