Igår roade jag mig med att titta på nya TV3 loggan och skrev hur jag trodde det skulle gå för den:
Jag var genomgående positiv och i faktor sju av 11 skrev jag:
Vad kommer folk tycka?
En del kommer först ogilla den. De är vana vid den gamla och förändring är alltid lite jobbigt. Förändring får dom att titta extra på loggan och jämföra den mot den gamla. Upplevelse och tankar sker nu utanför perception och vad man tycker beslutas i våra "medvetna" delar i prefrontal cortex.
När dessa högre delar av hjärnan reflekterar uttrycks känslor och åsikter vilka här är utan betydelse. De saknar betydelse därför att loggan alltid annars kommer tas emot och upplevas i perception. När du ser TV3-loggan stannar du inte upp och funderar över den annat än just när den är ny.
Att den som ny tillfälligt tas emot annorlunda är en bra sak. Det ger TV3 uppmärksamhet. Blir folk de lite upprörda uttrycker de sig på sin blogg, i samtal, på Twitter... Hela varumärket TV3 blir färskt i hjärnan. Ändå trots kanske många missnöjda är ingenting skadligt för varumärket. Det är bara fördel. När de uttryckt sina tankar glöms det som oviktigt men TV3 är stärkt. Förstärks det via annonskampanjer, ett nytt TV-program, ett idrottsevenemang eller liknande kommer utdelning i fler tittare. Utan förstärkning ger det knappast något alls i ökat antal tittare.
Idag sökte jag runt och tittade vad folk skrivit nu när den varit med några dagar. Av bloggar hittade topp 30 på sökordet TV3 logga var nästan alla precis som jag trodde negativa. Det är övergående menar jag och säger ingenting om hur loggan kommer uppfattas "omedvetet" när den inte längre är nyhet.
Utvalda citat från några bloggar
Grantoppen upplever att loggan stör perceptionen och skriver:
"Anledningen är att min blick omedvetet söker sig till det högra hörnet där kanalens nya logga sitter. Den är så hemsk att jag mår illa."
Tv3 gör mig gnällig!
Andreas Johansson tycker heller inte att den är trevlig:
"Vad har Tv3 gjort med sin logga egentligen? Ser fördjävligt ut."
Andreas Johanssons mikroblogg
Ytterligare en negativ åsikt:
"Har vi skapat allt man kan inom logotyper nu så TV3 blev tvungen att gå tillbaka till ruta ett design mässigt, eller har dom bara skapat något riktigt tråkigt för folk ska uppmärksamma loggo bytet?"
TV3:s logga
En väldigt tydligt negativ åsikt:
"TV3 har bytt logga till en grotesk stor 3:a med ett streck under. Det ser fördj*vligt ut. Och varför så STOOOR?? Det ser inte klokt ut i tv-rutan. Jämfört med de andra kanalerna tar den nya 3:an upp dubbelt så stor plats."
En bajsblöja till TV3
Två positiv hittade jag topp 30 i sökresultatet (förutom Pryltrend). Först har denna:
"Denna gång är det TV3 som har bytt. Helt klart en mer modern logga än den förra. Dock tycker jag den utstrålar seriositet av det lite mer dokumentära hållet snarare än underhållning som jag vanligtvis förknippar med TV3."
Ytterligare en ny logga
Och den sista positiva:
"Jag gillar det cleana och rena. Tror det går igen i mycket av det jag gör. Så nu när 3an får en ny grafisk profil glädjer det mig, till en början iaf. Jag har inte sett resten utan bara 3an i sig."
NY GRAFISK PROFIL FÖR 3AN
De allra flesta bryr sig givetvis inte initialt. Ändå kan förändringen väcka intresse. Ett klockrent ögonblick att lansera ett ny TV-serie eller dyligt. Den nya loggan springer före och folk uppmärksammar TV3 mer. Eventuellt mer nytt i form av TV-serier, reklamkampnjer och liknande blir lite lättare att lansera. Gör man det starkt bör man kunna ta en del nya tittare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar