iGoogle Inspirerar till en Bättre Värld

2009-09-30

I ett tidigare inlägg från tidigare idag föreslog jag att satelliter med film i hög upplösning kan inspirera till en bättre värld:

"Satelliter är på många sätt oerhört viktiga för mänskligheten. De kan upptäcka problem där man behöver initiera hjälpinsatser. Men kanske kan de också hjälpa till att visa upp världens skönhet?

Vi har alla redan sett världens skönhet på så många sett. Men när behovet blir tvingande kan vi behöva se det från ett nytt perspektiv. Så många har glömt det och vår hjärna lurar oss till att inte se vad vi ser varje dag. "

Från: Kan GeoEye Inspirera till en Bättre Värld?

Jag känner mer och mer att detta stämmer. Men jag tror starkt (utan att tittat på någon av dessa) att tjänster och produkter inte får den höga effekt som kanske är möjlig. Det kan vara så att man behöver tänka annorlunda om man vill ha en konkret effekt snarare än bara tilltalande paketering av tjänsterna runt GeoEye-bilderna. Något väldigt nytt krävs kanske men det behöver inte vara dyrt.

En möjlighet till likartat inspiration kan teman till olika hemsidor vara. Här såg jag att iGoogle nu har flera. De skriver på sidan jag kom till från en länk på Google.se:

"[iGoogle] Introducerar naturteman för iGoogle


Nu kan du njuta av naturupplevelser bekvämt från din bärbara eller stationära dator. Lägg till teman från National Geographic, BBC, National Audubon Society, och några av de bästa naturfotograferna i världen."

Nedan ser vi hur en av dessa ser ut:

iGoogle finns här:

www.google.com/ig

Tar man Nyfiken vital som togs fram just för att lyfta fram forskningsnyheter m.m. som kan medverka till en bättre värld är påverkan väldigt liten och att prioritera högre effekt går egentligen inte ekonomiskt även om så har skett periodvis. Snarast har det istället fått ge verkan indirekt genom att dokumentera studier inom områden där jag försöker utveckla andra verktyg som kanske bättre fungerar.

För Google kan som här en nästan kostnadsfria idé men ytterst svag påverkan per individ ändå ge värde därför att de har sådan räckvidd. Det är sådant här som av och till väcker en enorm Google-törst i mig. Problemen runt miljö är nog det område där det rent praktiskt går att dra nytta av på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar