Världens 19 farligaste vägar

2010-01-30

Världens farligaste vägar har listats på bloggen som hör till karttjänsten Waze:

The 19 most complex and dangerous roads in the world

På dom bilderna och mängder av andra bilder på bloggen ligger högt i den faktor jag kallat mappa i den metodik för marknadsföring och reklam jag arbetar på. Orsaken är troligen att de arbetar så pass mycket med kartor att tillhörande funktioner i hjärnan tränats upp för att fungera bättre och säkert växt sig tätare i nervceller. Därigenom inte bara blir det lättare att tolka kartor utan de får dessutom en större stimulerande verkan av att titta på dessa. Jag kan tänka mig att om humöret är bra i övrigt att det rent av är lätt angenämt.

Det samma kan uppstå kring mängder av andra faktorer som jag flera gånger kunnat konstatera på mig själv. Min erfarenhet är att det alltid är ett värde och att det ökar din intelligens ytterligare en bit. Det är självklart logiskt eftersom ökad aktivitet i riktade områden stimulerar neurogenesis på samma sätt som mer allmän träning av hjärnan ger denna verkan.

Nedan har vi en av bilderna återpublicerad eftersom den förutom tydlig mappa även implicit använder rött och blått. Givetivs är orthogonius möjlig om någon aktivt väljer att rotera ett hus i huvudet men jag tror den faktorn normalt är avstängd med mindre att saker rör sig åt dig eller att ett mycket konkret behov finns för de flesta. Sådant är egentligen lättare att praktiskt göra i fler dimensioner än tre eftersom du kan hantera själva "3D-rotationen" mycket enklare - den behöver ju inte rotera alls eftersom rotationen endast är en rörelse i 3D över tiden och i minst fyra dimensioner är det ju endast en ej roterande 4D-figur.

Här har vi en till riktigt tilltalande komplex mappa. Den hör nog till vad de flesta får ut mer av genom att den inte är lika kaotiskt och därmed mycket lättare att perceptera i helhet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar