Quinoabröd med blåmögelost, senap, röda äpplen och marmelad

2010-01-31

Bättre än så här får jag aldrig möjlighet att äta annat än när jag själv lagat maten. Underbart härligt. Blåmögelost och stark engelsk senap blandades i lika delar enligt:

Stark senap och blåmögelost blandat till superbt pålägg

Ett tunt lager apelsinmarmelad brett överst. Därefter förs försiktigt en vass kniv in i ett rött äpple. Skär ut två ut två tunna skivor likt lutande plan. Tryck ner dem med den röda utan utåt där den aktivt kan stimulera din visuella perception för att samverka med smak liksom brödets rent taktila angenämhet och äpplets söta doft.

Till detta dricker du bäst svart te av engelskt typ men jag hade endast grönt te hemma. En vackert leende kvinna i rött hade givetvis tillfört enormt här när perceptionen redan så överlägset stimuleras av allt men jag hade ingen sådan här hemma.

Sensationen av att äta med kvinna som tallrik
Diktens sensoriska njutelse i romantiken
Stekta ägg via poesi sensoriskt förstärkt njutelse

Jag känner redan hur denna överlägsna upplevelse kommer stimulera mig till ny poesi om smakens härlighet. Ändå. Annat än när jag diktar till kvinnor - eller deras inspiration ett fåtal dagar rinner över annat - skäms jag över resultatet.

För mig är annat än den härligt harmoniserade smaken där varje njutning från ögon till doft är bättre än vad annat än ett fåtal i världen klarar att prestera en misshandel och övergrepp på mina sinnen. Ett urval av min kökskonst...

Caesarsallad med citrusstekt bacon, nötter och saftig sallad med blåmögelost
Middagsomelett med blåmögelost, soltorkade tomater, kapris och salami
Mina brända mandlar blev superba
"Rå" oxfilé med rotfrukter och vitlökssmör
Stekta ägg via poesi sensoriskt förstärkt njutelse
Sake - Masumi Karakuchi Ki-ippon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar