Behovet av "Google Buzz" och vad som krävs för framgång

2010-02-12

Jag har ännu inte testat Google Buzz. Ändå är det en oerhört intressant applikation. Därför kommer vi troligen följa den här på Pryltrend.

Vi inleder det här med en allmän diskussion om sociala media vilket är ett område som inte är direkt nytt för mig även om jag saknar erfarenhet av vissa även stora tjänster (t.ex. Facebook).

1. Enhetliga gränssnitt saknas eller är otillfredsställande
2. Hur ska Google hantera sökning?
3. Hur hanteras "nuhet" tillförlitligt?
4. Gmail är bra grund till Google Buzz
5. Ger Google Buzz samma tillfredsställelse som Twitter?
6. Vad kan Google ha missat?
7. Gulligt är viktigt
8. Fler värden gulligt ger
9. Viktigt som kanske saknas
10. Läs mer

1. Enhetliga gränssnitt saknas eller är otillfredsställande

Den nuvarande situationen är att:

1. Flera sociala medier finns. Vissa handlar om att hantera mer affärskontakter eller marknadsföra för tjänster, andra om reflektioner från livet i form av kortare stycken text medan andra är för att huvudsakligen för att publicera foto eller filmklipp.

2. Det verkar också troligt att fler typer kommer tillkomma. Orsaken är att nya behov och möjligheter skapas rörande exakt vad och hur sociala media fungerar där nya tjänster troligen lättare ser dessa möjligheter och därför är snabbare.

3. Därmed uppstår ett behov av ett samlat gränssnitt till dessa tjänster genom att behovet av flera tjänster finns oavsett om det egentligen önskas. Du kan t.ex. ha fastnat för en tjänst men har nätverk i en gammal.

Google Buzz som jag uppfattar det (egentligen gissar jag helt för jag har egentligen inte ens läst något om det men troligen inte ligger det inte direkt långt från sanningen) försöker lösa detta.

2. Hur ska Google hantera sökning?

Ett till område som idag ofullständigt hanteras är sökning av sociala media. Sociala media handlar jämfört med allt annat på nätet i vissa fall brutalt om "nuhet" samtidigt som mängden information som produceras är enorm. Hur det ska hanteras i sökningar är tror jag mycket svårare att hitta en bra lösning av. För vissa tjänster är problemet lågt (t.ex. Youtube) därför att användarna röstar och vad som efterfrågas är mer allmänt än styrt av det sociala.

Personligen tror jag att en tjänst som Google Buzz kan ge grunden för en framtida välfungerande sökmotor bl.a. genom att ge möjlighet att knyta sociala kontakter till sökning. Vad en person är intresserad av att hitta är troligen annorlunda från en annan och påverkas troligen just av sociala kontakter d.v.s. du är kanske oftare mer intresserad av att hitta information i en cirkel runt dig:

1.1. Är du t.ex. användare av Twitter kanske du huvudsakligen skriver inlägg om matlagning och har kontakter intresserade av det.

1.2. Är dina kontakter huvudsakligen socialt relaterade med kopplingar till livet är samma område troligen också relevant. Du kan vilja ta reda på vad dina vänner gjorde en viss dag men är troligen mindre intresserad av vad helt andra personer du aldrig träffat gjorde.

1.3. Samma sak gäller givetvis också professionella situationer. Personer hos företag, informationskanaler, affärskontakter m.m. är vad som intresserar dig om du valt att följa dem medan helt andra företag intresserar dig mindre.

Problemet är exakt var skärningen ska gå. Särskilt rörande 1.3. men även 1.1. och i viss utsträckning 1.2. vill du även se sådant du inte redan känner till. Du kanske följer till exempel:

twitter.com/mattcutts

Det gör givetvis många andra och en del av dessa kan vara kompetenta i området själva och både dom liksom personer de valt att följa kan vara intressanta att se information från i sökresultaten.

Problemen vi inser finns är att bestämma hur dessa personer ska värderas. Mängder av möjligheter finns men vilka som är möjliga och ännu mindre bra varierar. För Google är detta huvudsakligen positivt eftersom det är deras expertområde och det förstärker behovet av ett allmänt gränssnitt. De har också befintligt statistik som kanske kan användas men det verkar troligt att oavsett hur ev. sökning ser ut i Google Buzz kommer den leverera statistik som kan vara mycket värdefull för att både skapa värdering och peka ut vilka allmänna faktorer som kan användas för värdering.

Jag argumenterade att jag tror att syftet med Google Nexus är att skapa förutsättning för Android som i sin tur bygger Android Market (liksom troligen vilket jag kanske inte berörde mobila sökapplikationer):

Därför är Google Nexus rätt fast den är fel (2/09/2010)

På samma sätt tror jag att huvudsyftet med Google Buzz är att ge vad som krävs för att bygga en effektiv sökning av sociala medier.

3. Hur hanteras "nuhet" tillförlitligt?

När jag använder begreppet "nuhet" är det rent personlig terminologi och att jag är entydig över tiden känns lätt tveksamt. Det handlar dock om vad som är intressant just nu och det som indikerar förändringen i ögonblicket.

De sociala media som är svåra att hantera rörande sökning är dom där planering och framtid värderas lågt. Det handlar oerhört just om ögonblicket och där finns ett samspel där man påverkar varandras ögonblick via diskussion. Man kan se det som ett hav av information där en förändring påverkar annat.

Om detta är viktigt att fånga för sökning vet jag egentligen inte men oavsett det har det tveklös applikationer inom ett antal områden. Jag vill inte utesluta att det egentligen finns bättre sätt att göra det utifrån hur jag själv ser på "nuhet" i sociala medier men det är möjligt att Google Buzz kan fånga detta.

4. Gmail är bra grund till Google Buzz

Vi ser att Google Buzz är integrerat med Gmail:

Att det är integrerat med Gmail är starkt:

1. Det kan här utmärkt läggas till utan att det stör eftersom det bara är en till "folder" bland flera.

2. Gmail är mycket stort och det ger Google Buzz lite draghjälp.

3. Klarar Google Buzz att bli något folk gillar kommer det föra fler användare till Gmail.

4. Du har befintliga e-post-kontakter i Gmail vilken som jag uppfattat det sedan ett tag haft kontext rörande åtminstone vissa sociala nätverk (här kan jag ta fel och jag har inte kontrollerat det nu). Dessa är en utmärkt grund för att Google Buzz omedelbart ska vara levande. Avsaknaden av att applikationen var omedelbart levande var ett problem jag såg med Google Wave:

Google Wave behöver vara "levande" från start (11/13/2009)

Vi kan därför gissa att Google Buzz uppfyller flera faktorer som är gynnsamma:

1. Initial användarbas att marknadsföra mot explicit. Tänk på att sociala media för de flesta är ögonblicket och de planerar troligen applikationer lika lite som vad de ska skriva.

2. Det har förutsättning att vara omedelbart levande.

Gmail är därför en god grund.

5. Ger Google Buzz samma tillfredsställelse som Twitter?

En till faktor är självklart oerhört viktig och det handlar just om vad bl.a. gjorde Twitter populärt (menar jag). Ögonblicket har sin tillfredsställelse och den skiljer sig från annat. Denna är avsedd för viss typ av inlärning och motivation. Twitter optimerade denna ordentligt genom att i struktur (troligen utan att de insåg det) låna vad folk lärt sig är belöningar inom flera situationer både på nätet och utanför nätet.


Foto: Johannes Pape Licens: CC by-nd 2.0

Att se till att en tjänst har dessa faktorer menar jag är nödvändigt. Det är heller inte på något sätt fel utan vad som efterfrågas.

Frågan är om Google klarat att skapa något likartat i Google Buzz. En sådan faktor behöver givetvis inte ha något värde sig för Google avseende statistik men ska vara något som gör att folk känner sig nöjda när de är aktiva på Google Buzz istället för att direkt använda en, två eller många sociala media. Faktorn behöver egentligen verkligen inte ha något värde för användarna förutom att vara trevlig vilket Twitter utmärkt demonstrerat.

6. Vad kan Google ha missat?

Även om Google klarat allt innan finns en sak jag är mycket säker på att en funktion de missat och som väldigt konkret skulle intressera tror jag många. Anledningen till att jag är säker på att de missat denna är att de konstant under många år struntat i området till och med dom gånger när de gick in det "övergripande". Det påminner mig om när jag en gång argumenterade för att de borde införa stöd för området på annan plats vilket också kom men att det egentligen fångade det vet jag verkligen inte (och används väl därefter tänker jag).

Vad jag tror stör för Google är att denna del av internet är väldigt viktig för många personer men samtidigt haft problem med spam. Det stör användarna mindre än det åtminstone förr kunde störa algoritmen. Rent av att jag tror att det var ett av flera motiv till en liknande men egentligen dåligt gjord tjänst som de byggde själva. Just den associationen kan sitta i hårt och helt icke konstruktivt spilla ut på annat.

Ändå skulle integration även mot detta vara väldigt enkelt. Och viktigare kanske medverka till att skapa en dimension till Google Buzz som förutom att vara användbar lägger bättre förutsättningar att fånga "nuhet" genom att peka ut personer som kan uppfattas vara centrala i ämneskontext.

Foto: Jesse Millan Licens: CC by 2.0

7. Gulligt är viktigt

En till område är hur man ska fånga in användare långsiktigt. Vi kan se att det är ett område Google prioriterar inte minst genom satsningar inom universitet liksom skola. När det gäller Google Buzz bör det rimligen vara möjligt att skapa avgränsade säkra områden t.ex. för skolor eller fritidsverksamhet. Det ger ett värde som är lätt att se för utbildningsledare samtidigt som det lär upp användarna i Google. Vana är oerhört viktigt när den satts sig byter de flesta ogärna så länge inte nuhet med dess associerade "motivation" träder in.

Här handlar det med andra ord om ett till område. Medan nuhet och motivation handlar om ögonblicket finns även det långsiktiga värdet. Här finns givetvis ett flertal möjligheten förutom exemplet. Dessa kan självklart handla om konkret funktionalitet men verkligen att det inte alltid är nödvändigt utan det räcker att den är trevlig.

Gulligt är också allmänt viktigt för Google. Det hårt professionella Google känns inte riktigt bra för folk och kan göra dem nervösa. Det kan irrationellt spilla över på annat.

Är det inte just detta som gjort Youtube enormt populärt? Att de flesta användare söker värdet de konkreta funktionerna utanför upplevelsen är jag ju väldigt tveksam till utan att någon gång tittat på statistiken. Att denna faktor påverkar beror på att Youtube är fylld med massor av saker som verkar på den via flera möjligheter och det i sin tur är vad jag menar lägger förutsättningarna för den grupp av applikationer jag pekade på i:

Skapa fred i världen med Youtube i sex enkla steg

En väg till det är vad jag närmast för att roa mig själv valde att kalla efectos especiales i min metodik runt reklam, marknadsföring och övrig riktad information. Det kommer ner till vad som får de personer som fattar beslutet om användandet att känna sig nöjt tillfredsställda över tiden utanför faktisk funktionalitet.

Många fler möjligheter finns givetvis.

8. Fler värden gulligt ger

Betraktar vi föregående stycke är det just professionellt skrivet. Själva nivån på hela artikeln givet att jag följt området några år ligger mycket högt. Men det är inte gulligt.

Genom att också (men självklart inte som jag gör det nu) peka på de samtidiga gulliga värden detta ger hade detta tillförts och känts trevligare:

  • Ett tryggare och säkrare internet för barn och ungdomar.
  • Möjlighet att skapa anpassade inlärningsapplikationer via API:er.
  • En väg att skapa anpassningar för t.ex. behandling av vissa sjukdomar.
  • Att ge krishjälp i samband med katastrofer.
  • o.s.v.

Det om något tror jag är en bra illustration av också skillnaden mellan motivation i "nuhet" och gulligt i långsiktigt. Eller betraktat på Youtube när personer som marknadsför tjänster ställs mot de som konsumerar filmklipp med gulliga hundvalpar. Eller med musik:

9. Viktigt som kanske saknas

Jag som sagt inte tittat på Google Buzz än men jag har ändå följt Google "några" år så gissningsvis är följande områden som särskilt blir en utmaning för dom (liksom andra):

1. Har Google Buzz den faktor Twitter har?

2. Har de stirrat sig blinda på stora sociala media men missat vad som är större men mer utspritt?

3. Är Google Buzz gulligt?

Det kommer säkert klarna om jag börjar använda det (för ögonblicket sedan ett tag har jag lätt svårt för sociala media men det ändras säkert).

10. Läs mer

www.google.com/buzz

Relaterat på Pryltrend:

Är äppelpaj ett verktyg för marknadsföring?
Skapa fred i världen med Youtube i sex enkla steg
Därför är Google Nexus rätt fast den är fel
Annonser i bild blir viktigare för Google
Fallstudier: Musik som är gul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar