Apple marscherar mot Nintendo

2009-08-03

Nintendo har varit mycket framgångsrik de senaste åren och är det fortfarande. Försäljning av Wii och Wii Fit pekar dessutom på att Nintendo ännu inte slutat att nå nya dataspelare. Allt är emellertid solsken och Nintendo räknar att vinsterna för Q1 minskar med 66%. De pekar på sämre ekonomi, starkare yen och mindre försäljning av Wii och DS.

Därför säljer Wii mindre

Viktiga faktorer bakom den minskade försälningen av Wii tror jag har att göra med att även om Nintendo ännu når nya dataspelare har nu väldigt många redan köpt en Wii. Nu är det viktigt för Nintendo att komma med prylar och dataspel som folk vill köpa extra. Det behöver inte vara helt lätt bland de nya dataspelarna. Dessa är inte så nyhetskänsliga och håller sig gärna till dataspel för träning m.m. så länge de fungerar. Jämför Wii Fit med att jogga regelbundet under många år.

En pryl som är ett bra exempel på vad jag menar är Wii Vitality sensor. Den mäter blodtrycket och det tror jag möjliggör flera dataspel nya dataspelare är intresserade av. Till exempel ett spel där man lär sig slappna av.

Apple marcherar in på Nintendos område

Att iPhone och iPod tagit kunder från Nintendo bland de som för Nintendo är "nya dataspelare" tror jag blev en överraskning både för Apple och Nintendo. Ändå pekar allt mer på att det är så. Orsakerna till detta tror jag är:

  • Nya dataspelare vill ha dataspel där man på ett kul sätt tränar hjärna, kondition m.m.
  • Bärbara konsoler t.ex. DS och iPhone passar bra för detta.
  • Alla gillar touch. Det gör spel m.m. möjligt utan att det är komplicerat och det är väldigt flexibelt.
  • Sådana dataspel behöver inte vara särskilt komplexa.
  • Bra finns både till Nintendo DS och iPhone.
  • Många av dom till iPhone är väldigt billiga.

Vidare menar jag att de flesta av "nya dataspelare" är 30 år eller äldre. Till iPhone och iPod uppfattar jag att många retrospel finns och de är väldigt billiga. Om de är fler än till DS och Wii ska jag låta vara osagt men det är inte otroligt. Vidare får retrospel till iPhone och iPod menar jag mer uppmärksamhet än till Nintendo.

Jag tror Apple, Nintendo och många fler slåss om en ny gemensam marknad för bärbara profiler de nu når från olika håll. Det har bäst diskuterats tidigare i:

Framtiden för mobilitet utifrån en portabel Xbox

Sony VAIO W mini notebook kommer med PlayStation Network

Apple och Nintendo tror jag är de som ligger bäst till. Andra aktörer är Nokia (som jag inte är uppdaterad på), Google och Sony.

Nintendo erkänner iPhone iPod som konkurrenter

Nintendo har erkänt att Apple iPhone och iPod äter av deras kunder. Följande artikel som Examiner.com berättar om det och ger flera intressanta reflektioner:

Nintendo enters the iBattlefield against Apple

De skriver bland annat:

"Following the rage that the iPhone started, Nintendo has included an app store of it's own. The Nintendo DSi Shop currently features a few games and one app, the Nintendo DSi Browser, powered by Opera. While the App Store features hundreds of games, most are of the pick-up-and-play design. While the apps downloaded from DSi Shop are rather small, the DSi has access to over 800 Nintendo DS games."

Jämförelsen mellan DSi och iPhone tror jag inte är avgörande. Det är nästa generation som kommer att avgöra:

  • Den "Apple Netbook" som är på väg.
  • Vad Nintendo gör efter DSi / vad de kan göra mer med DSi.

Nintendo har fördel därför att de kan dra lärdom av "Apple Netbook".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar