Bättre på schack: Läsarnas tips

2009-08-03

Nyligen hade vi en mini-tävling där läsarna tipsat hur man blir bättre i schack:

"Den som ger bäst tips på att bli bättre i schack vinner tre jongleringsbollar. Tips bedöms subjektivt av mig utifrån användbarhet respektive komiskbarhet. Ett tips med hög komiskbarhet är kul att läsa och/eller testa.

Ge tipsen här i kommentarerna och missa inte att ange e-post-adress i brödtexten så att jag kan ta kontakt om du vinner!"

Från: Ny mini-tävling: Schack

Totalt fick jag tre bidrag som alla tre var intressanta. Jag tänkte gå igenom och diskutera samtliga bidrag.

Tålamod

Evamar gav det här bidraget:

"Här kommer mitt schacktips. Jag var hyfsad som nybörjare men blev aldrig en bra schackspelare av samma anledning som jag aldrig kom över nybörjarstadiet i pianospel med mera. Brist på tålamod... Alltså måste man antagligen träna tålamodet för att bli bra på schack. Och vad skulle vara bättre som tålamodsträning än en riktigt seg dator och en modemuppkoppling? Har man dessa två har man massor att tid att tänka på annat - nämligen schack!"

Jag tycker det är ett strålande tips. Mycket insiktsfullt! Sedan är frågan hur man bäst tränar tålamod. Jag pekade på följande i ett e-post:

"För att träna tålamod är det dock mycket sannolikt så att det bästa sättet inte är sådant som kräver tålamod. Tvärtom om man ska tolka forskningen om arbetsminne och hur träning av det påverkar är det kortsiktiga belöningar som gäller. Sätter fart på dom här delarna av hjärnan och det ger mer tålamod.

Faktiskt går det längre än effekt via ökad aktivitet av den kortsiktiga belöningen och har visat sig öka tillväxt i just de delar av hjärnan kritiska för tålamod."

Minispelen och schack-pusslen i Chessmaster - The Art of Learning till Nintendo DS är ett bra exempel på ett sätt att träna på detta sätt. Fler möjligheter diskuteras i:

Träning av hjärna

Hur har det gått med min jonglering?

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Att däremot om lågt tålamod träna just via sådant som kräver tålamod är sämre om man vill bygga bättre tålamod.

Våga förlora

Maria gav flera bra tips:

"Hej här kommer mina tips för att bli en bättre schackspelare: Spela mot spelare som är bättre än dig för att bli en bra schackspelare måste man förlora många partier först och sedan att lära sig grunderna ordentligt är ett bra tips. Det finns många bra böcker att läsa. Och framför allt tänk igenom dina drag ordentligt, ta den tid du behöver och tänk flera drag framåt."

Just det här är att våga förlora för att vinna tror jag starkt på. Det är mycket där det gäller att "förlora många partier" innan man oftare börjar vinna. Så länge man lär sig från förlusterna och inte förlorat något kritiskt för en ny offensiv kan det vara ett nödvändigt steg på väg till seger.

Spela massor

Jessie pekar på betydelsen av att träna mycket:

"Mitt bästa tips är att spela så mycket du kan och lära av dina misstag! Det gäller att memorera sina drag och verkligen tänka efter."

Jag håller helt med. Vi människor blir verkligen mycket bättre på det mesta av träning. Här ska man också komma ihåg att schack och sudoku mycket annat är svårt för de allra flesta i början. Det finns ingen anledning att tro att man är dum bara för det är svårt i början.

Vinnare i tävlingen

Vinnare i tävlingen blir Maria och med följande motivering:

  • Evamar har redan vunnit jongleringsbollar i en annan tävling och ligger på ungefär samma nivå som övriga bidrag.
  • Både Maria och Jessie har likheter med vi har fler tips hos Marias inlägg.

Stort tack för alla bidrag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det kommer en ny tävling!

evamar sa...

Grattis Maria. Ett bra val, tycker jag.

Skicka en kommentar