Träna hårdare med musik

2009-07-28

Att musik påverkar vårt känsloläge är välkänt. Musik kan vara ett verktyg för motivation att tillämpa t.ex. vid träning. Google medarbetare Cutts berättar vad han använder för det:

Good workout music?

Däribland föreslår han musiken från Mortal Kombat. Jag valde ut denna från sökresultatet på Youtube.com och om det är denna Cutts menar vet jag inte:

Vad skulle jag träna till själv? Förutom musiken i Wii Fit använder jag inte musik till träning varken nu eller förr. Vilken musik som fungerar är givetvis individuellt. Även vad man väljer beror på vilken kraft musiken ska ge. För de flesta gäller det troligen att pröva sig fram till vad som fungerar på gym, när löper längre sträckor o.s.v.

Olika musik vid olika perioder av träningen kanske också är viktigt? För löpning långa sträckor skulle jag själv tänka så här om jag skulle experimentera:

  • Under mitten av löpning är kanske musik med en tydligt återkommande takt bättre?
  • Vid slutet krävs explosiv kraft.

Vad som fungerar i början tror jag är i ännu större utsträckning personligt och jag vågar inte gissa vad som fungerar. Kanske skulle jag själv testa först med Mortal Kombat Soundtrack respektive Miami Vice temat för att få en indikation ungefär vad jag sedan skulle gå vidare att testa.

Komplettering: Mortal Kombat Soundtrack tycks kunna ge mig motivation men det kräver musik, videoklipp och fokus på lyrik. Lyriken hittar du förövrigt t.ex. på Lyricsdownload.com:

Theme From Mortal Kombat (encounter The Ultimate) lyrics

Rent av nu när jag lyssnat på den några gånger kan jag säga att den på mig fungerar riktigt bra för en typ av motivation. Inom träning är det musik jag tror passar för kortare sträckor löpning från kanske 400 m upp till cirka 3000 m beroende på kondition och jämförbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar