TV3 loggan är diskret tydlig

2009-09-10

Låt oss börja med en titt på TV3 nya logga innan vi tar oss en funderare på den:

Är denna logga bra? Det är en fråga som inte ska besvaras spontant. Lugnt får man låta blicken glida över den medan man låter dess intryck tränga in i hjärnan. Man behöver känna loggan i perception medan man försiktigt skriver ner intrycket.

Ger du TV3 loggan uppmärksamhet?

Den logga som klarar att fånga din blick förstärker kraften hos reklamen den visas tillsammans med. I vissa situationer kan loggan vara huvudmotiv och detta krav blir då ännu viktigare. TV3 loggan har flera delar som bidrar till förmåga att just fånga din uppmärksamhet:

  • Vi är vana att läsa och loggan består av en siffra och en understrukning.
  • Understruken text är vi tränade att uppmärksamma.
  • Relativa avstånd gör att texten upplevs tjock och tjock text är vi tränade att titta extra på.

Hade man stoppat in andra komponenter som ej hör till text skulle detta ha störts ut. Nu fångar loggan utmärkt uppmärksamheten.

Tränger den in i perception utan att irritera?

Vi har redan konstaterat att loggan klarar att fånga uppmärksamhet. Viktigt är också att den inte känns obehaglig i perceptionen. Grälla färger och skrikiga motiv drar till sig uppmärksamhet men sedan vänder vi gärna bort blicken. Vi lär oss filtrera bort skrikig reklam och det orsakar annonsblindhet. Att allt är text ökar även det motståndskraften mot annonsblindhet.

Att TV3 loggan är svart gör att den inte i onödan stör. Kanter och relativa avstånd ger en tydlig form som lätt uppfattas. Aktuella områden i hjärnan är vältränade till att ta emot siffror. Den är därför lättsamt enkel att se.

Håller den kvar vår uppmärksamhet?

Klarar loggan att hålla kvar uppmärksamheten? Det är inte ett hårt krav. Istället ska uppmärksamheten glida över till reklamens övriga delar. Skulle loggan hålla kvar uppmärksamhet är risken att den tar för mycket av hela den tid vi ger reklamen. Denna egenskap kan även orsaka problem när loggan ligger i tevens högra hörn.

Men stämmer detta? Nja kanske är det en fråga om loggans aktuella storlek relativt kontext? Görs den stor och "centrerad" klarar den nog att hålla kvar blicken en stund. Mindre och på rätt plats kan den både fånga och släppa. Eller bara förstärka något tydligare i reklamen. Detta är en bra sak och ger flexibilitet.

Kommer vi ihåg den?

Varför inte? Den består av endast två komponenter vilka båda förekommer i skriven text som även många ej läskunniga barn förstår: en siffra och förstärkningsstreck. Viktigast är loggan enkel och tydlig. Den kommer vara enkel att minnas och lättare än för nästan alla andra TV-loggor.

Kan den blanda sig med ett budskap?

Vilket budskap VIASAT satt för TV3 vet jag inte men det är inte oviktigt. När vi ser loggan och tolkar övrig reklam ska gärna ett inarbetat budskap väckas av TV3 logga. Du ser TV3 loggan och tänker på spännande tävlingar eller vad de nu riktar in sig på. Din blick glider vidare till en bild av en fotbollsspelare och du ser en dag och en tid. Att du ser logga gör att du fram associationen till kvalitativ sport och du förväntar dig att matchen reklamen berättar om är kvalitativ och värd att se.

Det var lustigt att jag började skriva om sport. Nu när jag läser igenom texten igen inser jag att streck och siffra för tankarna till de nummer idrottsmän ofta bär på kläderna. TV3 loggan bör passa bra med en inriktning mot sport.

Vilken känsla bär TV3 loggan ensam?

Utseendet är viktigt för hur väl det går att associera en symbol till ett budskap. TV3 loggan är ganska neutral i känslor men inte helt. Vi kan skönja vad jag upplever som:

  • Tydlighet.
  • Orädd kraft utan poserande.
  • Framåt utan att irritera.

Det är en trevlig upplevelse men det spontana intrycket är inte vad som är viktigt. Loggan kommer ju leva under många år.

Vad kommer folk tycka?

En del kommer först ogilla den. De är vana vid den gamla och förändring är alltid lite jobbigt. Förändring får dom att titta extra på loggan och jämföra den mot den gamla. Upplevelse och tankar sker nu utanför perception och vad man tycker beslutas i våra "medvetna" delar i prefrontal cortex.

När dessa högre delar av hjärnan reflekterar uttrycks känslor och åsikter vilka här är utan betydelse. De saknar betydelse därför att loggan alltid annars kommer tas emot och upplevas i perception. När du ser TV3-loggan stannar du inte upp och funderar över den annat än just när den är ny.

Att den som ny tillfälligt tas emot annorlunda är en bra sak. Det ger TV3 uppmärksamhet. Blir folk de lite upprörda uttrycker de sig på sin blogg, i samtal, på Twitter... Hela varumärket TV3 blir färskt i hjärnan. Ändå trots kanske många missnöjda är ingenting skadligt för varumärket. Det är bara fördel. När de uttryckt sina tankar glöms det som oviktigt men TV3 är stärkt. Förstärks det via annonskampanjer, ett nytt TV-program, ett idrottsevenemang eller liknande kommer utdelning i fler tittare. Utan förstärkning ger det knappast något alls i ökat antal tittare.

Vilka bilder förstärker budskapet?

Loggan fungerar med sport. Det är givet. Reklam för sport är hetsigt. Hur skulle loggan fungera med reklam för lugna program? I tidning mot vit bakgrund med en bild som nästan tros vara redaktionell. Kanske ett djur vilande utan stress? En hund? Och så text med budskap under?

Jag tror loggan kan fungera bra med mycket. I en pool har vi den hetsiga sporten. Kanske en fotbollsspelare. Motpoolen är den vilande hunden blickande ut ur reklamen med text och de produktnära bilderna under sig. Loggan kanske bäst inte är satt högst till höger? Inte i en tidning i alla fall utan istället höger längst ner. En oväntad ej vanlig position men den bör fungera. Högst upp filtreras den istället bort hos många därför det är samma position den här i teverutan.

Fungerar loggan i TV-rutan?

I tevens högra hörn ska loggan synas så tydligt att tittarna utan problem vet att de nått rätt kanal. Loggan klarar detta med marginal.

Samtidigt måste den enkel för hjärnan att filtrera bort så att den inte stör TV-tittandet. Även detta efter försök gjorda på mig själv kan jag konstatera fungerar.

Klarar alla medier loggan praktiskt?

Enkelheten gör att den kan skalas och tas med i allt: tryck, reklamfilm, bannerreklam, TV-reklam o.s.v.

Är loggan lyckad? Kommer den fungera?

Den kommer fungera utmärkt. Association till sport är kanske lite väl stark? Men det är tror jag ett viktigt område åtminstone i VIASAT. Och kanske även TV3?

Jag tror loggan kommer ha god effekt även om sport inte visar sig vara allt för viktigt. TV3 loggan är trevligt välgjord.

Att se perception utan distraktion

Att medvetet reflektera över en symbol eller logga är något de flesta sällan gör. Vanligen bara när de får syn på en ny t.ex. som här för en tevekanal. Precis som jag skrev tidigare är intrycket det en medveten reflektion. Denna är ofta annorlunda än vad som kommer upplevas med den annars vanliga "omedvetna" perceptionen när du vant dig lite med loggan.

Försöker man som här bedöma och reflektera över en logga behöver man fånga intrycket i perception utan att störa det med hjärnans "högre delar". Att göra det är svårt särskilt när man samtidigt behöver dokumentera det och variera med medvetna resonemang. Ett sätt man kan göra det med är en övning från Zen och det är den jag brukar använda:

Zen ökar din motståndskraft mot trender & distraktion

Den ger en viss kontroll över hjärnans övre delar och det gör det lättare att separera intryck. Åtminstone med lite övning.

Uppföljande inlägg

Läs även gärna uppföljande inlägg (ännu fler är planerade):

TV3 loggan bland bloggar

TV3 loggan fångar blicken i TV-tablån

"Nya" TV3 loggan påverkar nu bara perception

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar