Julklappstips på Nyttiga dataspel

2009-09-28

Nyttiga dataspel handlar numera ofta om:

  • Inlärningsspel
  • Motionsspel
  • Kunskapsspel
  • Träning av hjärnan

I listan tänker jag fylla på med nya spel fram till jul allt eftersom jag skriver inlägg om dem. Tipsa mycket gärna om relevanta dataspel! Gör gärna en kommentar. Jag hade också tänkt ha mer tänkt men det får vänta tills en annan dag känner jag. Också tack ytterligare en gång till mina diskreta vänner och den hjälp ni givit ett tag nu. En arbetssam tid men värdet det gav är enormt. Det är en enorm skillnad på en gång när man märker att det sista äntligen gick in i långtidsminnet. Som ett brus som försvinner.

Inlärningsspel

Inlärningsspel går ut på att lära sig eller bli bättre på något man kan göra utanför spelet. Dessa skiljer jag från kunskapsspel genom att det inte handlar just om faktakunskap eller räkna matematik.

Här har vi ett dataspel till Nintendo DS där man lär sig spela piano:

Läs mer i:

Lär dig spela piano med Nintendo DS

Motionsspel

Mest känd är givetvis Nintendo Wii. Till denna finns otaliga sådana och mest kända är Wii Sport och Wii Fit. Dessa i kombination räcker långt. Många inlägg och en diskussion om ämnet finns i:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Läsvärt är även:

Kan Nintendo Wii hjälpa barn gå ner i vikt? University of Derby undersöker

Nyttigt julklappstips - Wii Fit hjälper dig träna med egen fitnessinstruktör

Kunskapsspel

Ännu inga inlägg.

Träning av hjärnan

Otaliga inlägg med tips på produkter finns. Dessa täcker nog upp alla viktiga:

Tränar min Intelligens! Inköpta prylar

Träna arbetsminne med dataspel

Träna din hjärna med Nintendo DS & Brain Age

Träning av hjärna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar