SIP-teknik köpt av Google

2009-11-25
De funktioner Gizmo5 idag stödjer uppges vara: billig telefoni med datorn med färdig integration med Google Voice.

Går vi ganska många år tillbaka tittade jag en del på SIP. Det var i samband med att jag testade några produkter från Ingate avseende säkerhet åt IDG. Ett par särtryck från IDG-tiden skrivna av mig där rörande bl.a. produkter från Ingate hittade jag med Google:

4 sköldar som stoppar buset

Brandväggar i mellanläge

Jag tycker mig minnas också ett säkerhetstest av deras brandvägg större än jag tror kan ha varit aktuellt för artikel två. Men jag kanske minns fel eller om det senare var som konsult.

Vad Ingate såg som unikt med sina produkter var just stödet för SIP. Ett företag kunde ha webbtelefoni byggd på SIP och ändå ha en bra brandvägg.

Mitt intryck då var att SIP hade potential men jag trodde egentligen aldrig att det skulle ta fart. Jag trodde istället att SIP sakta skulle dö bort tillsammans med mängder av andra standarder genom att de stora telekomföretagen skulle orka förenkla ner sina standarder. Dagens situation har istället utvecklats till att vi fortfarande när det gäller standarder står ungefär där vi gjorde då utan nödvändiga förenklingar. Behovet av förenkling har istället flyttas till stora leverantörer av lösningar vilket Google är ett exempel på.

Vad är SIP?

Eftersom det var några år sedan jag ens tittade på SIP låter jag bli att själv försöka förklara protokollet och nöjer mig med att citera Wikipedia:

"Session Initiation Protocol (SIP) är ett protokoll utvecklad av IETF MMUSIC Working Group och numera en godtagen standard för initiering, ändring och avslutning av interaktiva sessioner som innefattar multimedia såsom video, ljud, spel och virtual reality. Speciellt är SIP känt för möjligheten till telefoni och även video-samtal."

Med SIP är det t.ex. möjligt att bygga en chatt-mjukvara för röst ("telefoni") där SIP ger ett regelverk för att signalera vad som händer med "samtalen" så att båda klienterna vet vad den andra skickar och vill uppnå. Jag har för mig att Microsoft var inne på SIP spåret och åtminstone planerade att implementera röst med SIP i sitt chattprogram.

Gizmo5 uppköpt av Google

Ett annat företag som riktat in sig på SIP är Gizmo5. Det företaget har nu köpts upp av Google. Jag låter Wikipedia förklara deras produkt:

"Gizmo5 is based on the Session Initiation Protocol and can interoperate with other SIP-based networks directly, including the public switched telephone network. The latter requires the Gizmo5 service features CallOut and CallIn, available at a fee, whereas calls to other VoIP users are generally free of cost. Gizmo also uses encryption (Secure Real-time Transport Protocol) for network calls and works well with Phil Zimmermann's new Zfone security features."

Stöd sägs finnas för: GSM, PCMA, PCMU, EG711, iSAC, iLBC, iPCMwb och iPCM. En gissning är antalet standarder Gizmo5 stödde var viktigt i köpet. Genom det kan man skapa en plattform för telefoni som sträcker sig över många olika "kommunikationsnät". Du kan ringa "vem som helst" oavsett vilken kanal du och din vän har till omvärlden.

Stödet för antalet kodningsstandarder (och egentligen mer ett par till saker) kanske säger oss något om Googles strategi med Google Talks? Jag är dock inte tillräckligt uppdaterad för att våga mig på att blogga min gissning. Förklaringen kan dessutom vara enklare: det är en viktig standard bra för ett större företag i Googles område att ha eget stöd för och här fanns ett företag som redan har viss integration mot Google Voice. Ändå: det är åtminstone ett väldigt intressant köp.

Relaterat

Kort information om köpet på Google system (officiell blogg):

Google welcomes Gizmo5

Ingate verkar ännu leva kvar:

www.ingate.com

Japanerna var ju tidigt inne på SIP och köpte in sig 2003 i Ingate (eller om det var en uppföljande investering) med en ganska stor summa:

Japansk miljoninvestering i Ingate Systems

Ett bra sätt att få ett begrepp om hur komplicerat det är att implementera den här typen av protokoll är att ta sig en titt på standarderna. Några aktuella hittas här (fler har givetvis betydelse även om de inte "hör" till SIP):

SIP RFC (sipknowledge.com)

Att implementera kommunikationsprotokoll hör till det mest bökiga man kan hålla på med. Det var ju sådant jag gjorde först under mina yrkesverksamma år (t.ex. delar av SPKM respektive Keynote) och i efterhand känns det lätt obegripligt att man klarade det.

Ett antal organisationer stödjer arbetet med standarden. En intressant sådan är givetvis 3GPP (tekniksamarbetet för 3G telefonin där UMTS, Edge m.m. standardiseras):

www.3gpp.org

SIP är med andra ord signalering relevant både i den trådlösa bärbara världen och på vanliga internet med tungt stöd i telekombranschen.

Brandväggar från Intertex med SIP tror jag att jag också testade åt IDG:

intertex.se

Fast Intertex, Ingate o.s.v. hängde om jag kommer ihåg rätt samman åtminstone löst. Det var tror jag samma SIP implementation och att det kanske fanns ett samarbete i övrigt. Rent praktiskt var Intertex åtminstone då (många år sedan) inriktade mot hemanvändare och småföretag. Ingate hade lösningar även för större företag med signifikanta prestandakrav. Skillnader kanske låg i hårdvaran och specifikt stöd i mjukvara för de unika behoven (t.ex. enkel uppkoppling mot ADSL och dyligt) snarare än operativsystemet innan konfiguration (Linux) och implementation av SIP. Produkter från båda företagen har jag hur som helst säkerhetstestat åt IDG eller ev. för någon av dom som konsult åt dom.

Nu hittade jag den mjukvara som Microsoft använder SIP i:

"Microsoft Office Communicator is a instant messaging client used with Microsoft Office Communications Server and is the replacement for Windows Messenger which was used with Exchange Messaging Server.

[...]

Basic features include instant messaging, Voice Over IP, and Video Conferencing inside the client software."

Från: Microsoft Office Communicator

Fast jag tror inte den fanns, hette eller var planerad så här när jag tittade över området för alla år sedan. Snarast har jag för mig att det var något avsett för klient-kommunikation oavsett stöd från Exchange eller dyligt. Mer något vilken Windows installation som helst kunde köra för att ett par eller fler kontakter skulle kunna chatta eller prata med varandra. Det kan kanske ha varit det som här kallas Windows Messenger och som detta ska ha ersatt. Jag får ta och e-posta Microsoft och höra efter.

2 kommentarer:

Swedish Research sa...

Det lär nog dröja ett tag innan jag får möjlighet att titta över det här så jag gör en liten minnesanteckning för egen del.

Chrome OS + Android + Voice -> Olika plattformar men med likhet. I samtliga kan SIP ha värde.

Chrome OS och Android kommer ju dessutom med metoden så klart konvergeras även om det nog tar några år.

Swedish Research sa...

Men mjukvara är komplicerat och vad som fungerar mot användarna och tekniskt är svårt att veta innan. Troligen är det vad man bäst prövar sig fram till.

Så mina gissningar är lika dåliga som alla andras.

Skicka en kommentar