Reklamfilm för Nintendo DS med Matsushima förklarar marknadsföring

2009-11-17

Reklamfilmer med Nanako Matsushima har redan använts som exempel. Att de skiljer sig lite i kulturell klädsel kan göra det lättare att se vad som är viktigt. Bra med dessa är dessutom att de som japanska ger nya intryck.

Ett till exempel har vi i denna reklamfilm för Nintendo DS (postad juni, 2006 på Youtube):

Nintendo DS är som bärbar spelkonsol lika relevant för vuxna som barn. Faktiskt var en mycket viktig del i Nintendos strategi både för Nintendo DS och Wii att nå ut till nya grupper av spelare. Det klarade Nintendo och nådde exceptionella försäljningsnivåer.

För Nintendo DS var en av flera viktiga komponenter dataspel som attraherar större grupper av spelare. Metoder för det inkluderade:

  • Program som löser problem i vardagen.
  • Dataspel anpassade för nya grupper (t.ex. sudoku m.m. för att träna hjärnan).
  • Att påminna om att klassiska dataspel (retro) är kul.

Denna reklamfilm visar utmärkt flera delar av konceptet:

  • Nanako Matsushima är som känd ett föredöme för många i Japan.
  • Hon spelar Nintendo DS och har roligt.
  • Dessutom går hon i Japan hem hos både män och kvinnor.
  • Hennes ålder passar utmärkt för kundgruppen 30 - 40 år som jag föreställer mig ansågs viktig bland nya spelare man ville nå med DS.

Först visar Matsushima hur roligt hon har med Nintendo DS i hemmet. Det genom att spela någon variant av Super Mario i sängen. Notera hur färgerna i sovrummet går i vitt precis som spelkonsolen. Vitt gav Nintendo DS en känsla av ren enkelhet.

Senare i reklamfilmen är hon utomhus och använder Nintendo DS för att lösa ett problem:

Nintendo har åtminstone med DS och Wii satt fokus på att spelkonsolerna ska göra dig glad. Inte minst är det tydligt i grafik liksom reklam. Vi ser det genomgående i denna reklamfilm (även om nu Matsushima ler i i det mesta). Nedan har vi ett exempel där hon blir extra glad precis efter att ha löst ett problem med Nintendo DS på en restaurang:

Mer om reklam

Fler inlägg i urval om reklam:

Reklamfilm för Wii Fit Plus med Nanako Matsushima

Reklamfilm där hemelektronik blir "vapen"

Kangaroo hoodie demonstrerar smart marknadsföring

Reklamfilmen för XPERIA X10 analyserad

Ännu mer värde från Apolivareklamen

Kul reklamfilm - Windows 7 house party

TV3 loggan är diskret tydlig

Retro är kraftfull marknadsföring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar