11/1 2010: Genomfört arbete

2010-01-11

1. För att roa mig skrev jag ett komiskt inlägg här på Pryltrend:

Hemlig visionsstrategi: Nytt politiskt parti

2. På vår mycket större nättidning Nyfiken vital publicerade vi en forskningsnyhet om en studie som visade att träning av hjärnan minskar risken för dåligt minne. Dessutom visade man att detta kan kompensera för kortare utbildning:

Att aktivera hjärnan skyddar den och kompenserar för kortare utbildning

Forskningsnyheten är intressant att diskutera mer längre fram avseende brain fitness, bilder, ordval och stereotyper m.fl. saker.

3. Innan somnade igår åt jag frukt och till lunch idag caesarsallad:

Caesarsallad med citrusstekt bacon, nötter och saftig sallad med blåmögelost
Gul, röd och grön frukt att äta före sängen

4. Avseende arbetet direkt på Hedonimeter med min metodik för bl.a. reklam och marknadsföring har jag hunnit med en del småsaker men igår gick det ju åt andra sidan mer framåt.

Musik: Forskning
Anteckning att spara
Hur färger och doft samverkar
En till studie införd i “Orbitofrontal Cortex: Studier, artiklar och bilder”
Gullig och kawaii blev carmen

Det sista inlägget kan det vara trevligt att citera en bit från:

Wiktionary gav följande exempel på betydelsen av engelskan charm:

“A charm against evil.”

Det stämmer in på flera, men långt ifrån alla, situationer där carmen är aktuellt. Här kan man fundera på om det kan ha samband med varför kawaii blev så pass intensivt efter andra världskriget.

Dessutom är givetvis kopplingen till dom delar av hjärnan jag misstänker påverkas av carmen intressant. Ökad aktivitet i dom upplevs ofta som ökad trygghet.

5. Rörande arbetet med färger gjorde jag följande anteckningar:

Teddybjörnar är alldeles gula och bruna
Trevligt rött ljus som räcker i evighet
Eminem - We Made You

Foto: Pixel_;-) Licens: CC by-sa 3.0

6. En kort kommentar rörande aktivitet i enzymsystemet MAOA och dess inverkan på vilka kort- och långsiktiga risker man tar:

Motivation och MAOA

Intressant här är självklart att MAOA bryter ner bl.a. nor-adrenalin och nor-adrenalin är vad jag tror huvudsakligen spelar in i vad jag numera kallar motivation. Hur jag betraktat motivation har dock ändrats under resans gång och det behöver inte alls stämma med mer allmänna definitioner av begreppet där t.ex. dopamin säkert har mycket stor betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar