Där studenter vill arbeta & Framtiden för mobilitet

2009-10-18

Dagens Nyheter har publicerat en lista, och citerar TT som i sin tur fått det från någon studie, över de företag svenska studenter vill arbeta på:

Här är det populärast att jobba

Se listan med de populäraste arbetsplatserna

Svenska Dagbladet citerar en möjlig (kanske rent av trolig) faktor studenterna söker:

"Arbetsgivare som upplevs som stabila och trygga arbetsgivare, statliga myndigheter och kommuner och svenska stora företag har ökat, säger Daniel Wägerth, vid Universum, ett företag som specialiserar sig på att hjälpa företag att locka till sig rätt personal."

Från: Populärast jobba på Ikea och Google

Det kan vara intressant att titta över de företag med på listorna vi följt här på Pryltrend: Google och Apple.

Apple är tillbaka i trendens mitt

Apple har haft sina glansdagar liksom många tuffa år. Nu är de tillbaka i trendens mitt och rent av trendsättande. Det innebär enorma utmaningar för viktiga konkurrenter och kanske är det detta vi redan nu ser?

Två möjliga exempel mot konkurrenternas mardröm rapporteras i SVD. Först har vi Sony Ericsson som kanske har problem med innovationerna:

Sony Ericsson innovativt i motvind

En känsla jag har är dock att Sony Ericsson ligger närmare trend-mitten än Nokia - kanske därför att de inte var lika dominerande innan och blev självgott stängda för nya intryck. Nokia gjorde också en förlust i år:

Rörelseförlust för Nokia

Själv har jag inte sett något hett från Nokia sedan jag började följa området. Nokia har ju dock muskler att klara omställningen och komma igen snabbt.

Framtiden för mobiltelefoner

Var är då branschen på väg? Det är knappast dolt för någon längre och två inlägg som pekar på riktningen har vi i:

TV OnDemand måste orka till Nöje OnDemand

App store numera till nästan allt

De faktorer som diskuterades när det kommer till Nintendo Wii d.v.s. att gränssnitt, design m.m. har rätt perceptiv påverkan är en till hörnsten:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Följa inlägg är också läsvärt:

Kan "subliminal perception" påverka?

Roligt förutom funktion krävs

Här ligger också betydelsen av att det hela är roligt. Det räcker inte längre att mobiltelefonen löser problem och möjliggör kommunikation oavsett om det handlar om privat- eller arbetsliv. Alldeles för många produkter gör redan det. Vi kommer se en sammansmältning av mobila spelkonsoler, mobiltelefoner, bärbara musikspelare och filmspelare:

Apple marscherar mot Nintendo

Framtiden för mobilitet utifrån en portabel Xbox

Fånga nya trender

Dessutom gäller det att fånga in nya viktiga trender. Ett exempel är att saker ska vara lärorika för barn och ungdomar, och snart vuxna. Nintendo är duktiga på det och andra aktörer har mycket att lära av dem:

Nintendo DS ska användas i skolan

Ett till exempel har varit hälsa där Nintendo välkänt var tidigt ute. De fortsätter också satsa:

Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima

På detta ligger givetvis också det självklara för mobiltelefoner:

Mobiltelefoner har aldrig handlat just om telefonsamtal.

Deras poäng är att möjliggöra punkt till punkt kommunikation över stora avstånd oavsett var vi befinner oss.

Därmed måste de täcka upp all kommunikation vi vill kunna göra.

Google efterfrågas av alla studenter

Att Google varit på stark framväxt många år har undgått få och de är fortsatt starka som trend. Nyligen vi dem t.ex. på på två listor:

Världens bästa företag enligt Businessweek

20 Coolaste varumärken enligt Superbrands

Att Google efterfrågas bland studenter är heller ingenting nytt. Google efterfrågas av studenter inom ekonomi, data/IT och bland ingenjörer. Har det varit så tidigare i Sverige? Jag vet inte men tror ändå att vi här skymtar en förändring jag sett tidigare.

Google uppfattas allt mer bland övriga starka varumärken i någon bransch dominerande företag. Det är nog lite jämförbart med t.ex. Ericsson 1998 och 1999. Ingenting är fel med det men det indikerar att de är förbi uppbyggnadsskeendet och därmed kanske står inför vad som blir det största utmaning.

En risk i brytpunkter som dessa är att man uppfattar sig starkare än vad man verkligen är och i Nyteknik läste jag dessutom att de själva tänker börja sälja digitala böcker:

Google öppnar bokhandel

Men har vi inte varje gång Google inom något område gått över gränsen från "gränssnitt" mot internet till att bli innehållsleverantör sett en kraftig motreaktion? Inte riktigt det finns undantag från det och då när de köpt stora befintliga aktörer på egna domäner. Ändå kan Google Editions som detta sägs heta gå utmärkt men det kan vara lite små riskabelt även om det i sig egentligen inte är eget innehåll man säljer. Affiliate är så mycket säkrare runt elektroniska böcker nu när Google uppfattas som mainstream varumärke.

Google börjar bli små rolig

Hur Google än så länge klarar sin övergång imponerar faktiskt. Det handlar inte minst om att det märks att de nu börjat fånga upp betydelsen (och en trend i stark tillväxt) av att saker ska vara diskret små roliga. Folk ska både ha nytta av Google och roas av det. Det har kanske funnits förr också men aldrig tydligt just i perceptiv påverkan.

Här hittar jag inget klockrent exempel men jag känner att Google är på rätt väg. Några läsvärda inlägg som kanske ändå visar lite hur jag tänker är dock:

Kör bil i solsystemet med Google

Gör något kul med ditt varumärket och jonglera det

Skapa 3D-hus till Google Earth med Google Building Maker

Rörande Google Building Maker är poängen just hur de presenterar möjligheten att göra en 3D-byggnad. De lyckas lyfta fram det som roligt och kanske blir det därför mer framgångsrikt än liknande äldre projekt klarat?

Google, Apple och Nintendo i centrum

Jag känner att Google, Apple och Nintendo alla tre nu närmar sig den tunga trendens mitt. De gör det dessutom från tre väldigt olika håll. Det kan bli spännande.

Ska jag gissa om någon vinnare tror jag att det kommer stå mellan Nintendo och Google. Båda har nog en styrka som Apple åtminstone ännu saknar och det handlar om klarsyn runt trender. Apple tenderar ofta att gå upp och ner, och exakt vem som nu påverkar vet jag inte.

Både Google och Apple tror jag dessutom har bättre inspirationskällor för att fånga trender. Japan är fylld av inspiration och där ser Nintendo bra. Det samma gäller internet där ju Google fångar mycket (^_^)

2 kommentarer:

gmo sa...

För långt, påminner om länksajter som bara är till för att generera annonsträffar, typ www.googl.com

Du har för övrigt fel om Nokia - de tjänar pengar på mobilerna, däremot är systemsidan i NokiaSiemensNetworks ett sjunkande skepp. Alltså spegelvänt mot SonyEricsson som är det sjunkande skeppet i Ericsson. Notera dock att Ericsson går med vinst.

Swedish Research sa...

Nej faktiskt har jag helt rätt om Nokia's mobiltelefoner men kanske inte att de genererar någon förlust än. De säljer säkert helt ok hos invanda kunder.

Skicka en kommentar